Najnovije vijesti iz Hrvatske i Svijeta na 24sata

Bez doručka se mršavi, ali je važan da bismo imali energije

Svako malo se u javnosti ponavljaju prijepori stručnjaka o tome je li doručak najvažniji obrok u danu ili ne. Nutricionistica Sandra Marić Bulat kaže kako ga ne bismo smjeli preskakati jer daje energiju

Poznata izreka: 'Doručak pojedi sam, ručak podijeli s prijateljem, večeru daj neprijatelju' potpuna je besmislica'. Kad smo surađivali s kardiokirurzima iz SAD-a, primijetio sam da većina njih ujutro u najboljem slučaju popije šalicu kave. Tek u podne pojedu sendvič, što zovu ručkom i tek u večernjim satima kad dođu kući jedu 'normalan' obrok, a nerijetko i vježbaju. Čini se da ljudi koji tako žive, žive dugo i zdravo, ispalio je ovih dana poznati ruski kardiokirurg i akademik Ruske akademije znanosti Leo Bokeria te tako ponovo aktualizirao raspravu o važnosti prvog jutarnjeg obroka u danu koja traje godinama.

Foto: Marks&Spencer

Duhove oko te teme najviše je vjerojatno uzburkao biokemičar sa Sveučilišta Buckingham, profesor Terence Kealey, autor knjige 'Doručak je opasan obrok', koja je objavljena krajem 2016. godine. U knjizi je opisao vlastita iskustva nakon što se suočio s dijagnozom dijabetesa tipa 2, te rezultatima istraživanja provedenima među ljudima s istom dijagnozom. Slično su pokazala i novija istraživanja provedena na Sveučilištu Cornell, koja je vodio profesor David Levitsky: Da ljudi koji preskaču doručak tijekom nekoliko tjedana mogu izgubiti značajan višak kilograma. 

Shutterstock Doručak skida kile, čuva zdravlje i zbližava obitelj

Levitsky je pratio dvije skupine ispitanika: jednu koja je redovito doručkovala, i drugu grupu ljudi koji nisu jeli ujutro. Pokazalo se da su oni koji preskaču doručak u prosjeku u organizam unijeli 408 kalorija manje u odnosu na grupu koja redovito doručkuje. 

Foto: Dreamstime

- Razumijem da je preskakanje doručka u suprotnosti sa svim onim što smo do sada znali o zdravoj prehrani, no ovi rezultati navode na razmišljanje o tome koliko je jutarnji obrok važan - kaže. Dodaje kako to ipak ne vrijedi za ljude koji imaju problema s dijabetesom i pate od hipoglikemija, jer oni ne smiju preskakati obroke, da bi održali razinu glukoze.

Iako se ovo pitanje sve češće otvara, naša sugovornica, nutricionistica Sandra Marić Bulat kaže kako se preporuke Svjetske zdravstvene organizacije oko toga još nisu mijenjale, niti ima naznaka da hoće. I većina stručnjaka još se drži one da je doručak vrlo važan.  

ČUVAJTE SE NARANČE 5 najboljih i najgorih namirnica za pojesti na prazan želudac

- Između ostaloga, važan je za održanje razine šećera u krvi nakon noćnog posta, jer se tako sprečavaju napadi gladi kasnije, recimo oko 10 ili 11 sati, kad većina ljudi nema vremena za obrok. Ako preskočite doručak, to je vrijeme kad će vam pasti energija, zbog pada šećera u krvi, i to  vrijeme kad smo obično na poslu i kad nam je energija najpotrebnija - komentira nutricionistica Sandra Marić Bulat. Ako čovjek ne doručkuje, oko 11 sati će vjerojatno posegnuti za bilo čime što mu prvo dođe pod ruku, dakle pecivima, keksima ili čipsom, što je hrana koja nema nutritivnu vrijednost, a prepuna je kalorija, dodaje. 

Fotolia NAJBOLJI IZBOR Šest najboljih opcija za zdravi doručak po izboru stručnjaka

- Zato doručak ne bi trebalo izbjegavati, a ključ razlike u mišljenjima je vjerojatno u tome koje namirnice ujutro biramo - kaže sugovornica. Naime, ruski akademik Leo Bokeria tezu u korist preskakanja doručka potkrijepio je time da u rano jutro nije zdravo sjesti za stol i 'pojesti pun tanjur mesa, nekoliko kriški kruha i sve zaliti čašom soka'. 

Foto: 123RF

- To je točno, takav doručak se ne preporučuje. Dan treba započeti s lako probavljivim namirnicama koje će nam dati energiju, a neće opteretiti želudac - kaže nutricionistica. Na primjer, ujutro je dobro jesti svježe voće, koje sadrži šećer, pa nam daje energiju i pojačava zalihu vitamina. 

- Dobra jutarnja kombinacija su dvije žlice zobene kaše bez dodanog šećera, u koju ste narezali pola jabuke i pola banane, na primjer. Alternativa može biti zobena kaša s bobičastim voćem. Oni koji ujutro trebaju više energije, u zobenu kašu mogu dodati i nekoliko sjeckanih badema, koji su dobar izbor proteina, a ako trebate 'jači' doručak, dobar izbor je omlet od jaja - kaže sugovornica. 

Foto: dnevnik.hr

- Ujutro ne bi trebalo pretjerivati s ugljikohidratima i šećerom, pa se preporučuje izbjegavati bijeli kruh i peciva od bijelog brašna. Najbolje je izabrati krišku integralnog kruha, i to – jednu, kaže nutricionistica.

Dodaje kako uz jutarnji obrok koji nije voćni možemo popiti i čašu svježe iscijeđenog soka od naranče, ili vodu, dok se nikako ne preporučuju industrijski obrađeni sokovi s dodatkom šećera. 
 

MEGHAN I HARRY NEŠTO SKRIVAJU: Kraljica morala zaposliti privatnog suradnika da ih špijunira

Komentari (24)
  • Ovo su sve načelne stvari, zapravo sve ovisi o tome kakvo je čije zdravlje, kakav tko način života ima i tko kakav cilj ima. Ovo što nutricionistica priča je glupost, jer podrazumijeva da netko jede bez ikakve kontrole, bilo kad i bilo što mu dođe pod ruku, a to je već u samom startu potpuno pogrešan način prehrane, ali i života i kad netko tako živi onda tu nema što i o čemu raspravljati, dok čovjek ne osvijesti i ne počne voditi računa o tome što kad i kako jede. Drugo, to da će bez doručka čovjek ostati bez energije je samo polovično točno, odnosno samo za one koji inače doručkuju, pa kad se dogodi da preskoče doručak, onda je moguće da im "fali energije". Postoji nešto što se zove "intermittent fasting" ili "izmjenični post", režim kod kojeg postoji vrijeme tijekom dana kad se jede, a ostalo vrijeme se ne jede i najčešće uključuje upravo preskakanje doručka. Kod takvog načina prehrane dogodi se tzv. "metabolic switch", odnosno adaptacija na masti, kad organizam koristi masnoće kao izvor energije, umjesto šećera. Osobno jamčim da pri takvom načinu prehrane čovjek ima više energije, više elana, bolje se osjeća, kognitivne sposobnosti skoče u nebo, poboljšava se krvna slika, razine masnoće u krvi padaju, razina inzulina se smanjuje, a inzulinska osjetljivost se poboljšava, te se poboljšava regeneracija svih stanica u organizmu. Ne postoji niti jedan jedini razlog zašto bismo jeli od jutra do večeri, to je loša navika razvijena u suvremenoj zapadnoj civilizaciji.

    25. 3. 2019,   08:52
  • Prema naputku koje samo dobila od jednog dr. znanosti koji je radio s NASA-om po pitanju prehrane astronauta na svemirskoj postaji, do podne nije poželjno nista jesti već konzumirati samo tekućinu. U tom periodu organizam se čisti od otrova. Osobno ovaj naputak mi odgovara, nikada nisam imala naviku doručkovati, a isto tako nikada mi nije nedostajalo energije za sve što sam trebala učiniti. Kada sam počela slušati one koji govore o važnosti doručka počelo je i moje debljanje. Očito da mi ne odgovara krenuti s hranom odmah ujutro pa sam prestala.

    25. 3. 2019,   09:03
  • Ovo su prilicno zastarjele price koje za pocetak imaju pretpostavku da svi jedemo lose i bez kontrole. Ocito im je pojam intermittent fasting prilicno nepoznat. Ne vidim da me u zadnjih 25 g nekonzumiranje dorucka ostetilo na bilo koji nacin. Doduse, nisam tada znala da se to tako zove nego sam ulovila taj ritam koji mi pase i ostalo je do danas. Kad sam odbacila to “moranje” jesti nakon bidjenja-kakvo olaksanje! Naravno, nisam mjerilo svijeta ne mora to odgovarati svima. Ali ako se hranimo bez preradjevina i u odgovarajucem kalorijskom okviru nasih potreba- sve ok. Govorim o zdravim ljudima, dijabetes i ostale bolesti - ne zelim se petljati premalo znam o tome.

    25. 3. 2019,   09:01