Najnovije vijesti iz Hrvatske i Svijeta na 24sata

Aluminijska folija štiti hranu na roštilju od kancerogenih tvari

None Foto: Thinkstock

Što je vatra jača, veća je vjerojatnost da će više kancerogena dospjeti u meso. Držite ju pod kontrolom - rasporedite ugljen tanje ili podignete rešetku čim više

Roštilja ne mora biti samo čin druženja i opuštanja se – kao slasan i zdrav izvor proteina može biti dio zdrave prehrane.
Ali ako pogrešno roštiljate, možete nenamjerno servirati meso s velikom količinom kancerogenih kemikalija. Pečenjem na roštilju stvaraju se policiklički aromatski ugljikovodici (PAU), spojevi za koje je otkriveno da uzrokuju rak kod laboratorijskih štakora. Zato dr. Oz preporučuje da birate meso najbolje komade mesa.

- Piletina bez kožice, svinjski file i pečenica zdraviji su izbor od hrenovki i kobasica jer je prerađeno meso povezano sa znatno većim rizikom od srčanih bolesti i raka, a može čak i oštetiti DNK, povećavajući rizik od raka debelog crijeva – upozorava slavni liječnik. Osim toga, uklonite masnoće s mesa. 

- PAU spojevi stvaraju se kada masnoća iz mesa, peradi ili ribe kaplje na visok izvor topline, a nastali dim zahvati hranu. Uklonite dodatne masnoće sa mesa prije nego što ga stavite na roštilj kako biste ograničili izlaganje karcinogenima – kaže dr. Oz. Također, nemojte pougljiti ili prepeći roštilj. 

- Crni tragovi na roštilju nisu poželjni. Pougljeno ili zagorjelo meso, perad ili riba dovode do proizvodnje heterocikličkih amina (HCAs) koji mogu oštetiti vaše gene te podići rizik od karcinoma želuca i debelog crijeva – kaže liječnik i savjetuje da vatra malo ‘padne’.

24sata | Autor: 24sata Foto: 24sata

- Što je vatra jača, veća je vjerojatnost da će više kancerogena dospjeti u meso. Držite ju pod kontrolom - rasporedite ugljen tanje ili podignete rešetku čim više. Uz to, briketi za roštilj i proizvodi od tvrdog drva kao što je javor često izgaraju na nižim temperaturama nego meko drvo kao borovina – govori Oz koji meso marinira u pivu. 

- Nedavna studija pokazala je da mariniranje svinjetine u pivu (posebno tamnijem pivu) smanjuje formiranje osam glavnih PAU spojeva napola, a istraživači misle da antioksidativni spojevi u pivu sprječavaju djelovanje štetnih slobodnih radikala – objašnjava Oz i kaže da uz roštilj radije pivo pivo nego slatki sok. U umjerenim količinama pivo ima protuupalna svojstva koja nadmašuju bezalkoholna pića ispunjena šećerom.  

Top savjeti:

  • U dobrom umaku rizik od stvaranja kancerogenih tvari pada za 96 posto Oblaganje mesa mješavinama začina kao što su ružmarin, majčina dušica, papar ili premaz marinadama ne samo da dodaje okus, nego može pomoći smanjiti stvaranje kancerogenih tvari na roštilju do 96 posto. Marinade smanjuju kapanje masnoća i dimljenje te sprečavaju zagaranje hrane, kaže dr. William W. Li koji često gostuje u showu dr. Oza. 
  • Aluminijska folija štiti hranu od štetnih spojeva Stavite li meso ili ribu u aluminijsku foliju pa na roštilj, dobit ćete zaštitnu barijeru koja će spriječiti da masnoće kapaju na žar te tako spriječiti nastanak opasnih PAU spojeva, a meso će ostati sočno. Također, bez obzira na to hoćete li koristiti zaštitu ili ne, birajte manje masne komade mesa ili masnoće uklonite prije no što ih stavite peći. 
  • Prvo prokuhaj u tavi, pa onda peci na roštilju Jednostavan način za smanjenje toksina nastalih od roštiljanja je prokuhavanje mesa do pola na laganoj vatri u tavi ili pećnici prije nego što ga stavite na roštilj. Tako ćete ukloniti dio masnoća koje mogu kapati i dimiti se te uvelike smanjujete količinu vremena u kojem je hrana na roštilju izložena toksinima, kaže dr. William W. Li.

Fotolia | Autor: Fotolia Foto: Fotolia

Recepti:

Pikantni umak za roštilj

Sastojci: 0,6  dcl sezamova ulja, 1 žlica mljevenog češnjaka, 7,5 dcl kečapa, 1,2 dcl bijelog vina, 0,5 dcl soka od limuna 1, 2 dcl soja umaka, 6 žlica nektara agave, 1 žlica crnog papra

Priprema: Zagrijte umak na tavi, dodaje ulje i propržite češnjak. Potom dodajte preostale sastojke te dobro promiješajte i propirjajte.

Piletina sa žara

Sastojci: 2 žlice meda, 2 žlice senfa, 1 žlica maslinovog ulja, 1/2 žličice soli, svježe mljeveni crni papar, 4 pileća prsa bez kostiju i kože, 1 limeta

Priprema: U zdjeli pomiješajte med, senf, ulje, sol i papar. Smjesu stavite u plastičnu vrećicu. Dodajte piletinu, zatvorite vrećicu te protresite pa ostavite u hladnjaku 2 sata. Zagrijte roštilj te na podmazanu rešetku rasporedite piletinu. Pecite sa svake strane oko 4-5 minuta, dok se ne stvori lijepa korica. Ostavite da odmori 10 minuta i poslužite uz limetu.

Aromatični kukuruz sa žara 

Sastojci: Kukuruz, light majoneza, čili u prahu, feta sir, korijander i limeta

Priprema: Kukuruz u opni pecite na roštilju 10 do 20 minuta pa pažljivo uklonite ljusku i zagorjele dijelove kukuruza. Potom u zdjeli pomiješajte light majonezu i čili u prahu te dobro izmiješajte. Zatim smjesom premažite pečene kukuruze te ih potom pospite sirom, korijanderom i s nekoliko kapi svježe iscijeđene limete.

Miješano povrće sa žara

Sastojci: 2 žlice maslinovog ulja, 1/4 šalice balsamico octa, 1 žličica suhog timijana, 1 žličica sušenog origana,1 žličica suhog bosiljka, 1 žličica crnog papra, 1 veliki slatki luk, 1 velika crvena paprika, 1 velika žuta paprika, 8 bebi Portobello gljiva, očišćenih i bez stabljike, 2 srednje velike tikvice, narezane, srednje velike žute tikvice, narezane

Priprema: U zdjelici pomiješajte ulje, ocat, timijan, origano, bosiljak i papar. Tom mješavinom premažite povrće s obje strane te stavite na roštilj i pecite na srednje jakoj vatri  15 minuta, dok sve povrće ne omekša.

Komentari (24)
  • Danas je najbolje neroditi se pa nemaš problema s ničim.

    28. 6. 2016,   12:10
  • Jedeš zdravo, vježbaš, ne piješ, ne pušiš i onda te onak lagano oplahne Černobil.

    28. 6. 2016,   11:44
  • Najbolje da samo lagano nadimimo i pojedemo sirovo sa rostilja

    28. 6. 2016,   12:05