Pokrenuti vlastiti posao u Hrvatskoj često je izazovno, pogotovo ako ste mlađi. Uz to, potrebno je puno dokazivanja da biste bili ozbiljno shvaćeni u poslovnom svijetu, a ni birokracija ne olakšava stvari. No nije sve tako sivo
Koliko ste puta mislili da imate pravu ideju s kojom ćete pomesti konkurenciju i donijeti dašak svježine na tržište, no već ste se u samom startu razočarali? Najveće svjetsko istraživanje poduzetničke aktivnosti Global Entrepreneurship Monitor (GEM) koje provodi Centar za politiku razvoja malih i srednjih poduzeća i poduzetnika (CEPOR) za 2018. godinu kaže kako poduzetnička okolina u Hrvatskoj još uvijek djeluje na poduzetničku aktivnost više ograničavajuće nego stimulirajuće.
Prema ocjenama eksperata, samo dvije komponente (raspoloživost i kvaliteta fizičke infrastrukture - telekomunikacijska i prometna - te dinamika domaćeg tržišta) djeluju stimulirajuće na poduzetničku aktivnost. Dok u Hrvatskoj tek jedna trećina odraslih stanovnika vidi poslovne prilike u svojoj okolini, u EU-u je to 44% odraslih, a primjerice u Švedskoj oko 82%, navodi istraživanje.
Mali su poduzetnici bitni
Matija iz naše priče jedan je od 111 041 malih poduzetnika u Hrvatskoj koji je prepoznao priliku, a snažna volja i poduzetnički duh pomogli su mu da realizira svoje snove. Matija Krznar mladi je suosnivač startup tvrtke Urban Mobility, njegov Spin City projekt dodao je Zagreb na kartu europskih metropola s car sharing sustavom.
Biznis je pokrenuo s kolegom Florianom Grubišinom, a na ideju je došao za vrijeme studijskog boravka u SAD-u, gdje je počeo razmišljati koji bi model sharinga odgovarao našim građanima. Nedovoljno fleksibilna mreža javnog prijevoza u Zagrebu upravo ga je usmjerila prema području car sharinga.
- Digitalizacija i nove platforme danas uvelike olakšavaju realizaciju ideje i otvaraju mogućnosti za svakoga. Tako danas možete pokrenuti posao iz vlastite sobe. Kada vjerujete u svoju viziju kojom donosite nove vrijednosti na tržište i u društvo općenito, uz stvaralački entuzijazam prelazite preko svake prepreke - kaže Matija.
Sama ideja ne znači ništa te je zbog toga važno biti otvoren prema primanju povratnih informacija za vrijeme procesa stvaranja proizvoda ili usluge. Tako će se stvoriti dodatna vrijednost za kupca koji nam na kraju i donosi profit. Otvorenost prema kritikama u poduzetništvu formula je koja funkcionira.
Umrežavanje je ključ uspjeha
Svaki je početak težak, pa tako i prvi koraci u pokretanju vlastita posla. Ključ uspjeha u poduzetništvu svakako je dobro umrežavanje i odabir odgovarajućih poslovnih partnera kao što su banke, IT sustavi, telekomunikacije i slično. Kako Matija napominje: - Velike korporacije često nemaju vremena za male i mlade poduzetnike, no nemojte posustati. Dobro predstavljenu ideju na kraju će prepoznati tvrtke koje će vam u budućnosti biti idealni poslovni partneri. -
Također, prisustvovanjem na raznim događajima i sajmovima vezanih za budući posao mogu se upoznati ljudi sličnih interesa. Tako se širi krug poznanstava i otvaraju vrata novim prilikama, što ne može odmoći.
- U dvije godine pripreme, razvoja sustava, stvaranja tima, pregovaranja s dobavljačima i prezentiranja ideje da ljudi međusobno dijele električni auto putem aplikacije, nailazio sam na svakojake prepreke. Osobito je bilo zahtjevno uvjeriti financijske institucije da se radi o poslovnom modelu koji može zaživjeti na našem tržištu. S obzirom na moje iskustvo kroz ovaj projekt, najvažnije je imati odgovor na svako pitanje - kaže Matija.
Upravo su financije najveći problem s kojim se susreću mali poduzetnici. Na sreću postoji puno izvora iz kojih se sredstva mogu prikupiti od crowdfundinga, preko banaka, državnih poticaja i raznih bespovratnih sredstava iz EU fondova. Matija je svoju priliku dobio zahvaljujući natječaju "Heroji digitalnog doba" za startupove, tako da ni prilike koje stimuliraju vodeće tvrtke u Hrvatskoj ne treba propustiti. No, za pokretanje vlastita biznisa u početku će vam trebati puno volje, truda i živaca, ali uz predanost i upornost ništa vam ne može stati na put.