Najnovije vijesti iz Hrvatske i Svijeta na 24sata

Protiv bolne žuči: Više povrća, voća i žitarica, a manje masti

None Foto: Fotolia

Pazite! Izrazito restriktivne dijete povećavaju rizik od žučnih kamenaca, a u konačnici nisu učinkovitije od dijeta kojima se kilogrami gube umjerenim tempom

Žučni kamenci najčešća su bolest žučnih puteva, a uzrokuje ih loša prehrana. Uz jednostavne promjene prehrambenih navika sa žučnim kamencima može se živjeti i bez operacije. 

- Jelovnik siromašan mastima, a bogat namirnicama koje sadrže značajne količine prehrambenih vlakana (svježe voće i povrće, kuhani sušeni grah i grašak, cjelovite žitarice), preporučuje se kod žučnih kamenaca jer ublažava tegobe - kaže nutricionistica dr. sc. Darija Vranešić Bender. 

Također, studije su pokazale da umjereni unos maslinova ulja (oko dvije žlice na dan) može smanjiti rizik od nastanka žučnih kamenaca.

- Pretjerana restrikcija unosa masti (ispod deset g na dan) ili izbacivanje masti iz prehrane također može rezultirati nastankom žučnih kamenaca - upozorava nutricionistica Vranešić Bender. 

Danas je poznato da je pretilost rizični čimbenik za pojavu žučnih kamenaca. Pritom nije toliko ključan ukupan kalorijski unos koliko energetska neravnoteža potencirana nedovoljnom tjelesnom aktivnošću, dodaje nutricionistica Sandra Krstev Barać. Iako tek polovica ljudi sa žučnim kamencima osjeća simptome, oni nisu nimalo zanemarivi. 

- Riječ je o snažnom bolu uzrokovanom pomicanjem kamenca, a nerijetko se pojavljuju osjećaj mučnine i povraćanje. Kamenci u žučnim vodovima mogu dovesti i do raznih komplikacija poput akutne upale žučnog mjehura i pankreatitisa - upozorava nutricionistica Krstev Barać. 

Probava hrane skup je kompleksnih, dobro usklađenih procesa koji se nadopunjuju kako bi tijelo iskoristilo energiju i hranjive tvari. 

Thinkstock

- U neprestanoj međuigri probavnih organa i njihovih sekreta žuč ima važnu ulogu - smatra Krstev Barać. Žuč je, dodaje, sekret jetrenih stanica s nekoliko važnih funkcija u probavi hrane, konkretno masti. Žučne soli raspršuju masnoće iz hrane u manje čestice, koje onda postaju dostupne enzimima za razgradnju. 

One pomažu i u apsorpciji masnih kiselina, kolesterola i drugih masnoća. Tako prehrana koja obiluje mastima i kolesterolom potiče pojačano izlučivanje žuči te time povećava stvaranje kamenca. 

- Obilje jednostavnih ugljikohidrata pogoduje debljanju te može potencirati tvorbu žučnih kamenaca. Nadalje, niski unos prehrambenih vlakana također povećava rizik jer usporava rad i pražnjenje crijeva, a time se pospješuje taloženje kolesterola u žučnome mjehuru - kaže Krstev Barać. 

Žuč nije imuna ni na višak bjelančevina u prehrani, osobito onih životinjskog podrijetla. 

- Prevelik unos bjelančevina dovodi do većeg gubitka kalcija i mokraćne kiseline što potiče nastanak kamenaca. Iz svega navedenog ne čudi podatak da je manji rizik nastanka žučnih kamenaca u vegetarijanca. Oni su mršaviji, jedu više vlakana i manje kolesterola, a ti čimbenici imaju zaštitnu ulogu u prevenciji stvaranja žučnih kamenaca - zaključuje Krstev Barać, a piše portal Zdrava krava.

Pazite sa strogim dijetama da ne biste dobili žučni kamenac

Izrazito restriktivne dijete povećavaju rizik od žučnih kamenaca, a u konačnici nisu učinkovitije od dijeta kojima se kilogrami gube umjerenim tempom, zaključili su švedski istraživači. Moguće objašnjenje zašto žučni kamenci napadaju ljude na dijeti je što restrikcija kalorija utječe na sadržaj soli i kolesterola u žuči te na brzinu pražnjenja žučnog mjehura - oba čimbenika koja doprinose nastanku kamenaca.

Zbog prestroge dijete mogli biste završiti i na bolničkom liječenju

Švedski znanstvenici usporedili su učinak restriktivne dijete i dijete kojom se kilogrami gube umjereno. Nakon 12 mjeseci utvrdili su kako su ispitanici iz restriktivne skupine izgubili 12, a iz druge devet kilograma. No u restriktivnoj skupini 48 ljudi je dobilo napadaj žučnoga kamenca koji je zahtijevao bolničko liječenje, a u drugoj skupini liječničku pomoć zatražilo je 16 ispitanika. 

Nije dobro ni vruće ni prehladno jelo 

Svakako valja izbjegavati masno meso, pržena i pohana jela, jaja te zrele i masne sireve, napominje nutricionistica Sandra Krstev Barać. Izbacite i agresivne začine (luk, papar, crvena paprika...) te pretopla ili hladna jela.

Thinkstock

Dvije žlice maslinova ulja na dan

Svakog dana prije spavanja i nakon buđenja popijte žlicu maslinova ulja, savjetuje dr. sc. Darija Vranešić Bender. Studije su pokazale da ljudi koji rabe maslinovo ulje imaju manje problema s kamencem.

Zbog kamenca pazite na adekvatan unos masti

  • Pijte nemasno mlijeko (do jedan posto mliječne masti) i jedite mliječne proizvode s niskim udjelom mliječne masti. 
  • Crveno meso zamijenite bijelim (piletina, puretina) i ribom. 
  • Meso radije kuhajte nego pržite. 
  • Jaja jedite vrlo oprezno. 
  • Jelovnik neka se sastoji od svježe, sirove i neprerađene hrane. Uključite bogatstvo voća, povrća i sokova u prehranu. 
  • Izbjegavajte rafinirani šećer i slatkiše te kofein i čokoladu. 
  • Pijte kamilicu. 
  • Izbjegavajte mahunarke i jela koja nadimaju. 

Top 5 najboljih savjeta

Hrana koja se preporučuje kod žuči:

1. Kruh i žitarice

Cjelovite ili obogaćene žitarice, pekarski proizvodi od cjelovitih ili obogaćenih proizvoda, pahuljice s obogaćenim ili cjelovitim žitaricama, krekeri, integralna riža i tjestenina.

2. voće i povrće

Svježe, smrznuto i konzervirano voće i povrće - koliko se može podnijeti, te sokovi od voća i povrća koliko se podnosi, posebice sok od svježega (sirovoga) kupusa.

3. Mlijeko i mliječni proizvodi

Obrano mlijeko i mliječni proizvodi s niskim udjelom masti (u umjerenim količinama) te fermentirani mliječni proizvodi s dodatkom probiotičkih bakterija.

4. Meso i nadomjesci

Krto meso, svinjetina, teletina, janjetina i perad (bez kože), šunka, bijela riba, soja i proizvodi od soje, suhi grašak i grah pripremljen bez dodatka masnoća, juhe, umak od umjereno začinjenog mesa.

5. Masnoće i međuobroci 

Majoneza i salatni preljevi s niskim udjelom masti, maslinovo ulje, ulja od raznih sjemenki, voćni sladoled, šerbet, džemovi, graham krekeri, pereci, krekeri od riže.

Komentari (11)
  • ...zucni kamenci su uglavnom kolesterol,pa je bolje cim manje konzumirati meso pogotovo iz "provjerenih"trgovackih lanaca,vise povrca ,voca zitarica,iako nisan dovoljno disciplinirana ni sama..

    7. 6. 2015,   09:38
  • Sva sreća nemam žučne kamence. Živjela čokolada!

    7. 6. 2015,   10:13
  • Ne bi bilo tih problema da se hraniš kad uloviš...nego ovako samo uzmeš škembu u kariolu i odvezeš se do frižića i ajmoooo njam,njam,njam i njam pa ko razvaljena krava na kauč i tv...;)) i eto bolesti kolko hoćeš..!;)

    7. 6. 2015,   10:07