Najnovije vijesti iz Hrvatske i Svijeta na 24sata

'Neizvjesna turistička sezona, ali i sve naredne pred nama'

None Foto: Josip Regovic/PIXSELL

Sve kasnije rezervacije dolazaka turista, nepovoljna gosodarska kretanja, povratak tržišta istočnog Mediterana, posebno Turske, unose neizvjesnost u ovogodišnji turistički rezultat, istaknuli su u utorak iz HUT-a

Pred nama je razdoblje borbe za svakog gosta na turbulentnim emitivnim tržištima. Dva su razloga za to; prvi je povratak istočno mediteranske konkurencije na velika vrata. Stope rasta turističke potražnje koje ostvaruje Turska, zahvaljujući prvenstveno niskim cijenama, unijele su nervozu u cijelu regiju. Drugi je opća nesigurnost u snagu europskog gospodrstva, potaknuta slabljenjem gospodarskog rasta velikih država te Brexitom i njegovim učincima. 

Istaknuo je u utorak direktor Hrvatske udruge turizma (HUT), Veljko Ostojić, predstavljajući publikaciju Turistički impuls i trendove za ovogodišnju turističku sezonu. 

Neizvjesnost na tržištu, dodao je, odrednica je koja će obilježiti ovu, kao i naredne turističke sezone zbog prvih minusa u okruženju. Naime, kako je naveo, ključna emitivna tržišta koja generiraju gotovo 30 posto ukupnih noćenja u Hrvatskoj - Njemačka, Italija i Velika Britanija - bilježe usporavanje gospodarskih aktivnosti. Godišnji kumulativ rezervacija iz Njemačke bilježi blagi minus u odnosu na prošlu godinu, a iz Velike Britanije za Mediteran smanjen je u prosjeku za čak 10 posto. 

Dodatan izazov za domaće turističke kompanije je poslovno okruženje u Hrvatskoj, kao što su nedostatak radne snage i nekonkuretna poslovna klima. 

HUT je proveo i anketu o očekivanjima kretanja ključnih poslovnih pokazatelja među 15 vodećih turističkih kompanija koje generiraju 40 posto ukupnog prihoda djelatnosti smještaja u Hrvatskoj. Rezultati pokazuju da turističke kompanije ove godine očekuju da će rast troškova rada nadmašiti rast prihoda što će negativno utjecati na profitabilnost i smanjiti investicijski potencijal sektora, ali i šireg gospodarstva.

Foto: Josip Regovic/PIXSELL

Naime, njihova očekivanja su usporavanje rasta prihoda za 11,4 posto u odnosu na prošlu godinu te rast troškova rada od 18,4 posto za 2018. i 2019. godinu u odnosu na 2017. A bez značajnije promjene uvjeta poslovanja u turističkom sektoru takvi trendovi smanjuju investicijski potencijal pa kompanije ove godine očekuju smanjenje investicija od 20 posto u odnosu na prošlu godinu. U razdoblju od 2020. do 2021. očekuju dodatno smanjenje investicija za 33 posto. 

Kako još ističu u HUT-u, ove godine najveće smanjenje investicija očekuje se u hotelima, za 36 posto i turističkim naseljima, za 84 posto, dok se u kampovima predviđa povećanje investicija u odnosu na prošlu godinu za 30 posto.

- Naš odgovor na povećanje neizvjesnosti ne emitivnim tržištima mora biti podizanje kvalitete. Jeftinim istočno mediteranskim destinacijama ne možemo konkurirati cijenom jer bi to dovelo do devastacije hrvatskog turizma. Ali, za podizanje kvalitete nužne su investicije koje je potrebno potaknuti poboljšanjem poslovne klime - istaknuo je Ostojić dodajući kako unatoč izazovnim gospodarskim kretanjima turizam globalno sve više jača kao gospoadraska grana. 

- Hrvatski turizam je danas sektor koji ima najveći potencijal za privlačenje investicija, rast, otvaranje novih radnih mjesta, povećanje plaća i životnog standarda - dodao je. 

Kako ističu u HUT-u, turizam izravno generira 11,4 posto ukupnog BDP-a Hrvatske, stvara 11 posto ukupnih investicija u Hrvatskoj, izravno i neizravno zapošljava 23 posto svih radnika u Hrvatskoj. 

No,istovremeno naglašavaju da je Hrvatska trenutno najmanje konkurentna za ulaganje u turizam u usporedbi s državama u okruženju. Ističu da u Vladi postoji razumijevanje efekata smanjenja međustope PDV-a na kompletan opseg turističkih usluga i očekuju pokretanje argumentirane rasprave o tom potezu za kojeg su uvjereni da može otvoriti nužno potreban prostor za investicije i povećanje plaća uz povećanje prihoda države od turizma. Uz to, napominju da su trenutno u fazi pripreme gotovo svi ključni zakoni koji definiraju poslovno okruženje u turizmu te očekuju aktivno uključivanje u proces i donošenje okvira koji je znatno povoljniji za investiranje i poslovanje u turizmu od sadašnjeg.  

Komentiraj, znaš da želiš!