News

Ivona radi u NASA-i: 'Arktik je sve zeleniji, a to nije baš dobro'

Ivona radi u NASA-i: 'Arktik je sve zeleniji,  a to nije baš dobro'

Ivona je završila ekologiju i biologiju u Zagrebu, a zadnje dvije godine radi u NASA-i. Obožava svoj posao, oceane promatra kao vlastito igralište, a njezini ‘prijatelji za igru’ su jedni od najpametnijih ljudi na svijetu

Podaci koje smo prikupili dokazuju koliko klimatske promjene uistinu mijenjaju naš planet. One doslovno uvjetuju i neprestano mijenjaju način života na Zemlji, ispričala nam je Ivona Cetinić (40), hrvatska znanstvenica i oceanografkinja koja radi u NASA-i, Nacionalnoj američkoj svemirskoj agenciji. Ivona u NASA-i radi posljednje dvije godine.

- Nakon što sam završila doktorat na University of Southern California, otišla sam na Fakultet u Maine, gdje sam završila doktorat i ostala raditi kao istraživač. Poslije sam tamo radila i kao profesor, a onda su mi ponudili posao u NASA-i. - kaže nam Ivona. Ona je tamo oceanografkinja, a kako kaže, spojila je dva dječja sna u jedan.

- Znam da ono što radim pomaže planetu Zemlji i čovječanstvu, i okružena sam ljudima koje misle isto - govori nam.

Upravo je NASA sredinom studenog objavila petominutni video koji prikazuje kako se Zemlja mijenjala posljednjih 20 godina, odnosno kakve su posljedice klimatske promjene ostavile na naš planet.

- Promatrali smo kako život na Zemlji odgovara na klimatske promjene. U samo dva desetljeća naš planet se vidljivo promijenio, a upravo ovi podaci nam to zorno prikazuju i vizualiziraju. Prikupili smo podatke koji nam daju dosad neviđeno vrijedne informacije - kaže Ivona. S kolegama znanstvenicima u Ocean Ecology laboratoriju NASA-e prikupila je podatke koji tvore “najpotpuniji pregled globalne biologije do danas”.

Naime, ne tako davne 1997. godine, NASA je u svemir poslala satelit koji je sljedećih dvadeset godina snimao način na koji se na Zemlji mijenjala raznolikost vegetacije. Kako objašnjava Ivona, na sažetoj snimci jasno se vide, primjerice, promjene u godišnjim dobima. Isto tako, video prikazuje kako se kroz godišnja doba površine prekrivene snijegom neprestano povlače, pa ponovno nastaju, ali i kako pada, pa ponovno raste razina vegetacije u moru, jednako kao i na kopnu.

- Dogodile su se velike promjene. Na sjevernoj polutci ljeta počinju puno ranije. Ona su, kako na morima, tako i na kopnu, svake godine sve toplija i toplija. Uočili smo i da jesen traje puno dulje nego prije te da Arktik postaje sve zeleniji - objašnjava naša sugovornica.

Upravo je “zelenjenje” Arktika jedno od najvažnijih spoznaja koje je NASA-in istraživački tim otkrio. Zbog izravnog djelovanja klimatskih promjena, kaže Ivona, Arktik se s godinama “zazelenio” te je danas gotovo trećina njegove površine pokrivena vegetacijom tundre.

- Arktik sve više počinje nalikovati na neka južnija predjela, led se polako topi i posljedično tamo je sve više biljaka - kaže Ivona.

Ističe kako je NASA tijekom godina radila i brojna mjerenja Zemljine temperature. Otkrili su da je temperatura Zemlje u razdoblju od 1986. do prošle godine bila čak 0,7 Celzijevih viša nego u prvih trideset godina prošlog stoljeća. Drugim riječima, naš planet se uslijed klimatskih promjena neprestano zagrijava i temperatura raste. I Ivona se zalaže za očuvanje planeta, a na svom poslu na to može i utjecati.

- Obožavam svoj posao, oceane promatram kao vlastito igralište, a moji ‘prijatelji za igru’, kolege, su neki od najpametnijih ljudi na svijetu. Oduvijek sam veliki zaljubljenik u znanost i oceanografiju. Žao mi je jedino što još uvijek nema jako puno žena, ali situacija je bolja i nadam se da će u budućnosti biti još bolje - zaključila je.

Majka ostavila auto iza štale? Kopa se blizu kuće, stiže sve više policije i vatrogasaca