Najnovije vijesti iz Hrvatske i Svijeta na 24sata

Đumbir, smokve, chia sjemenke i cimet obogaćuju smoothieje

IDEALNA KOMBINACIJA Pripremate li voćni napitak s povrćem, uzmite 40 posto lisnatog povrća i 60 posto voća, savjetuju stručnjaci. Dodatak začina ubrzat će metabolizam...

Tajna "zdravih" tekućih obroka, tzv. smoothieja je u tome što voće i povrće od kojeg se priprema, osim vitaminima i mineralima, obiluje i vlaknima koja nabubre i na taj nas način održavaju sitima dulje vrijeme. Odličan su primjer chia sjemenke koje imaju 11 grama vlakana u 30 grama ili otprilike tri žlice, tako da nakon smoothieja obogaćenog njima nećete biti tako brzo gladni.

Smoothiejima je baza cijeđeno voće, mliječni proizvod poput sirutke ili jogurta, biljni napici ili voda. Bitno je naučiti pravilno kombinirati namirnice da ne bismo dobili visokokaloričan napitak koji će dugoročno prouzročiti kontraefekt.

- Radite li smoothieje na bazi mliječnog proizvoda dobro ga je kombinirati s niskokaloričnim voćem i povrćem, dok u onaj na bazi cijeđenog voćnog soka možemo dodati chia sjemenke koje će pružiti izvor proteina i omega masnih kiselina - objašnjava nutricionistica Nataša Šoštarić iz Definicije hrane.

Freshly blended fruit smoothies of various colors and tastes | Autor: Foxys_forest_manufacture Foto: Foxys_forest_manufacture

Ako se u voćni smoothie dodaje i povrće, da bi okus bio u ravnoteži, obično je omjer 40 posto lisnatog povrća naspram 60 posto voća, a za postizanje bolje konzistencije koristi se izvorska voda.

Kod sportaša je preporuka da se u njima nađu i namirnice s više škroba poput banane te šećera poput suhih smokvi kako bi pijuckajući ga tijekom treninga, održali energiju na istoj razini. Ako ih pak pijete odmah nakon treninga kako biste nadoknadili potrošene zalihe, pijte ih u roku pola sata do sat vremena nakon svakog vježbanja.

Začini ubrzavaju rad metabolizma, djeluju protuupalno, pospješuju probavu i generalno djeluju povoljno na zdravlje, zbog čega ih se preporučuje što više uvrstiti u prehranu. Najbolje djeluju kad ih se svježe doda u jelo te su zato odličan dodatak svim svježim sokovima i nešto gušćim smoothiejima.

- Brojni dodaci i začini obogaćuju okus i pridonose ljekovitosti, a posebno dobro pristaju đumbir, cimet, kurkuma, razni prahovi supervoća. Kao sladila koriste se medovi, sladovi ili agavin sirup. Za završni dodir, posebice za doručak koji mora biti hranjiv, može se dodati malo preprženog i sjeckanog orašastog voća, sušeno voće ili sjemenke (lan, chia, suncokret, bundeva) te neizostavne zobene pahuljice - govori Darija Vranešić Bender iz Vitaminoteke.

Začini uz koje se mnogo brže mršavi

Kurkuma

Biljni pigment kurkumin, kojim obiluje, jedan je od najjačih antioksidanata i posjeduje snažna protuupalna svojstva. Stoga kurkuma djeluje antikancerogeno i potiče detoks jetre. Dodajte jednu žličicu. Kombinirajte s bananom, vanilijom, ananasom, narančom, mangom ili kakaom.

Đumbir

Fotolia | Autor: Fotolia Foto: Fotolia

Sadrži posebne fitonutrijente gingerole, koji imaju snažna protuupalna svojstva i pospješuju rad probave te kao većina začina ima termogenička svojstva koja ubrzavaju metabolizam. Može se kombinirati s jabukama, bananama, narančama, limunom, smokvom, mrkvom i lisnatim povrćem.

Menta

Potiče probavu te smiruje želudac u slučajevima probavnih smetnji. Snažan miris je vrlo učinkovit u čišćenju kongestivnog pitanja nosa, grla i pluća te pomaže u olakšavanju astme i prehlade. Dodati oko 3-4 lista. Može se kombinirati s limetom, dinjom, bobičastim voćem ili krastavcem.

Chia sjemenke

Fotolia | Autor: Fotolia Foto: Fotolia

Nutritivno su vrlo bogate, no ne sadrže puno kalorija, bogate su vlaknima i proteinima, uz koje se vrlo dobro kontrolira razinu šećera u krvi te pružaju osjećaj sitosti. Lanene sjemenke bogate su vlaknima, proteinima i omega-3 masnim kiselinama, a pšenične klice imaju detoksikacijsko djelovanje.

Bosiljak, kopar ili korijander

Zahvaljujući visokom sadržaju flavonoida, imaju jaka antioksidativna svojstva, pa djeluju protuupalno. Važnost antioksidativnog djelovanja upravo je u zaštiti organizma od djelovanja slobodnih radikala koji sudjeluju u nastanku raznih oboljenja.

Klinčići

Imaju protuupalno i antioksidativno djelovanje koje štiti od slobodnih radikala te smanjuju nadutost. Dodati mljeveni klinčić, 1-2 žličice. Može se kombinirati s jabukama, kruškama, bananama...

Vanilija

Fotolia | Autor: Fotolia Foto: Fotolia

Pomaže kod smanjenja mučnina, njen miris djeluje smirujuće i opuštajuće, a time pomaže i smanjenju stresa. Dodati 1-2 žličice svježe vanilije ili vanilije u prahu. Najbolje dodati u mliječne smoothieje.

Lanene sjemenke

Sadrže vitamine E i B, kalcij, fosfor, selen i magnezij. Najvažniji sastojak je lignin, koji dokazano ima antioksidacijska svojstva. U strukturi lanenog sjemena nalaze se tvari blagotvorne za opće zdravlje, za probavu, za čišćenje crijeva, pa je odličan za ljude koji se na prirodan način žele riješiti kilograma.

Cimet

Foto: 123RF

Regulira šećer u krvi, smanjuje LDL kolesterol i ima protuupalno djelovanje. Dodajte smoothieju jednu ili dvije žličice.

Crni papar

Sadrži piperin, koji je jedinstven fitonutrijent koji ima snažnu antioksidativnu aktivnost kao i antibiotska svojstva protiv niza bakterija. Hranjive tvari u papru pospješuju probavu, pri čemu djeluju na smanjenje nadutosti, odnosno pomažu pri sprečavanju stvaranja plinova u crijevima.

Komentari (15)
  • Obožavam ove stvari...

    5. 5. 2018,   14:43
  • Đumbir, cimet i chia sjemenke svakodnevno su mi na jelovniku..

    5. 5. 2018,   14:16
  • Mmmm...prelijepo. Obožavam mentu, majčinu dušicu, limun melisu, đumbir, bosiljak, korijander, vaniliju, cimet, papar i kurkumu..sve su to aromatični i zdravi začini koji se mogu višestruko koristiti .

    5. 5. 2018,   16:02