Najnovije vijesti iz Hrvatske i Svijeta na 24sata

12 činjenica o panici: Uvijek postoji okidač, ali uvijek prođe

None Foto: Allmoviephoto.com

Nitko ne može znati hoće li ikada u životu dobiti napadaj panike niti zbog čega, ali jedno je sigurno - uvijek postoji uzrok, iako se u tom trenutku ne čini tako

Danas 18. lipnja je Međunarodni dan panike. Samo u SAD-u od paničnog poremećaja pati šest milijuna ljudi, a procjenjuje se da će tijekom života napadaj panike doživjeti čak 60 milijuna Amerikanaca. Od te brojke svakog može uhvatiti malo panika. 

Oni koji se bore s napadajima ili s poremećajem često sami sebe osuđuju najviše. Bitno je ne osuđivati nikoga jer se može dogoditi svakome i pokušati pomoći koliko je moguće. Evo činjenica koje možda niste znali.

1. Svatko može imati napadaj panike

Može vas pogoditi bilo kad i bilo gdje, bilo da imate povijest paničnih napadaja ili da je nikad niste osjetili. Ponekad je uzrok očit (bolest, otkaz), a ponekad je potpuno nejasno zašto to odjednom proživljavate.

2. Postoji razlika između napadaja panike i paničnog poremećaja.
Panični poremećaji predstavljaju pojavu ponavljanih napada panike, tipično praćenih strahom od budućih napada ili promjenama ponašanja kojima se mogu izbjeći situacije koje stvaraju podložnost napadima. Napad panike je nagli nastup neupadljivog, kratkog razdoblja izrazite nelagodnosti ili straha, piše MSD.

3. Neki ljudi su skloniji poremećajima panike
Češće se javlja kod žena nego kod muškaraca i obično počinje u ranoj odrasloj dobi. Također je moguće imati genetičku predispoziciju za razvoj poremećaja panike. 

4. Simptomi napadaja panike su vrlo snažni
Najčešći simptomi su:
- lupanje srca
- znojenje
- osoba se trese ili drhti
- vrtoglavica i slabost
- bol u prsima
- slabost
- bol u trbuhu
- oblijevanje znojem ili osjećaj nagle hladnoće
- trnci u rukama i stopalima ili potpuni izostanak osjećaja u udovima
- strah od smrti
- strah da gubite kontrolu ili da ćete poludjeti.
 

 

Panic Attack. #panicattack #mentalhealthawareness #introvert

Fotografiju objavljuje Rants of an OCD Girl (@rantsofanocdgirl)

5. Čini se da napadaj dolazi ni od kuda, ali ipak ima svoj epicentar
Napadaj panike može se pojaviti mjesecima nakon stresnog ili traumatičnog događaja. Čak i kad se čini da je epizoda panike potpuno nerealna, realna je, kažu liječnici. Razmislite o svim mogućim uzrocima. 

6. Za neke ljude, strah od gubitka kontrole i sramoćenja je veći od straha od smrti
Vrlo često strah se javlja zbog gubitka kontrole, osjećaja da ćete biti zarobljeni u neugodnoj situaciji, u javnosti... Čak i kada znate da je riječ o anksioznosti i panici, i dalje je zastrašujuće osjećati da ne vladate situacijom i da ne možete učiniti ništa da to zaustaviti - objasnio je Merav Gur, klinički psiholog za BuzzFeed.

7. Jednostavno "diši" neće pomoći
Reći nekome uslijed paničnog napadaja "samo diši" može biti potpuno pogrešno jer krivo disanje može ga samo pogoršati. Potrebno je disati iz trbuha, da vidite da vam trbuh ide gore-dolje, a pomoći će i da izdišete duže nego što udišete. 
 

 

So real #myanxietyhaveanxieties #schoolstuff #notmypost

Fotografiju objavljuje Gabi Dawn (@gabidawns)

8. U tijeku napadaja, sjetite se da će to proći
Podsjetite se da to što osjećate su normalni simptomi napadaja panike. Liječnici preporučuju da ih i imenujete u glavi kako bi ih lakše mogli otpustiti. Umjesto "Isuse Bože, srce mi užasno lupa!" recite u sebi "srce mi udara brzo, to je odgovor mog živčanog sustava i brzo će proći", savjetuje Gur. 

9. Izbjegavanje situacija koje uzrokuju napadaj je zapravo kontraproduktivno
Kratkoročno će vas to smiriti, ali dugoročno neće donijeti ništa dobro jer tako možete početi izbjegavati niz mjesta i situacija te se sve više otuđivati od drugih i od života. 

10. Potražite pomoć od stručnjaka
Tražite čovjeka koji se bavi napadajima panike, ne bilo kojeg liječnika. Samo stručnjak će vam moći pomoći. 

11. Poremećaj panike se najbolje liječi od svih poremećaja
S pravom terapijom napadaje panike možete potpuno izbjeći. Svatko tko pati od njih trebao bi biti svjestan ove činjenice. Mogu se ukloniti, mogu se riješiti. 

12. Zapamtite, vi niste ni čudak ni slabić
Kada ih napadaji počnu napadati, puno ljudi se osjeća ranjivo i krhko. Ali važno je ne usvojiti taj stav o sebi kako vas ne bi još više povukao u svoj žrvanj. Vi samo trenutno prolazite intenzivnije kroz svoj život od većine ljudi i to će proći. 

Komentari (91)
  • prošla sam to,trajalo je dvije godine konstantno,teško je jako...ali svakome ko pati od toga kažem da ima nade,da ne odustaju nikada,može se živjeti i sa tim i danas se obilježava naš dan :)

    18. 6. 2016,   16:44
  • Svatko tko pati od panicnog poremecaja, obavezno procitati knjigu "Panic Away" ima za skinuti i na hrvatskom. I naci dobrog psihoterapeuta i proci kognitivno- bihevijoralnu terapiju, puno je bolja opcija od antidepresiva zbog niza razloga, antidepresivi samo ako ne ide drugacije. Osim toga, reducirati nepotreban stres, kafein, redovito i zdravo jesti i vjezbati, ali nikako izbjegavati situacije koje uzrokuju paniku vec se aktivno, postepeno suocavati s njima. Uz navedeno pomaze i piti caj od gospine trave i maticnjaka, bez secera. Na pocetku bi bilo dobro obaviti i preglede srca i stitnjace ne samo da se otkloni sumnja u fizicke uzroke napada, vec i da bi se dobilo samopouzdanje i uvjerenje da je sa tijelom sve u redu

    18. 6. 2016,   17:02
  • Ja muku mucim s napadima panike vec 15 godina...ponekad se upitam koliko cu jos dugo moci to podnositi..😞

    18. 6. 2016,   21:01