Obavijesti

Kolumne

Komentari 1

Osvijestite djecu da ne postanu žrtve marketinških kampanja

Naše stručnjakinje Ana Vrbošić i Danijela Princi Grgat u svojoj kolumni otkrivaju kako djeca u raljama marketinških stručnjaka postaju impulzivni potrošači

VIDEO

Ova šokantna slika govori više od tisuću riječi. Sigurno se pitate tko bi normalan na vaše dijete htio „nalijepiti barkod i etiketu“. Možda nismo niti svjesni koliko je onih koju to pokušavaju. U utrci za profitom mnoge kompanije angažiraju vrhunske stručnjake da osmisle moćne marketinške kampanje usmjerene na najmlađe – djecu i to u dobi već od 18 mjeseci. Ovaj šokantni podatak već je dovoljan razlog da roditelji djecu u ranoj dobi počnu osvještavati o utjecaju reklama na njihove odluke o kupnji. Da ih usmjeravaju da postanu razumski, a ne impulzivni potrošači.

 Djeca kao mete marketinških stručnjaka

Kako marketinški stručnjaci jako dobro poznaju psihologiju potrošača, jednom kad naprave reklamu za neki brand ista se uz minimalne prilagodbe može plasirati na svim tržištima na kojima se taj proizvod prodaje. U to smo se i sami uvjerili, jer većina reklama za inozemne brandove, a koji se plasiraju na hrvatskom tržištu, vrlo često su samo sinkronizirane na hrvatskom. 

Nažalost, s obzirom na prosječna primanja u Hrvatskoj i životni standard većine domaćinstava, efekt reklama za npr. skupe brandove još je gori jer se potiču želje za stvarima koje si većina domaćinstava ne može priuštiti.

Igre na sreću mogu izazvati ovisnost. 18+.

S druge strane, kada se u fokusu interesa nađu djeca, stvari postaju složenije. Naime, želje djece prerastaju u pritisak na roditelje. Djeca su mete marketinških stručnjaka, upravo jer raspolažu određenom količinom novca, imaju značajan utjecaj na odluke roditelja o kupnji i potencijalni su potrošači u budućnosti. Dovoljan razlog da se dobro plaćeni marketinški stručnjaci fokusiraju na poticanje njihovih želja, dovodeći roditelje u situaciju da se jedva brane i nose s tako velikim pritiskom.

Tko su tweensi? 

U posljednjih nekoliko godina posebno su fokusirani na djecu u dobi od 8 do 12 godina – zovu ih tweens. Tweensi nisu više djeca, ali nisu još niti teenageri. Marketinški stručnjaci ih nastoje tretirati kao odrasle i uvesti ih čim prije u svijet teenagera i „odraslih“, kako bi ih potaknuli na dodatnu potrošnju rezerviranu samo za odrasle. U pozadini je želja za povećanjem profita. 

Najvažnije je biti „cool“ i to im se pokušava nametnuti kao glavi cilj u životu, kroz razne reklame u kojima se osim proizvoda, propagira određeni lifestyle te daje slika onoga što je „dobro i poželjno“. Tweensice se uvjerava da je cool biti lijepa, vitka, lijepo odjevena i da će im to donijeti popularnost u društvu. U časopisima koji su im dostupni mogu saznati sve o šminkanju, odijevanju, koje cipele su „must have“ (skrećemo pažnju na zanimljivost ovog imperativnog izraza, koji nije slučajno odabran), što je „in“, a što „out“. I da ne nabrajamo dalje.

S druge strane, u dobi u kojoj bi djeca trebala razvijati svoj intelekt, talente, svijest o sebi i druge vještine koje će im koristiti u životu, kontinuirano se opterećuju stvarima koje su prolazne i ne doprinose izgradnji njihove osobnosti. Nije smisao u današnje vrijeme izolirati se od svega, vratiti se u kameno doba i ne koristiti određene beneficije koje nudi suvremeni život. Važno je u svemu tome pronaći pravu mjeru, razumski se odnositi prema izazovima koji nas okružuju. 

Važno je biti svjesni svojih odluka o potrošnji, kupovati proizvode koji su nam potrebni i koje si možemo financijski priuštiti, a ne one koji su nam nametnuti kao takvi kroz medije. 

O autoricama

Ana i Danijela su ekonomske stručnjakinje koje su iskustvo stekle radom u bankarstvu, autorice su knjige "Tajne uspješnog poslovanja – vodič za srednja i mala poduzeća" te pišu za Blogosferu. Također, u sklopu njihovog novopokrenutog projekta Hrvatski institut za financijsku edukaciju, možete se informirati o financijskoj pismenosti. Svojim savjetima će vam pomoći da što bolje upravljate svojim financijama.

Vidi sve članke ovog autora
Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.

Komentari 1
VIDEO

Dok je bio premijer, Milanović nije imao hrabrosti rušiti HDZ
KOLUMNA: TOMISLAV KLAUŠKI

Dok je bio premijer, Milanović nije imao hrabrosti rušiti HDZ

Plus+ Sad, kao predsjednik koji ne smije biti premijerski kandidat, prijeti osvetom HDZ-ovcima. Iako prijeti samo jednoj osobi, Ivanu Turudiću. Za ostalo vjerojatno neće imati hrabrosti

Euro 2024., raspored i satnica svih utakmica: Poznati su svi sudionici, kako kupiti ulaznice?
VODIČ ZA PRVENSTVO

Euro 2024., raspored i satnica svih utakmica: Poznati su svi sudionici, kako kupiti ulaznice?

Cijene ulaznica se kreću od 30 eura za najjeftinija mjesta do 1000 eura za najskuplje. Za sve utakmice u skupini hrvatski su navijači dobili po 10.000 ulaznica
VIDEO Dragana Mirković: 'Sve sam riskirala. Nije me sramota sad reći da nemam novca...'
EKSKLUZIVNO: ISPOVIJEST IZ DVORCA

VIDEO Dragana Mirković: 'Sve sam riskirala. Nije me sramota sad reći da nemam novca...'

Cijela estrada zna koliko sam radila u braku, ali to sam i htjela. Mogla sam se udati za bogataša da ne radim ništa, ali to me nije privlačilo. Ja sam bila ta 'lokomotiva', rekla nam je Dragana Mirković u svom dvorcu