Najnovije vijesti iz Hrvatske i Svijeta na 24sata

'Ne' debljini: Skini višak kila i izbjegni tlak, šećer i živi dulje

Za zdravo mršavljenje svaki bi dan trebalo prohodati od četiri do pet kilometra, jesti pet obroka - nikad do sita te popiti dvije litre vode, ističe prof. Mijo Bergovec

Broj pretilih ljudi izrazito se povećao, a oni imaju veći kardiovaskularni rizik. Naime, među ljudima koji su doživjeli srčani i moždani udar većina ih je debela, upozorava prof. dr. sc. Mijo Bergovec, internist i kardiolog iz Poliklinike Centar.

Dodaje da je posljednjih godina uočeno da je obujam struka još bolji pokazatelj rizika za kardiovaskularne bolesti od indeksa tjelesne mase. Povećana količina masti u tijelu povećava i rizik za dijabetes te zloćudne bolesti.

Foto: Marko Lukunic/PIXSELL Prof. dr. sc. Mijo Bergovec

- Povećana debljina je posljedica promjene načina života. Ljudi su se nekad puno više kretali nego danas, kad je sjedilački način života izrazito čest. Hodanje je najprirodniji način fizičke aktivnosti koji troši energiju. Hodati treba barem četiri do pet kilometra dnevno, umjereno brzo - ističe dr. Bergovec. Upozorava da djeca i mladi jedu previše ugljikohidrata, a premalo vitamina, voća i povrća te kvalitetnih bjelančevina.

SMRTONOSNA PREHRANA Brza hrana povećava rizik od bolesti srca, raka i rane smrti

- Problem je što se prekomjerno jede. Trebalo bi jesti pet obroka na dan – nikad do sita, a važno je pojesti nekoliko porcija voća i povrća. Kvalitetna prehrana ne mora biti skupa - ima povoljnog voća i povrća kakvo su jeli naši stari, a oni nisu bili toliko debeli. Uz to, dnevno popijte dvije litre tekućine, najbolje vode - savjetuje kardiolog i ističe kako je najbolji lijek za mršavljenje - karakter.

- Gubitak suvišnih kilograma veći od 10 kilograma u odraslih ima brojne koristi: smanjuje rizik od prerane smrti za 20 posto, snižava krvni tlak za 10-20 mmHg, razinu povišene glukoze za 50 posto, a vrijednosti povišenih triglicerida i kolesterola od 20 do 30 posto.

Povećava vrijednosti HDL (‘dobrog’) kolesterola za osam posto i osjetno popravlja omjer LDL/HDL (dobrog i lošeg) kolesterola - kaže prof. Bergovec, no ističe da mršavjeti treba postupno - od jednog do 1,5 kilograma tjedno, kroz zdravu prehranu i fizičku aktivnost, a ne kroz razne dijete za “brzo mršavljenje” koje nose opasnosti za zdravlje, a većinom su potpuno beskorisne jer se izgubljeno obično vrati.

- Iz iskustva, kao liječnik i profesor Medicinskog fakulteta, na temelju dokaza pokazujem da je ključ mršavljenja promjena načina života, odnosno fizička aktivnost i kvalitetna prehrana - zaključuje.

NITKO IM NE MOŽE ODOLJETI: Žene rođene u ovim horoskopskim znakovima su najveće zavodnice

Komentari (23)
  • Ljudi, nemojte previše jesti, krećite se, šetajte, trčite, nemojte gledati turske sapunice jer to vodi ka pretilosti👎😬

    26. 4. 2019,   10:49
  • Na jednom mjestu napišete da treba jesti 5 obroka dnevno do sita, na drugome mjesto da treba jesti 5x dnevno, NIKAD do sita. Dajte se dogovorite sami sa sobom. Nadalje, 5 obroka i 5 obroka mogu se razlikovati drastično po kalorijskoj gustoći. Načelno, nekome obrok može biti od 300 kcal, nekome od 800 ili više kcal. Pa će ovaj prvi s 5 takvih obroka unijeti 1500 kcal dnevno, a ovaj drugi 4000 kcal dnevno. Ako je za obje osobe bazalni metabolizam, odnosno kalorije za održavanje 2500 kcal dnevno, onda ispada da prvi jede premalo, drugi previše. Odnos unešenih i potrošenih kalorija, te kvaliteta obroka, daleko su važniji od toga u koliko ćete obroka dnevno te kalorije podijeliti kroz dan. Organizmu je bitno da dobije potrebne kalorije, ali ne više od toga, a kroz koliko obroka dnevno to mu je manje nebitno. Osobno prakticiram IF i imam dva zdrava obroka dnevno, jer je dokazano da stalno konzumiranje hrane tijekom dana drži kontinuirano povišenu razinu inzulina u krvi, a to je loše po zdravlje, jer dugoročno vodi ka inzulinskoj rezistenciji koja može rezultirati dijabetesom. Osim toga, IF je posebno učinkovit za one koji žele smršaviti, nema mršavljenja dok je razina inzulina povišena. Sve dok organizam ima na raspolaganju glukozu, tjelesne masnoće neće ni pogledati, kamo li trošiti. U svemu ostalom se slažem s napisanim.

    26. 4. 2019,   11:26
  • Jesti 5 obroka do sita ? Nije li to malo previše ? Bitno je biti umjeren, i ne žderati, i naravno izbaciti rafinirani šećer, brašno i sl. Slažem se, 4-5 hoda preporučljivo (to je ipak više od sat vremena hodanja, možda nekome privatno poslovne obveze to ne dozvoljavaju). Osobno, 3 obroka mi je dovoljno, uz brzo hodanje ili trčanje nekoliko puta tjedno. I vrijedi ona: doručkju ko kralj, ručaj kao princ, večeraj kao prosjak..

    26. 4. 2019,   08:58