Najnovije vijesti iz Hrvatske i Svijeta na 24sata

Prizor je bio apokaliptičan: S neba su padali leševi i prtljaga

None Foto: screenshot/HRT

Živote je u najvećoj zrakoplovnoj nesreći u hrvatskom zračnom prostoru izgubilo 176 ljudi. Na današnji dan 1976. poginuli su svi putnici i članovi posade oba zrakoplova.

Najveća zrakoplovna nesreća u hrvatskom zračnom prostoru dogodila se 10. rujna 1976. u 11.15 sati na deset tisuća metara iznad Vrbovca, udaljenog od Zagreba četrdesetak kilometara.

Sudarili su se avion British Airwaysa na letu sa londonskog Heatrowa prema istanbulskoj luci i zrakoplov Douglas DC-9 u vlasništvu jugoslavenske tvrtke Inex Adria, letu iz splitske luke prema luci Köln-Bonn. Prvi je prevozio 54 putnika i devet članova posade, a drugi 108 putnika (107 zapadnonjemačkih turista na povratku s ljetovanja i jednog Splićanina) te 5 članova posade. 

Foto: 24sata.hr

Danima su tražili leševe

- Ljudi su radili na polju. Sušili su travu, kopali krumpir kad je jedan od aviona pao u Dvorišće. To je bila velika eksplozija i plamen. Prvi su stigli vatrogasci iz Rakovca, a za njima oni iz Vrbovca i Preseke. Sam sudar vidio je i pilot aviona koji je letio u blizini i sve je javio kontroli. Nešto poslije podne na mjesto pada stigao je helikopter. Tu je već bila policija, vojska i vatrogasci. Krhotine su bile u okolici 200 metara. Policija je bila preko tjedan dana. Cijelo to vrijeme tražili su poginule i stavljali su ih u vreće, a potom odvozili dalje - opisao nam je svojedobno prve trenutke pada očevidac Drago Gašparić.

Foto: Željko Hladika/24sata

Krivac nesreće je Kontrola zračnog prometa u Zagrebu. Naime, pilot aviona iz smjera Splita zatražio je povećanje visine. Kontrolor ga je prebacio kolegi, koji je ustanovio da se avion penje na visinu koja je već zauzeta. On je javio pilotu da više ne podiže zrakoplov no već je bilo prekasno.  

Dva aviona koja su letjela brzinom od 900 kilometara na sat na visini od 10 000 metara sudarila su se. Točnije britanski je avion udario u krilo DC-9 koje je od udarca otpalo. Nakon toga s otrgnutim dijelom krila pao je u šumu pored sela Dvorišće i zapalio se.  Britanski zrakoplov završio je 7 kilometara dalje u kukuruzištu pored sela Gaj, raspavši se dijelom još u zraku. 

Kontrolor leta osuđen na 7 godina zatvora

Prizor je, pričali su svjedoci, bio apokaliptičan. Dijelovi zrakoplova više su nalikovali spaljenoj plastici nego željezu, prtljaga i tijela bili su razbacani na čak deset četvornih kilometara u širinu i 62 u dužinu. Razasuli su se po poljima kukuruza, šumi, ali okolnim selima. S neba su padali padali leševi i prtljaga...

Foto: 24sata.hr

Oba zrakoplova bila su potpuno ispravna prije nesreće. Inex-Adrijin DC-9 bio je kupljen tek u ožujku te godine. S oba zrakoplova upravljali su i iskusni piloti, za kojima je bilo više od 10.000 sati letenja.

Kontrolor leta, tada 28-godišnji Gradimir Tasić, proglašen je odgovornim za nesreću i osuđen na sedam godina zatvora. Kasnije je ta sudska odluka prepolovljena te je ranije pušten iz zatvora zbog masovne peticije njegovih kolega. Naime, Tasiću je to bio treći dan za redom da je radio smjenu od 12 sati, a u to vrijeme u zagrebačkoj Kontroli leta vladao je kroničan nedostatak zaposlenika.

Eksplozija i požar srećom nisu zapalili šumu

Stručnjaci su naknadno utvrdili da se tragedija mogla izbjeći da su se drukčije odigrale samo tri stotinke sekunde. Ta se nesreća sedamdesetih ubrajala među četiri najteže na svijetu.

- Srušio je brojna stabla, no u eksploziji i požaru srećom nije zapalio šumu. Do ostataka su mogli samo spasilačke službe, a vojska je okružila čitav kraj. Ostaci aviona Inex-a godinama su ležali razbacani u okolici, a njih su na kraju odnijeli skupljači sekundarnih sirovina - kazao nam je tada Drago Gašparić.

Tijela putnika padala su u polja. Leševi su ostali zavezani za avionska sjedala.

Sve do nedavno ljudi su često pohodili mjesto pada. Kao uspomena ostao je maleni crni križ kojeg su podigli za stjuardesu koja je stradala u nesreći.

Foto: Željko Hladika/24sata

On je danas zarastao u grmlju. Cvijeća ni vijenaca nema, a mogu ga pronaći tek rijetki. 

'Jedan je pao u šumu ravno poput cigle'

Ne volim se toga ni prisjećati. Godinama sam imao noćne more zbog prizora koje sam vidio - kazao nam je svojedobno Željko Koretić iz Vrbovca jedan od svjedoka sudara. Koretić je s kolegom obavljao geodetska mjerenja na polju kad je čuo eksploziju i vidio dva zrakoplova koja padaju

- Jedan je pao u šumu ravno poput cigle, a drugi je kružio po nebu sve dok nije tresnuo u polje - kazao nam je Koretić koji je kasnije izrađivao kartu nesreće na kojoj je bilježio sve predmete koji su ispali iz zrakoplova. Kovčezi, odjeća i pribor za jelo bili su razasuti sve do Koprivnice i Križevaca.

- U pomoć su stigli helikopteri i tridesetak kola Hitne pomoći, ali nikome nije bilo spasa. Rodbina i prijatelji poginulih putnika i posade prije su često dolazili na mjesto nesreće, no već godinama ne dolazi nitko - kazao nam je svojevremeno Ivan Klepac. U njegov dio šume  srušio se zrakoplov Inex- Adrije.

- Stanovnici su izvlačili tijela. Kabina se zabila u jednu bukvu, a jedina čitava tijela pronađena su u repu aviona. Po njihovom položaju vidjelo se kako su se ljudi grčevito držali za ručke i sjedala nadajući se kako će i to spasiti - rekao je Klepac

U vrt joj palo tijelo bez ruke i noge

Ivka Fabijanec iz Gaja jednom prilikom nam je ispričala kako joj je truplo bez ruke i noge palo u dvorište

- Bila sam u kući kad je nešto počelo padati po krovu. Izašla sam i vidjela limenke od piva, a zatim i kofere svugdje po dvorištu. U jednom trenutku u vrt je palo tijelo muškarca bez ruke i noge, a malo dalje palo je tijelo djevojčice od 5-6- godina..

Tema: History

Komentari (22)
  • "...deset četvornih kilometara u širinu i 62 u dužinu..." Ovo baš i ne kužim... kaj nije četvorni kilometar mjera za površinu?

    10. 9. 2018,   17:11
  • Kada je Tasić shvatio da bi se mogli sudariti počeo je u panici mljet na hrvatski, do tada je sve bilo na engleski kako treba i biti. Jedan pilot ga je razumio, ali onaj drugi nije.

    11. 9. 2018,   00:11
  • "Naime, Tasiću je to bio treći dan za redom da je radio smjenu od 12 sati, a u to vrijeme u zagrebačkoj Kontroli leta vladao je kroničan nedostatak zaposlenika", kako je to moguće kad ljevičari tvrde da je u Jugoslaviji radnik bio zaštićen i da je sve bilo divno i bajno...

    10. 9. 2018,   18:37