Najnovije vijesti iz Hrvatske i Svijeta na 24sata

Promijenite i vi pogled na život "akcijskim planom" za sreću

None Foto: Allmoviephoto.com

Baš kao tijelo, i um zahtijeva redovito vježbanje kako bi se nosio sa stresom, lošim osjećajima i izazovima, a emocionalni fitness će promijeniti pogled na život

Dok se trudimo da nam tijelo bude lijepo oblikovano te da što dulje ostane čvrsto i mlado, često zapostavljamo ono što je mnogo važnije, a to je mentalno zdravlje. 

Nesanica, pad koncentracije, osjećaj beznađa te pretjerivanje s hranom, pićem i cigaretama – sve su to znakovi za uzbunu koji signaliziraju da trebate hitno poraditi na svome psihičkom zdravlju. Imajte na umu da je psihičko zdravlje jednako važno kao i fizičko. Svima koji osjećaju kako psihički nisu dovoljno jaki stručnjaci savjetuju: “Ne očajavajte, emocionalno se zdravlje može izgraditi i oblikovati vježbom, baš kao i tijelo.” 

Emocionalnim fitnessom možete popraviti raspoloženje, promijeniti pogled na život te postati fleksibilniji i otporniji. Ne očekujte instantne promjene jer u jačanje psihičkog zdravlja treba uložiti prilično truda, a i vremena.

Ipak, taj se trud višestruko isplati jer su samo emocionalno zdravi ljudi dovoljno jaki da upravljaju stresom i bez teškoća se suočavaju s izazovima te drže pod kontrolom svoje emocije i ponašanje. Jedino takvi ljudi mogu izgraditi i održati stabilnu vezu te živjeti produktivno i ispunjeno. 

Ravnoteža stresa i sreće

Stres uzima danak u psihičkom zdravlju, stoga ga je važno moći kontrolirati. Ne dopustite da stres i negativni osjećaji postanu uobičajen dio vaše svakodnevice. 

Potrudite se uravnotežiti dnevne obveze i zadovoljstva. Stječite nova znanja i otkrivajte nove stvari. Upišite se na tečaj o kojem dugo razmišljate.

Otiđite u obilazak muzeja, učlanite se u gradsku knjižnicu, učite strani jezik, upišite se u plesnu školu ili jednostavno otputujte nekamo i uživajte u ljepotama prirode i umjetnosti.

Jačanje otpornosti

Emocionalno zdravlje podrazumijeva otpornost, odnosno sposobnost da primite udarce, izdržite traume i stresove te životu uzvratite udarac. 

I u teškim trenucima zadržite pozitivan stav, ostanite usredotočeni, budite fleksibilni i kreativni. To je najbolje oružje u borbi protiv stresa.

Ključ je emocionalnog zdravlja u dobroj prilagodljivosti novim situacijama te u sposobnosti upravljanja stresom, ali i vlastitim emocijama. 

Upoznavanje sebe

Sposobnost da prepoznamo vlastite osjećaje te da ih izrazimo na odgovarajući način pomaže nam da ne zaglavimo u raljama depresije i tjeskobe.

Za psihičko zdravlje iznimno je važna i mreža potpore. Bitno je imati ljude od povjerenja kojima se možete obratiti za toplu riječ i ohrabrenje.

Šetnja vrtom ili parkom smanjuje tlak i stres, pokazala su istraživanja. Isto vrijedi i za obilazak galerije, planinarenje i sjedenje na plaži.

Navika optimizma

Nabavite kućnog ljubimca i osjećat ćete se potrebnima, a zauzvrat ćete dobiti bezuvjetnu ljubav. U šetnjama sa psom upoznat ćete i nove ljude.

Ograničite nezdrave mentalne navike, poput zabrinutosti i negativna razmišljanja o sebi. One crpe energiju te su okidač za strahove i depresiju.

Pronađite kreativan hobi poput vrtlarenja, slikanja, pisanja, sviranja ili rada u kućnoj radionici. Stvarajte i osjećat ćete se produktivnije. 

Smijeh očisti duh za pet minuta

Ne osjećati se loše nije isto što i osjećati se dobro. Ljudi koji nisu depresivni i tjeskobni te ne osjećaju psihičke probleme nisu nužno i potpuno psihički zdravi. 

S druge strane, ne znači da ste psihički bolesni ako prolazite teško razdoblje te osjećate emocionalne probleme. Psihički zdravi i bolesni razlikuju se prema tome što se zdravi nakon životnih padova uvijek ustanu i krenu dalje. Dobro psihičko zdravlje podrazumijeva više pozitivnih osobina. Emocionalno zdravi ljudi su zadovoljni, imaju volju za životom i visoko samopouzdanje. Znaju se opustiti i zabaviti, ali i uhvatiti u koštac s problemima. U svemu što rade pronalaze smisao. Dobro se prilagođavaju, rado uče i prihvaćaju nove stvari te znaju uspostaviti ravnotežu između posla i privatnog života. A najvažniji “alat” za zdravlje je smijeh - samo pet minuta smijanja očistit će nakupljeni stres i obrisati posljedice negativnih emocija.

Signali tijela

  • Kako biste i pod stresom ostali smireni te puni energije, oslonite se na pet osjetila - vid, sluh, dodir, miris i okus.
  • Slušajte glazbu, stavite u sobu omiljeno cvijeće i pomirišite ga, izmasirajte si ruke i stopala.
  • Tijelo šalje signale, poput gladi, žeđi i pospanosti. Kada dobijete te poruke, nemojte ih zanemariti.

Odmor za nadu

Predah je obvezan. Odvojite barem sat na dan samo za sebe, odmorite se i usredotočite samo na svoje osjećaje.

Da biste normalno funkcionirali, osigurajte si sedam, osam sati sna, jedite zdravo i pijte dovoljno tekućine. 

Samokontrola i samodisciplina bude nadu te možemo lakše prevladati očaj i bespomoćnost.

Plan za pet temeljnih osjećaja

Osjećaj: Tuga

Kada... : Izgubite nešto u čemu ste uživali

Prvo što trebate činiti: Doživite osjećaj u punini, plačite...

A tada možete: Pokušati zamijeniti to što ste izgubili

Osjećaj: Ljutnja

Kada...: Vas nešto ili netko koči

Prvo što trebate činiti: Proživite je prije no što djelujete

A tada možete: Svladati prepreku ili naučite živjeti s njom 

Osjećaj: Sreća

Kada...: Dobijete ono što želite

Prvo što trebate činiti: Uživati što temeljitije

A tada možete: Pokušati produljiti osjećaj  

Osjećaj: Strah

Kada...: Ste ugroženi

Prvo što treba činiti: Što brže se riješite osjećaja

A tada možete: Zaštititi se od prijetnje

Osjećaj: Uzbuđenje

Kada...: Na putu ste prema nečemu što želite

Prvo što trebate činiti: Uživati što temeljitije

A tada možete: Usporiti, uživajte u putu, ne samo u cilju

Fizičko je zdravlje povezano s mentalnim, stoga je briga o tijelu prvi korak ka emocionalnom zdravlju. Uz to što jača srce i pluća, vježbanje potiče i lučenje endorfina, koji nam vraća energiju te poboljšava raspoloženje.

U dan uključite što više fizičkih aktivnosti. Umjesto dizalom, penjite se stubama, pola sata šetajte ili vježbajte. Što češće si osigurajte dozu sunca. Deset minuta sunčeve svjetlosti popravit će vam raspoloženje.

Ako ih ne možete posve izbaciti, ograničite si alkohol te izbjegavajte cigarete. To su stimulansi koji vas brzo mogu umjetno oraspoložiti, no dugoročno ostavljaju negativne posljedice i na duševno i na fizičko zdravlje.       

Budi sam sebi psihoterapeut

Upoznaj sebe svako pitanje pokazuje koliko poznajete sebe i emocije. Netočni odgovori upozoravaju vas na kojem dijelu upravljanja osjećajima trebate poraditi

1. Kako biste bili emocionalno zdravi, prvo trebate provjeriti:

A) vaše emocije

B) vaše tijelo

C) veze s drugima

2. Osjećaji su:

A) biološki programirani

B) poruke koje vam tijelo šalje o smjeru u kojem vam ide život

C) poruke koje vam tijelo šalje o tome što vam treba

3. Pobrinite se za sebe ako primijetite i mali znak: 

A) problema

B) osjećaja tuge ili straha

C) neugodnosti

D) konflikta

4. Tijekom dana najviše vremena treba provesti:

A) radeći

B) igrajući se

C) odmarajući

D) usklađujući sve navedeno

5.-9. Povežite osjećaje (gore) s njihovim uzrocima (dolje):

5) tuga

6) ljutnja

7) sreća 

8) strah

9) uzbuđenost

A) blokada

B) egzistencija

C) sve ide prema planu

D) dobitak

E) gubitak

10. Najbolje mjerilo emocionalnog zdravlja je: 

A) kako se nosimo sa svakodnevnim životom

B) dijagnoza terapeuta

C) uspješne veze s drugima

11. Emocionalno zdrava osoba je spontana, intimna i:

A) uspješna

B) sretna

C) kompetentna

D) svjesna

12. Osoba koja je emocionalno zrela ima obitelj koja se sastoji od:

A) roditelja, braće i sestara, odabrane rodbine, muža ili žene i djece

B) rodbine s kojom su se odlučili nositi

C) ljudi koje su izabrali među svim poznanicima

D) svih ljudi koje se prema njima lijepo ponašaju

13. Znate da volite sami sebe ako se pogledate u zrcalo i: 

A) znate da bi vam se osoba u odrazu svidjela

B) zadovoljni ste vlastitim izgledom

C) osjećate toplinu prema osobi u odrazu

D) ne osjećate grižnju savjesti, sramotu ili ljutnju

14. Možemo promijeniti svoje vrijednosti, mišljenja i osjećaje na terapiji. Što se najbrže mijenja?

A) osjećaji

B) mišljenja

C) vrijednosti

15. Što se najsporije mijenja?

A) osjećaji

B) mišljenja

C) vrijednosti

16. Kada čovjek spozna svoju podsvijest, terapeut mu može pomoći u “prebacivanju”. U ovom kontekstu “prebacivanje” znači:

A) raditi sve isto samo drugim redoslijedom

B) zamjena nezdravog djelovanja eksperimentiranjem zdravijim

C) ponovno odlučivanje o glavnom elementu onoga što je u podsvijesti

Energiju dobivamo:

A) ljubavi prema sebi

B) jedenja, spavanja...

C) osjećaja da se prema nama lijepo ponašaju

D) uspješnosti        

17. Kada netko ima energije, ali misli da je lijen ili nemotiviran, to pokazuje:

A) da ne zna što su mu glavne motivacije

B) da zabušava kako bi frustrirao nekoga tko ga je naljutio

C) da se previše trudi udovoljiti drugima umjesto sebi

D) da nije zaista lijen, samo je naučen tako razmišljati

Komentari (1)