Najnovije vijesti iz Hrvatske i Svijeta na 24sata

Trkači, ovo je sve što ćete ikad trebati znati o kupnji tenisica

None Foto:

Danas pišem o najvažnijoj stvari za nas trkače: o tenisicama! Bitno je imati dobre tenisice jer dobre tenisice zlata vrijede.

Javila se potreba za tekstom o tenisicama jer me jako puno ljudi pitalo za razne savjete oko tenisica i trčanja, a možda će nekima biti korisna moja iskustva i saznanja.

Utvrdite kakvo stopalo imate

Prva i najvažnija stvar je tip našeg stopala, odnosno, visina nožnog luka. Prema tipu stopala odabiremo pravilnu tenisicu za naše stopalo.

Kretanje našeg stopala, odnosno, stil gaženja naziva se pronacija. Slikovito: stopalo prilikom dodira s tlom dotiče vanjsku stranu pete pa se potom sila tijela prenosi prema palcu. Drugim riječima, prilikom dodira s tlom, svod stopala se spušta i skočni zglob se okreće prema unutra. Cilj pronacije je amortizacija udarca kojim stopalo udari o tlo. Postoje odstupanja od neutralne, uobičajene pronacije, a nazivaju se prekomjerna pronacija (skraćeno pronacija, engl. overpronationravno stopalonizak nožni luk) i supinacija (premala pronacija, engl. underpronationvisoko stopalovisok nožni luk).

Normalno tj. neutralno stopalo je najraširenije te za takvu vrstu stopala ima najviše izbora tenisica i raznih modela.
Kod ravnog stopala ili pronacije (prekomjerna pronacija, nizak nožni luk) se događa to da ‘gazimo’ cijelom dužinom i širinom stopala jer je visina nožnog luka vrlo niska te se peta okreće prema unutrašnjoj strani stopala, tj. gazimo prema ‘unutra’.

Kod visokog nožnog luka ili supinacije (premala pronacija, visoko stopalo) se događa suprotno od gore navedenog. Nožni luk je vrlo visok te se stopalo okreće prema vanjskoj strani stopala tj. gazimo prema ‘van’. Supinacija je rijetka, prema istraživanjima, manje od 10% ljudi ima supinaciju stopala.

'Kućni' test

Za utvrđivanje tipa stopala postoji test: mokrim stopalom stanemo na papir i pogledamo otisak. Ako je peta odvojena od prednjeg dijela, radi se o visokom luku, a ako je vidljiv otisak cijelog stopala, radi se o niskom luku tj. o ravnom stopalu. Treća opcija je normalno stopalo te je peta spojena s prednjim dijelom, ali ne cijelom širinom.

Na te informacije i na test sam naišla sama, ‘guglajući’. Na kraju teksta dodat ću nekoliko linkova koji će vam sve jasnije dočarati, a koji su meni puno pomogli. Na ovom mjestu bih vam poručila da i vi ‘guglate’ o trčanju i o stvarima koje vas zanimaju, ako nemate koga pitati za savjet kao što nisam imala ni ja. Živim u malom gradu u kojem ne postoje škole trčanja i u kojem, kada sam ja počinjala, nije bilo baš puno trkača (danas je puno bolje). Postoji puno korisnih informacija na internetu na našem jeziku, a na engleskom jeziku još više.

Odlična opcija je i da razgovarate s iskusnim trkačima i sa stručnjacima te da ih ispitujete sve o trčanju, ako imate tu mogućnost (u nedostatku opcija, možete se javiti i meni, pomoći ću koliko budem mogla i znala).

Ljudi se počnu baviti trčanjem dosta nespremno: kupe tenisice (bilo koje) u nekom lokalnom supermarketu i krenu s trčanjem (loše su sve iz supermarketa, i one koje su kao namijenjene za ‘trčanje’). Nakon nekog vremena im se tenisice raspadnu, ozljede se na sve moguće načine pa im trčanje bude krivo. Zaista je važno da se informiramo i educiramo o stvarima koje nas zanimaju koliko god možemo, na ovaj ili onaj način, ali naravno, moramo zadržati i svoje kritičko razmišljanje.

Skenirajte stopalo

Uz test mokrim stopalom postoje još neki načini određivanja tipa stopala (primjerice, istrošenost potplata na staroj obući), a jedan od pouzdanijih je svakako skener. Ako imate priliku, posjetite trgovine koje imaju skener stopala (danas ih je sve više) ili mogućnost snimanja trčanja na traci za trčanje, uz stručnjake koji će vam pomoći u otkrivanju vašeg tipa stopala, a mogu vam preporučiti i adekvatan model tenisica.

A sad u potragu za tenisicama...

Nakon što ste napokon odredili svoj tip stopala, krećete u potragu za tenisicama i to baš za tenisicama za trčanje, a ne bilo kakvim tenisicama.

Brendovi

Začudili biste se u čemu sve ljudi trče. Stvarno sam vidjela svašta, od trčanja u indorkama, starkama do trčanja u tenisicama na petu i trčanja u šminkerskim ‘pačoticama’ i sl. I tu se možete poslužiti internetom. Samo upišete nešto poput ‘tenisice za trčanje normalno stopalo’ i proučavate, ali držite se poznatijih i provjerenih sportskih marki (Adidas, Nike, Saucony, Mizuno, Asics, Brooks, New Balance). Možete i do trgovina; na kutiji će vam pisati da se radi o tenisici za trčanje te tip stopala, a negdje ćete susresti prodavače koji se razumiju u tenisice i koji će vam moći dati savjet. Jako je važno da tenisice prije kupovine isprobate, osobito ako neki model želite kupiti preko interneta jer neki modeli mogu biti preuski ili preširoki, neki imaju male kalupe i sl.

Podloga

Morate voditi računa da se radi o tenisicama za vaš spol i da kupite tenisice za točno određenu podlogu po kojoj mislite trčati. Podloga je vrlo važna stavka. To može biti asfalt/beton tj. cesta (road) ili makadam, šumske staze i sl. (off road/trail). Super je što danas postoje i ‘hibridne’ tenisice koje se mogu koristiti i na asfaltu i na trail stazama. Primjer važnosti podloge, ali i važnosti kvalitetne tenisice je u činjenici da su sile, koje djeluju tijekom trčanja na koljena, 3-5 puta veće od sila tijekom hodanja. Dakle, vaša masa od, primjerice, 60 kila x 4 znači da su vaša koljena svakim korakom opterećena s cca. 240 kila. To je kao izravan udarac od cca. 240 kila na vaša koljena i stoga je užasno važno da imate dobre tenisice, za točno određenu podlogu, kako bi se što više smanjila opasnost od ozljeda.

Veličina

Nikad nemojte kupovati tenisice koje su vam taman i koje su broj koji i inače nosite! Tenisice za trčanje bi ipak trebale biti malo veće jer stopala moraju imati mjesta dok trčite kako se ne bi nabijala naprijed te tako stvarala masnice, ’plave nokte’ i žuljeve. Osim toga, stopala trčanjem otiču i zato im je potrebno pružiti dovoljno mjesta. Osobno uvijek uzimam broj do dva veće tenisice tj. da imam bar 1 cm mjesta kod palca, a sve to ovisi o modelu i o proizvođaču. Kod nekih proizvođača su jednostavno manji kalupi. Sada se vraćam na ono gore spomenuto ‘uvijek isprobajte tenisicu prije kupovine’ jer je to važno zbog odgovarajuće veličine.

Dobra pomoć je i mjerenje stopala metrom (od pete do kraja palca plus cca. 1 cm mjesta). Centimetri će najtočnije prikazati koja veličina je optimalna za vas.

Postoje i tenisice za određena godišnja doba: za toplija su mrežaste i prozračne tenisice, a za hladnija su nepropusne, djelomično ili u potpunosti (razne vrste gore-tex modela). Iskreno, s tim se nisam nikad zamarala. Svoje tenisice mijenjam jednom godišnje i u njima trčim stalno. Ako pokisnem, brzo se osuše, a ako trčim kroz snijeg, lijepo se operu.

Koliko ih dugo nositi?

Tenisice za trčanje nikad ne perite u perilici za rublje jer ćete ih tako uništiti i lišiti ih njihovih svojstava. Tenisice bi trebali mijenjati nakon cca. 600 – 800 pretrčanih kilometara (ili nakon cca. jedne godine korištenja). Izbjegavajte trčanje u starim i istrošenim tenisicama: mnogi trkači trče u tenisicama starim dvije, pet i deset godina, a što može dovesti do ozbiljnih ozljeda! Tenisice se troše, kao i automobilske gume, troše se potplati i materijali, sve se troši i nakon nekog vremena više nemaju kvalitetu koju su imale. Najbolje vrijeme za isprobavanje i kupovinu tenisica je u poslijepodnevnim i večernjim satima jer stopala tijekom dana otiču zbog opterećenja. Također, pri kupovini tenisica, obratite pažnju na svoju težinu. Ako imate nešto više kila, potražite tenisice koje pružaju dodatnu stabilnost i amortizaciju.

Danas u našim sportskim trgovinama ima dobrih tenisica na sniženjima i akcijama, a ima i dobrih ‘outlet’ trgovina. Postoje i mnoge pouzdane internet trgovine s velikim sniženjima. Samo treba aktivno pratiti! U nastavku prilažem linkove na nekoliko internet trgovina s kojima imam pozitivna iskustva te nekoliko korisnih linkova koji će vam olakšati potragu za vašim tenisicama.

Internet trgovine:

www.sportsshoes.com
www.ferivisport.hr
hr.sportsdirect.com
www.ebay.com/rpp/sporting-goods-en

Korisni linkovi:

www.trcanje.hr/kako-pravilno-odabrati-model-tenisica-za-trcanje/
www.trcanje.hr/kako-kupiti-tenisice-za-trcanje-2/

Izvorni tekst pročitajte ovdje

O autorici:


Zovem se Valentina Đureković i autorica sam bloga 'Val Trči' kojim pričam svoju priču o trčanju. Cilj mi je popularizacija trčanja i zdravog života. Naravno, pišem subjektivno, iz vlastitog iskustva, a bila bih najsretnija kada bi potrčao i protrčao cijeli svijet! Osim na blogu, možete me pratiti na Facebooku te na Instagramu.