Najnovije vijesti iz Hrvatske i Svijeta na 24sata

Sagrađena je prije 118 godina: Carska jahta opet će zaploviti

None Foto: Ivo Čagalj/PIXSELL 3

Brod Istranku su prije 118 godina naručili Habsburgovci. Duga je 44 metra, a mogla je preploviti Atlantik. Na njoj su se kovali ratni planovi, a 2007. godine je potonula

Više od 100 godina star brod prevozio je lijes Franje Ferdinanda i bio zapovjedni brod jugoslavenske mornarice. Zadnjih sedam godina trunuo je na dnu mora kod Vranjica. Izvučen je i bit će restauriran do stare slave.

- U zadnjih dva tjedna izvukli smo iz Istranke oko 120 tona mulja. Brod je pun obraslina i školjaka koje moramo ukloniti. Na redu je izrada plana i procjena rekonstrukcije. Ovisi hoće li se ići samo na saniranje trupa i palube ili će se dovesti u plovno stanje. Velik je posao pred nama - rekao je Stjepan Lozo, ravnatelj Hrvatskog pomorskog muzeja u Splitu, koji vodi restauraciju jahte iznimne povijesne vrijednosti.

- Želimo je vratiti u izvorni oblik. Svakako nam je namjera vratiti i njezina dva jarbola, no ako se bude išlo u složeniju sanaciju, vratit će joj se i pogon - objasnio je Lozo.

Sagrađena je 1896. godine u Trstu

Istranka je, pod imenom Ossera, sagrađena 1896. godine u Trstu. Duga je 44 metra, široka 6,2, a legenda kaže da su na njoj Franjo Ferdinand i njemački car Vilim II. kovali planove za početak Prvog svjetskog rata. Bila je i zapovjedni brod jugoslavenske mornarice pod zapovjedništvom Josipa Černyja.

Sedamdesetih godina od vojnog broda pretvorena je u komercijalni. Više ili manje uspješno radila je kao ugostiteljski brod ukotvljen u splitskoj luci. Od poduzeća Union Dalmacija 1989. godine kupili su je poznati splitski košarkaš Duje Krstulović i njegov partner Stipe Tolj u namjeri da je prenamjene u ploveći hotel, što nikad nije zaživjelo.

Kupio ju je jedan Talijan, koji je želio od nje napraviti muzej u Genovi. No on je poginuo 2004. godine, a s njim je nestala svaka nada da će se legendarni brod spasiti. Sve dok je 27. lipnja nisu izvukli iz mulja luke u Vranjicu...

1896. Sagrađena pod imenom Ossero u Trstu po narudžbi Karla von Habsburga, nećaka cara Franje Josipa I. 

1914. Na njoj je prevezeno tijelo Franje Ferdinanda, kojeg je u Sarajevu 28. lipnja ubio Gavrilo Princip

1954.-1958. Istranka je bila zapovjedni brod Jugoslavenske ratne mornarice

2002. Kupio ju je Talijan koji ju je želio pretvoriti u muzej i odvesti u Genovu. No poginuo je 2004. godine

2007. Potonula je u brodogradilištu u Vranjicu nakon što su je pokušali otegliti


Komentari (20)
  • Hvale vrijedan potez, ovaj brod ima svoju povijest, a onako romantično bih dodala da svaki brod, leut, sve što plovi ima i svoju dušu.

    20. 7. 2014,   02:21
  • Mozemo mi pljuvati po nasoj povijesti, ma kakva bila to je nasa povijest i ne mozemo ju promijeniti, ali mozemo iskoristiti ovo sto nam je ostavila; ovaj brod i Galeb koji vec godinama trune na lukobranu u Rijeci odavno su trebali postati atrakcija za turiste, a ne ruzinavi spomenici prepusteni zubu vremena.

    17. 7. 2014,   03:01
  • Znam da smo u banani i da veliki broj ljudi očajno živi ali lijepo je imati nešto ovakvo i srediti ga kao i neke druge dijelove povijesti.

    16. 7. 2014,   22:40