Najnovije vijesti iz Hrvatske i Svijeta na 24sata

Kineski predsjednik Xi Jinping predstavio projekt Pojas i put

None Foto: Aly Song

Xi je u govoru na skupu rekao da je za projekt ključna zaštita okoliša "kako bismo zaštitili zajednički dom u kojemu živimo", prenosi Reuters

Kineska inicijativa 'Pojas i put', mora biti zelena i održiva, rekao je kineski predsjednik Xi Jinping otvarajući u petak summit o svom velikom projektu, dodajući da taj golemi infrastrukturni i trgovinski plan mora rezultirati "visoko kvalitetnim" rastom za sve uključene zemlje, prenose agencije.

Xijev plan izgradnje novog 'Puta svile' koji bi trebao velikim ulaganjima u prometnu infrastrukturu povezati Kinu s Azijom, Europom i drugim kontinentima, postao je sporan u mnogim zemljama zbog visokih troškova projekata. Kinesku incijativu često se kritizira zbog navodne netransparentnosti, nepoštivanja propisa o zaštiti okoliša i korištenja ulaganja kao alata za politički utjecaj.

Kina međutim stalno ponavlja da ne želi nikoga natjerati u 'dužničko ropstvo' i naglašava da ima dobre namjere, te je pet godina otkako je Xi najavio inicijativu organizirala summit u Pekingu na kojem namjerava pokazati kako kani nadograditi plan.

Xi je u govoru na skupu rekao da je za projekt ključna zaštita okoliša "kako bismo zaštitili zajednički dom u kojemu živimo", prenosi Reuters.

- Moramo se pridržavati koncepta otvorenosti, zaštite okoliša, čistoće. Djelujte otvoreno i borite se protiv korupcije uz nultu toleranciju - rekao je Xi.

- Izgradnjom visoko kvalitetne, održive, otporne na rizike, razumne cijene, i inkluzivne infrastrukture, pomoći ćemo uključenim zemljama da u potpunosti iskoriste sve svoje resurse koje su naslijedili - kazao je kineski predsjednik.

Sjedinjene Države i drugi optužuju Kinu da stvara "dužničke zamke" za manje i slabije države. Primjer je Šri Lanka koja je u prosincu 2017. Kini predala svoju luku jer joj više nije mogla vraćati dugove.  

No Kinezi su ostvarili i neke pobjede. Italija je prošli mjesec postala prva država članica G7 koja se pridružila inicijativi, što nije dobro odjeknulo u zapadnoj Europi i SAD-u. 

Malezija je bila odustala od izgradnje željeznice u sklopu inicijative zbog prevelikog financijskog tereta, ali ovaj ga je mjesec ponovno pokrenula uz trećinu nižu cijenu od originalne.  

Inicijativi bi se uskoro trebala pridružiti i Švicarska, a na summitu 16+1 početkom travnja u Dubrovniku, osmišljenom za jačanje kineskih investicija u države srednje i istočne Europe, pridružila joj se i Grčka. 

Očekuje se da će se Kina u petak i subotu tijekom dvodnevnog međunarodnog skupa u Pekingu, drugog foruma inicijative otkako je pokrenuta, pohvaliti svim dobrim vijestima i dosadašnjim postignućima. 

Summitu Pekingu nazoče svjetski čelnici poput ruskog predsjednika Vladimira Putina, talijanskog premijera Giuseppea Contea, malezijskog predsjednika Mahathira Mohamada i pakistanskog premijera Imrana Khana, a Sjedinjene Države, koje se nisu priključile inicijativi, poslale su malo izaslanstvo na niskoj diplomatskoj razini.

Inicijativa Pojas i put otvorit će razvojne mogućnosti za Kinu, kao što je i sama Kina počela sve više otvarati svoje tržište svijetu, rekao je Xi.

"U skladu s potrebom da se otvorimo svijetu, poboljšat ćemo svoje zakone i propise, regulirati ponašanje svih razina vladine administracije glede davanja licenci, nadgledanja tržišta i na drugim područjima, ukinuti nerazumne regulacije, subvencije i prakse koje sprečavaju poštenu konkurenciju i narušavaju tržište", rekao je Xi.

Analitičari su slikovito najavili da će Kina na summitu htjeti predstaviti "Pojas i put 2.0" koji će imati i nove dimenzije poput "polarnog puta" i "digitalnog puta". Xi je isprva predstavio kopneni "pojas" namijenjen izgradnji željeznica, prometnica, mostova i cjevovoda, te morski prometni "put". Najavljena ulaganja trebala su iznositi bilijun dolara. "Peking želi svijetu pokazati da je odgovorna sila i želi iskoristiti 'diplomaciju infrastrukturom' za širenje svog utjecaja diljem svijeta", ističe Tom Miller, autor knjige "Kineski san u Aziji: izgradnja carstva uz novi Put svile".

Kineska vlada će pokušati dokazati da je naučila iz svojih pogrešaka i da planira poslovati transparentnije i profesionalnije, tvrdi analitičar. 

Nakon što su se Italija i nekoliko država srednje i istočne Europe pridružile inicijativi "u Europi se razvija bojazan da Kina razvija politiku podijeli pa vladaj", rekao je Miller. 

Čelnici EU-a izrazili su zabrinutost oko kineskih infrastrukturnih i energetskih projekata koji krše zakone o radu i zaštiti okoliša. Primjerice, Kina u Srbiji i Bosni i Hercegovini gradi termoelektrane na ugljen iako se predstavlja svjetskim predvodnikom u borbi protiv klimatskih promjena. 

Zabrinutost zapadnih država pojačana je i trgovinskim ratom između Kine i SAD-a. Washington se protivi kineskom planu izgradnje 5G telekomunikacijskih mreža diljem Europe i u Australiji i na Novom Zelandu. Američka vlada tvrdi da se oni koji surađuju s kineskim Huaweijem izlažu sigurnosnim rizicima.

SAD, Japan i Europa proteklih su godina najavljivali da će na Pojas i put odgovoriti svojim infrastrukturnim investicijskim projektima.

Komentari (1)
  • Hitler je htio Evropu ratom, Njemci ju kupili novcem. Amerikanci Hoce svijet ratom, Kinezi novcem. Komercijalna varijanta je jeftinija. Cudi me da Yevreji iz "Deep state" nisu to shvatili.

    26. 4. 2019,   16:08