Najnovije vijesti iz Hrvatske i Svijeta na 24sata

Miliša: Škola je bila i ostala tvornica suvišnih informacija

None Foto: Duško Mirković/Pixsell

Tamo gdje prestaje odgoj za kritičko mišljenje, počinje opasna indoktrinacija. Nastavnici koji nemaju inventivnost sputavaju mišljenje učenika i ubijaju kreativnost

Svakog dana u tiskanom izdanju 24sata stručnjaci, profesori i učitelji, roditelji i djeca, obični ljudi i znanstvenici upozoravat će na probleme, otkrivati rješenja i objašnjavati slučajeve koji mogu pomoći da imamo bolje obrazovanje za bolju Hrvatsku. 

Glavni apsurd u školstvu je što je skupina bila i ostala subjekt u obrazovanju. Učenici su ti koji se trebaju bezuvjetno integrirati u kolektiv i usvojiti što veći broj informacija. Ako je mjerilo socijalizacije dobro integrirana osoba, što ćemo (onda) s neprilagodljivim osobama koje su obilježile ljudsku povijest? Onaj koji je sa svima dobar, nije sa sobom. Misleći pojedinac (p)ostaje problem. Prijetvornost, konformizam i lažna društvenost pogubni su u socijalizaciji i odrastanju. Većina doktrinarnih pedagoga ostala je na tragu društvenog determinizma i grupi kao subjektu obrazovanja. Kod loših učitelja problematični učenici postaju oni koji odskaču iz prosjeka jer previše pitaju, sumnjaju. Međutim najutjecajniji pojedinci koji su obilježili ljudsku povijest bili su bez materijalnih dobara izrazili su “pripravnost da ostanu odvojeni od mase” (John Marks Templeton). Društvenost se pretvorila u žudnju za odobravanjem. Nestajanje pojedinca, pod diktatom mase, vodi uniformiranosti mišljenja. Veliki pedagozi izdvajaju misleće učenike iz skupine vraćajući im osjećaj posebnosti i nadarenosti. Okolnosti određuju ljudsko ponašanje, ali zadaća odgojitelja nije da ih tek reproducira, nego da ih s učenicima interpretira i mijenja. Stephen Covery u knjizi “Sedam navika uspješnih ljudi” objašnjava frustrirajuće situacije dviju strana: “gubitnika” i “pobjednika.” Stalno izbjegavanje sukoba vodi povlačenju jedne strane koja priznaje poraz. Kod prilagođavanja je isto. Onaj koji se bezuvjetno prilagođava u zadovoljavanju potreba ili interesa jedne stane, (p)ostaje gubitnik.

Mladima treba naglasiti da se trebaju orijentirati na rješavanje problema, a ne se fokusirati pitanjem kako nadvladati drugoga. Škola je bila i ostala tvornica nepotrebnih informacija. Ona guši kritičko mišljenje. Daniel Goleman u knjizi “Emocionalna inteligencija” (1994.) navodi njezine glavne komponente koje odgojem treba razvijati. Na hrvatskom jeziku rekli bismo ključnih šest S u odgoju: samosvijest, samootkrivanje, samopouzdanje, samostalno donošenje odluka, suosjećanje i samoprihvaćanje (prihvaćati svoje mane i znati cijeniti svoje vrline). Svaki dan donosimo brojne odluke. Sve odluke nisu jednako važne niti su iste posljedice odluka. Mlade se o tome ne poučava. Ocjene u procesu školovanja postaju mjerilo uspješnosti. Postaju sredstvo kojim loši nastavnici grade svoj autoritet. Odgoj se kod brojnih pedagoga i danas promatra kroz moć utjecaja odgojitelja na odgojenika, kao da djeca i mladi nisu učitelji. Isključuju se u procesima (su)odlučivanja. To je činjenica. Etičke vrijednosti slabe i zbog neselektivnih informacija u obrazovanju. U mnoštvu informacija gubi se odgojna komponenta. Znanja bez etičkih komponenti vode u propast odgoja za vrednote. Odavna apeliram da je kriza odgoja kriza vrednota. Znanja koja stječu djeca i mladi sve su rascjepkanija, površnija i nepovezanija, a to povećava duhovnu sljepoću. Tako se zastire vrednovanje odgojne komponente škole. Latinska je poslovica putokaz za dobrog učitelja, a glasi “Gloria discipuli, gloria magistri” (Slava učenikova je slava učiteljeva).

Učenje za kritičko mišljenje treba biti prioritet u svim stupnjevima izobrazbe. Smisao je škole kritičkog i stvaralačkog mišljenja naučiti pronalaziti, obrađivati i (re)interpretirati informacije. Sve dok se naglasak stavlja na jednosmjerno prenošenje ili usvajanje informacija, učenici su pasivni. Vremenom nestaju njihova pitanja i spremnost na kritički dijalog. Poslije postaju konformisti ili mediokriteti. Takvo obrazovanje je u službi zatupljivanja ili indoktrinacije. Važno se fokusirati na pitanje kako riješiti problem, a ne kako ga izbjeći ili relativizirati. Važno je da učenici samostalno artikuliraju svoje misli i želje. Nastavnici bez inventivnosti sputavaju kritičko mišljenje, moćnici ga osuđuju, zabranjuju ili iznose javnom ruglu, a manipulatori lakše upravljaju. To su bili i ostali glavni apsurdi u odgoju i školovanju, kako nekad, tako i danas.


Lajkaj stranicu Bolje obrazovanje, bolja Hrvatska na Facebooku.

<div> <!-- Begin MailChimp Signup Form --> <link href="//cdn-images.mailchimp.com/embedcode/classic-081711.css" rel="stylesheet" type="text/css"> <style type="text/css"> #mc_embed_signup{background:#fff; clear:left; font:14px Helvetica,Arial,sans-serif; } /* Add your own MailChimp form style overrides in your site stylesheet or in this style block. We recommend moving this block and the preceding CSS link to the HEAD of your HTML file. */ </style> <div id="mc_embed_signup"> <form action="//24sata.us3.list-manage.com/subscribe/post?u=abc4c13b13688767c8540af53&amp;id=81c3baef26" method="post" id="mc-embedded-subscribe-form" name="mc-embedded-subscribe-form" class="validate" target="_blank" novalidate> <div id="mc_embed_signup_scroll"> <h2>Prijavite se na naš newsletter!</h2> <div class="indicates-required"><span class="asterisk">*</span> obavezno polje</div> <div class="mc-field-group"> <label for="mce-EMAIL">Email Address <span class="asterisk">*</span> </label> <input type="email" value="" name="EMAIL" class="required email" id="mce-EMAIL"> </div> <div class="mc-field-group"> <label for="mce-FNAME">Ime <span class="asterisk">*</span> </label> <input type="text" value="" name="FNAME" class="required" id="mce-FNAME"> </div> <div class="mc-field-group"> <label for="mce-LNAME">Prezime <span class="asterisk">*</span> </label> <input type="text" value="" name="LNAME" class="required" id="mce-LNAME"> </div> <div class="mc-field-group input-group"> <strong>Spol <span class="asterisk">*</span> </strong> <ul><li><input type="radio" value="Muško" name="MMERGE3" id="mce-MMERGE3-0"><label for="mce-MMERGE3-0">Muško</label></li> <li><input type="radio" value="Žensko" name="MMERGE3" id="mce-MMERGE3-1"><label for="mce-MMERGE3-1">Žensko</label></li> </ul> </div> <div class="mc-field-group input-group"> <strong>Ja sam: </strong> <ul><li><input type="radio" value="Učenik/ca" name="MMERGE5" id="mce-MMERGE5-0"><label for="mce-MMERGE5-0">Učenik/ca</label></li> <li><input type="radio" value="Student/ica" name="MMERGE5" id="mce-MMERGE5-1"><label for="mce-MMERGE5-1">Student/ica</label></li> <li><input type="radio" value="Učitelj/ica" name="MMERGE5" id="mce-MMERGE5-2"><label for="mce-MMERGE5-2">Učitelj/ica</label></li> <li><input type="radio" value="Profesor/ica" name="MMERGE5" id="mce-MMERGE5-3"><label for="mce-MMERGE5-3">Profesor/ica</label></li> <li><input type="radio" value="Roditelj" name="MMERGE5" id="mce-MMERGE5-4"><label for="mce-MMERGE5-4">Roditelj</label></li> <li><input type="radio" value="Ništa od navedenog" name="MMERGE5" id="mce-MMERGE5-5"><label for="mce-MMERGE5-5">Ništa od navedenog</label></li> </ul> </div> <div id="mce-responses" class="clear"> <div class="response" id="mce-error-response" style="display:none"></div> <div class="response" id="mce-success-response" style="display:none"></div> </div> <!-- real people should not fill this in and expect good things - do not remove this or risk form bot signups--> <div style="position: absolute; left: -5000px;"><input type="text" name="b_abc4c13b13688767c8540af53_81c3baef26" tabindex="-1" value=""></div> <div class="clear"><input type="submit" value="Prijavi se!" name="subscribe" id="mc-embedded-subscribe" class="button"></div> </div> </form> </div> <script type='text/javascript' src='//s3.amazonaws.com/downloads.mailchimp.com/js/mc-validate.js'></script><script type='text/javascript'>(function($) {window.fnames = new Array(); window.ftypes = new Array();fnames[0]='EMAIL';ftypes[0]='email';fnames[1]='FNAME';ftypes[1]='text';fnames[2]='LNAME';ftypes[2]='text';fnames[3]='MMERGE3';ftypes[3]='radio';fnames[5]='MMERGE5';ftypes[5]='radio';}(jQuery));var $mcj = jQuery.noConflict(true);</script> <!--End mc_embed_signup--> </div>
Komentari (22)
  • Još mi je u sjećanju kad smo u klasičnoj gimnaziji imali za lektiru Anu Karenjinu. Profesorica je zbičila jedinice svakome tko nije imao isto mišljenje o knjizi kao ona. Pametni su se brzo prilagodili i shvatili pouku..

    6. 11. 2014,   19:48
  • Naše školstvo je jedna hrpa nepotrebnih informacija i učenje svega, svačega i ničega. Npr. u 1. raz. osnovne u mapi iz likovnog (koja usput košta 50 kn!!!) ima knjižica sa Picassovom slikom i još nekih slikara! Čemu to? Dijete koje još ne zna sva slova i držati ispravno olovku! Ili u glazbenom prepoznati u Bachovoj skladbi tempo i ugođaj! Kome to treba i koga to zanima neka ide u glazbenu školu!!! To su samo neki primjeri iz 1. osnovne a tako je u svim raz. Da mi je vidjeti koji to biseri pišu te udžbenike!!!

    6. 11. 2014,   20:51
  • Uvijek sam priznavao samo životnu školu to jest iskustvo, i smatrao potrebnim naučiti ono što mi stvarno treba kroz život.

    6. 11. 2014,   21:32