U novom tekstu kolumnistice Inge Lalić saznajte koje su greške muških i ženskih ulagača te što iz toga možemo naučiti
Znate li zašto žene bolje ulažu svoj novac od muškaraca?
Možemo se složiti da u stereotipnim razlikama između muškaraca i žena ima ponešto istine. Također, istraživanja pokazuju da postoje temeljne razlike između muškaraca i žena i njihovih mozgova. Tako se žene više koriste „bijelom tvari“ u mozgu. To je onaj dio koji povezuje različite centre u mozgu i ključan je za jezik, mogućnost obavljanja više stvari istodobno i emocije. Muškarci se pak više koriste „sivom tvari“, to je tkivo zaduženo za procesuiranje podataka, matematiku i snalaženje u prostoru. Rezultati su nam manje više svima poznati. Ako pred bebu stavite sliku nečijeg lica i tehničke spravice, curice će dulje gledati u lice, a dječaci u tehničku spravicu. Djevojčice obično nauče čitati prije dječaka, no dječaci su bolji u prostornim vježbama. Žene su bolje u verbalnim zadacima, a muškarci bolje rješavaju tehničke testove. Muškarci vole stvari, a žene ljude. Muškarci vole misliti kako već sve znaju. Žene vole zapitkivati. O razlikama se mnogo polemizira, no sigurno je da postoje. I također su ključne kada govorimo o ulaganjima.
Jedna od najistaknutijih investicijskih menadžerica Nicola Horlick ističe još nekoliko stvari zbog kojih su žene bolji ulagači od muškaraca. Urođen nam je oprez koji proizlazi iz naše tradicionalne uloge u vođenju kućanstva i brizi za ostale ukućane te smo instinktivno opreznije. Upravo zbog sposobnosti postavljanja pitanja i priznanja da nešto ne razumiju, žene imaju prednost pri investiranju. Znamo da nešto ne znamo i ne sramimo se pitati. Žene istražuju 40 posto više od muškaraca. Također surađuju onako kako je to muškarcima teško. Razgovaraju s financijskim savjetnikom i brokerom, sudjeluju na seminarima i prikupljaju informacije. Žene dobro planiraju, nije im teško istražite sve zakonske mogućnosti i porezne stope ili olakšice kako bi se pripremile za ulaganje. Najčešće postupaju rezervirano: ulažu u samo one investicije o kojima sve znaju i razumiju te su im investicije dugoročne.
S druge strane, muškarci žele novac zaraditi brzo. Uglavnom ulažu u „vruće“ investicije o kojima ne znaju dovoljno. Ne žele smanjiti gubitke kad vrijednost nečega u što su uložili počne padati, jer ne žele priznati da su izgubili novac. Previše novca ulažu u svaku investiciju za koju se odluče, a transakcije prodaje i kupnje dionica rade prečesto, a svaka se transakcija naplaćuje. Znam da će sada mnogi reći da je ovakav pogled na stvari da su žene bolji ulagači od muškaraca glupost, no čini se da tu tvrdnju potkrepljuju podaci. Naime, ako se pogleda bilo koje razdoblje prosječan ženski portfelj ostvarivao je veći rast od muških portfelja kaže Horlick. Žene u prosjeku zarađuju 1,4 posto više na godinu od muškaraca. Izdvojila je jednostavan razlog za to. Muškarci trguju češće, čak 45 posto češće, pa troškovi trgovanja umanjuju zaradu. Pitanje je zašto to čine? Očito zbog uzbuđenja.
Prema istraživanjima većina muškaraca je odgovorila da im je primarni razlog investiranja uzbuđenje i anticipacija investiranja, dok je samo 5 posto žena to navelo kao razlog. S druge strane većina žena sebe je okarakterizirala kao amaterima i početnicama i da nisu stručnjakinje za ulaganje. I nisu spremne na rizik. To im dugoročno donosi bolje rezultate u ulaganjima i povratu investicije. Stoga mislim da bih trebale iskoristiti svoj urođeni oprez i hrabrije se upustiti u svijet ulaganja. Naravno, financijska edukacija je nužna.
O autorici
Inga Lalić, business coach i konzultantica, ima desetogodišnje iskustvo u radu s tisuću klijenata. Osmislila je i vodi trening Poduzetnička piramida. Pomaže poduzetnicima i onima koji to žele biti da ostvare svoje želje i ciljeve, povećaju prihode uz više slobodnog vremena i postanu učinkovitiji, uspješniji, sretniji i bogatiji. Vlasnica je tvrtke RE-FORMA, specijaliziranog centra za razvoj poduzetnika.