Najnovije vijesti iz Hrvatske i Svijeta na 24sata

Kiseli kupus i grejp pomoći će spriječiti, ali i izliječiti gripu...

None Foto: Dreamstime

Špinat, kelj, brokula, raštika i drugo zeleno lisnato povrće bogati su karotenima te vitaminima B, C i K, koji združeni jačaju imunitet...

Raznovrsna prehrana bogata vitaminima i mineralima glavni je alat za jačanje imuniteta i borbu organizma protiv prehlade i viroza koje se javljaju s prvim hladnijim danima, kao i gripe, čija nas sezona uskoro očekuje. 

To znači, među ostalim, da prednost treba dati voću i povrću koje je bogato vitaminom C i K te željezom, kao i namirnicama koje sadrže cink, karotene i folate (vitamin B skupine). Kombinacija tih vitamina i minerala djelovat će preventivno, ali i ojačati tijelo za slučaj da vas ipak uhvate prehlada ili gripa, kao i pomoći u ublažavanju simptoma i skratiti razdoblje bolesti ako vas gripa ipak uhvati, ističe nutricionistica Vesna Bosanac.

Foto: Dreamstime

- Kad je riječ o vitaminu C, često ističemo limun i naranče, no ne treba zaboraviti ni grejp, koji obiluje flavonoidima, moćnim antioksidansima koji jačaju imunitet. Zbog visokog udjela C vitamina, za prevenciju i liječenje gripe i prehlade posebno se preporučuje i kiseli kupus. U procesu kiseljenja kupusa djeluju bakterije mliječno kiselog vrenja, za koje je poznato da koče razmnožavanje loših mikroorganizama i čuvaju ravnotežu crijevne mikroflore - ističe Vesna Bosanac.

Zbog toga se kiseli kupus preporučuje i onima koji zbog komplikacija prehlade ili gripe moraju biti na terapiji antibioticima te im je važna podrška ravnoteži crijevne flore, dodaje. 

- I zeleno lisnato povrće, kao što su špinat, kelj, listovi cvjetače, prokulice, brokula i raštika, bogato je karotenima, folatom (vitaminom B skupine), vitaminom C i vitaminom K, koji združeni jačaju imunitet. Kako i manjak željeza može negativno utjecati na imunitet, korisno je obogatiti prehranu mahunarkama, posebno grahom, slanutkom i lećom - ističe sugovornica. 

soup vegetable | Autor: marcomayer Foto: marcomayer

Mahunarke se posebno preporučuju vegetarijancima, kao i ljudima koji inače jedu malo mesa, jer željezo iz namirnica biljnog podrijetla nije dobro iskoristivo, pa se lako može javiti manjak. 

- S druge strane, bjelančevine iz mahunarki pomažu iskoristivost željeza, jednako kao i vitamin C, kojim obiluje kiseli kupus. Zbog toga je jota, istarsko varivo od kiselog kupusa i graha, idealna kombinacija za zimske dane - ističe nutricionistica.

No kiselo zelje možete jesti i na salatu, s dodatkom malo papra ili crvene paprike te maslinova ulja, ili ga propirjati na malo maslinova ulja, i u oba slučaja poslužiti kao prilog uz pečeno meso ili kobasice, dodaje.

- U vrijeme prehlada i viroza treba voditi računa i o tome da osigurate dovoljan unos vitamina B skupine, pa se preporučuje povremeni unos iznutrica (jetra), kao i jaja, cjelovitih žitarica, zelenog lisnatog povrća, te graška, graha i orašastih plodova, posebno oraha. Orašasti plodovi preporučuju se i zbog visokog udjela cinka, koji je vrlo važan za poticanje imuniteta - ističe nutricionistica Bosanac.

Foto: 123RF

- Bučine sjemenke odlična su zamjena za kupovne grickalice, jer su bogate cinkom, koji značajno smanjuje rizik od virusnih infekcija, poput prehlade i gripe. I pileća juha skuhana s puno povrća ima snažno ljekovito djelovanje upravo zbog toga jer sadrži visoki udio cinka - kaže nutricionistica.

Jedna od namirnica koja bi tijekom hladnijega vremena svakodnevno trebala biti na meniju je i češnjak, za koji su brojne studije pokazale da značajno podiže razine aktivnih gena koji potiču proizvodnju bijelih krvnih zrnaca, čiji je zadatak upravo jačanje imuniteta i zaštita organizma od zaraznih bolesti. No imajte na umu da ga je najbolje koristiti sirovog, jer se kuhanjem gube aktivna svojstva alicina, aktivnog sastojka koji je najzaslužniji za njegovo ljekovito djelovanje, dodaje sugovornica.

Korisni savjeti za liječenje prehlade i gripe

Pijte puno tekućine

Foto: Dreamstime

Preporučuju se svježe iscijeđeni sokovi od limuna, naranče ili grejpa te čajevi. Pijte više tekućine, pogotovo ako imate temperaturu, jer tijelo znojenjem gubi tekućinu.

Izbacite slatkiše i kupovne sokove

Izbjegavajte prevelike količine šećera iz industrijski prerađene hrane i sokova, jer višak šećera narušava imunološki sustav te potiče razmnožavanje virusa i bakterija.

Foto: 123RF

Jedite više obroka na dan kako ne biste opteretili probavni sustav. Jedite tople kuhane obroke i sirove salate koje sadrže visok udio vitamina i minerala.

Odmarajte se nekoliko dana

Foto: Dreamstime

Kod prehlade i gripe ne postoje lijekovi koji mogu ubrzati izlječenje, osim lijekova za snižavanje temperature, nego ih treba preležati kako biste spriječili komplikacije. U slučaju prehlade najčešće je dovoljno od tri do pet dana, dok gripa može potrajati i do dva tjedna.

Ako imate dugo temperaturu...

Ako temperatura potraje predugo ili ako se javi ponovno nakon što su se simptomi počeli povlačiti, javite se liječniku, jer je to znak upale pluća. Pođite liječniku i ako vas muči kašalj koji traje dulje od tri tjedna.

Jelovnik:

Foto: 24sata/24sata

Komentari (49)
  • Što manje sa/među ljudima i nema gripe....

    28. 11. 2018,   08:35
  • rastika...mmmm

    28. 11. 2018,   11:54
  • Pernar je zbog ovakvih tvrdnji zaradio kaznenu prijavu. Kako to da on dobije kaznenu prijavu, a vi dajete iste, ili slične preporuke? Tko je tu lud?

    10. 1. 2019,   16:39