Slučaj Brač: 'Ovo je odjeknulo poput bombe, ljudi su u strahu'

Otok je odjednom, kad se činilo da je “korona-free”, postao žarište korona virusa. U pomoć su stigli epidemiolozi iz Splita, njih troje, kao i jedan laborant. Kretanje iz mjesta u mjesto je zabranjeno

Život na Braču, najvećem dalmatinskom otoku s gotovo 15.000 stanovnika, potpuno je stao. Ulice u Nerežišćima su prazne. Nekoliko ljudi sjedi pred općinom. Zabrinuto bulje u pod i čekaju u redu za testiranje. Tu su i “astronauti” u zaštitnim skafanderima. Uzimaju se stotine briseva.

POGLEDAJTE VIDEO VIJESTI: Korona na otoku Braču

01:22

Otok je odjednom, kad se činilo da je “korona-free”, postao žarište korona virusa. U pomoć su stigli epidemiolozi iz Splita, njih troje, kao i jedan laborant. Kretanje iz mjesta u mjesto od jučer je zabranjeno. Policija i članovi HGSS-a stoje na punktovima i pokušavaju ograničiti kretanje ljudi.

Očekuje se i vraćanje na druge početne postavke uoči početka pandemije, a to uključuje i zatvaranje tržnica, dječjih parkova... Iz bračkog stožera traže i ukidanje trajektne linije Makarska - Sumartin. Dr. Željka Karin najavila je da će se uzeti minimalno 80 briseva, no očekuje se da će ta brojka biti višestruko veća. U petak su bila 22 slučaja, od toga 13 u Nerežišćima, pet u Pučišćima te u Supetru i Bolu po dva. Sa zebnjom se čekaju i rezultati drugih obavljenih testiranja.

- Nije ugodno. Živimo nedaleko od bolnice, u jednom trenutku tu je bilo 30 automobila, užasna scena. Najviše me strah zbog sina koji ima cerebralnu paralizu. Inače imamo pizzeriju, a brat našeg djelatnika ima simptome. Suprug i svekar bili su u kontaktu s djelatnikom. A trebali smo otvoriti u ponedjeljak. Najmanja briga sad nam je pizzerija, sa strepnjom čekamo rezultate i kako će se ova situacija razviti - rekla nam je Katarina Matas iz Supetra. Najviše je ogorčena jer je otok bio “čist” dok nisu popustili s mjerama, odnosno dok se nisu ukinule e-propusnice.

- Mi smo se pridržavali mjera i smatram da je apsurdno da su dopustili svim tim ljudima da dođu na otok. I što su im jučer dopustili da ga napuste. A što ako je netko od njih zaražen i sad zarazu širi u svome mjestu?! - dodaje Katarina.

Brač otok duhova: Zabranili su kretanje iz općine u općinu...

Odgovore smo potražili od Nikole Martinića Dragana iz bračkog stožera koji nam kaže kako se oni moraju naslanjati na odluke Nacionalnog stožera.

- Ne možemo zaustavljati ljude ako nemamo takvu odluku. Mnogi su dobili pravo dolaska na otok zbog vikendica i OPG-ova, i oni su se u petak vraćali kućama. Sigurno će mjere u budućnosti biti rigoroznije, bit će stroge kontrole ulaska i silaska s trajekta, mi smo na to spremni. To bi trajalo najmanje 15 dana - rekao nam je Martinić.

Splitski kraj je prijestolnica Covida-19

S obzirom na to da je na Braču “buknulo” niti tjedan dana nakon ublažavanja mjera,  postavlja se pitanje nije li glavni Stožer možda ipak preuranio s odlukom i hoće li itko snositi posljedice što je Split s okolicom postao “prijestolnica Covida” u Hrvata s 528 slučajeva?

Koja je vjerojatnost da nema pozitivnih na sve skupa deset redovitih trajektnih linija kojima se napuštalo Brač u petak i subotu? Ako je na njima bilo 50-ak auta, recimo da je to 200-tinjak ljudi. Dakle, moglo bi se raditi i o 2000 ljudi koji će se potpuno slobodno kretati Splitom ili drugim gradovima bez da ih se uopće testiralo. Kako je to uopće moguće u zemlji koja se voli hvaliti da se tako dobro nosi s koronom, a nada se i kakvoj-takvoj turističkoj sezoni?

Odgovor bismo mogli dobiti vrlo brzo, možda već danas, kad budu gotova testiranja za dio kontakata zaraženih Bračana. Podsjećamo, u ponedjeljak otvaraju kafići, restorani, trgovački centri... Urbani centri mogli bi se odjednom naći u ogromnim problemima, pogotovo ostvari li se najava da će se ukinuti zabrana putovanja iz županije u županiju. Pa bi netko tko je u zadnji čas napustio Brač, primjerice, već u ponedjeljak poslijepodne mogao kupovati u trgovačkom centru baš pored vas u bilo kojem dijelu Hrvatske, ni ne znajući da je zaražen budući da nije testiran pri dolasku na kopno.

Policija kontrolira putnike koji putuju trajektom s Brača u SPlit

Iz Jadrolinije su nam potvrdili kako je u petak poslijepodne, na zadnjim linijama, bio pojačan promet s Brača, no tijekom subote s otoka je otišlo nešto manje ljudi. Dok Bračani sa zebnjom iščekuju. Iz Jadrolinije su nam potvrdili kako je u petak poslijepodne, na zadnjim linijama, bio pojačan promet s Brača. Subotnji poslijepodnevni trajekt bio je, kažu nam, i zadnji kojim se moglo napustiti otok bez novouvedenih, opet znatno postroženih pravila.

Nakon što je dobio temperaturu, zbog sumnje da je zaražen testirao se i Mate Eterović, lokalna nogometna legenda.

- Moja doktorica me uputila na testiranje i jučer sam saznao da sam pozitivan. Trenutno nemam temperaturu niti problema s disanjem, simptomi glavobolje i malaksalosti su mi prošli, ali svejedno sam u preporučenoj samoizolaciji da ne izlažem suprugu i dvoje djece zarazi - kaže nam Mate. Najvjerojatnije se zarazio preko osobe koja je bila u kontaktu sa starijim čovjekom iz Nerežišća. Njega se spominje kao osobu koja se zarazila u splitskoj bolnici i vratila na Brač. Makar, splitska bolnica sve demantira i cijela priča kako je korona stigla na Brač i dalje je prilično velik misterij.

- Ne vidim drugi način... Pridržavali smo se propisanih mjera, nosio sam masku i rukavice kad bih išao u prodavaonicu, a taj moj kontakt nije imao nikakve simptome. Sve dok nisam dobio test nisam vjerovao ni da imam koronu jer na Braču nije bilo slučajeva u zadnjih mjesec dana. Mislio sam da imam virozu ili običnu gripu, ali očito je negdje došlo do propusta i sada smo svi u strahu.

Mate je odmah po saznanju da je pozitivan na test poslao poruke svima s kojima je kontaktirao u zadnje vrijeme.

- Svi kojih sam se mogao sjetiti su obaviješteni, mislim da to tako svi moraju napraviti, da ljudi znaju. Na Braču je ovo što se događa odjeknulo poput bombe, ljudi su u velikom strahu, ali pogubno bi bilo sada upirati prstom u nekoga i tražiti krivca. Svakome se može dogoditi zaraza, bez obzira koliko se pazio, ne treba nikoga osuđivati jer nitko nije prenio virus namjerno. Treba ljude pustiti u miru da se što prije oporave i da se svi skupa vratimo normalnom životu. U sobi sam, jedino odem do wc-a, supruga i djeca su u ostalim prostorijama i nismo u kontaktu od srijede kad sam dobio temperaturu. Nedostaju mi, ali tako je najbolje za njih. Nedostaje mi i rodbina, prijatelji, nogomet..., ali uvjeren sam da će sve ovo skupa brzo proći i da ćemo se svi vratiti normalnom životu. Najviše su ga obradovale brojne poruke podrške.

- Igrao sam u dosta klubova i zemalja, stekao puno prijatelja, i većina ih se odmah javila, dala mi podršku i zaželjela brz oporavak. Stvarno su me iznenadili i dali mi dodatnu snagu i optimizam da će sve na koncu dobro završiti – zaključuje Eterović.

Korona na Braču: 'Karantena otoka zasad nam nije opcija'
Korona na Braču: 'Karantena  otoka zasad nam nije opcija'

Na testiranje je otišla i gradonačelnica Supetra, Ivana Marković koja je u samoizolaciji.

- Ja sam zapravo kontakt od kontakta i u subotu ujutro sam dala bris. Sada sam doma, nema mjesta panici, trebamo biti racionalni i dati sve od sebe da ova situacija što prije završi – rekla nam je kratko Marković.

Inače je na Brač, osim dodatnih epidemiologa, upućena je jedna liječnica i medicinski tehničar iz Covid-19 ambulante na Mertojaku koji bi trebali pomoći liječnicima obiteljske medicine. U Split su stigla i dva epidemiologa iz Zagreba koji bi u trebali odraditi sastanak sa splitskim kolegama kako bi se vidjelo što se sve još može napraviti u ovoj situaciji.

U zgradi Općine Nerežišća priprema se testiranje stanovnika na COVID-19

Kako je buknula zaraza na otoku, ne zna se, ali tema pretpostavki je da je počelo od 81-godišnjeg muškarca koji je u travnju bio hospitaliziran u KBC-u Split, na Klinici za bolesti srca i krvnih žila od 11 do 17. travnja. No, iz bolnice su demantirali da je muškarac zaražen na njihovom odjelu.

- Kod prijema i tijekom boravka u bolnici nije imao nikakve simptome koji bi upućivali na infekciju koronavirusom, a također je i epidemiološka anamneza za ovu infekciju bila negativna - poručuju iz bolnice. Dalje kažu da je po povratku u mjesto stanovanja, a zbog kontakta s osobom kojoj je dokazan COVID-19, on testiran 7. svibnja i nalaz je bio pozitivan.

- Budući da je od otpusta iz bolnice do testiranja prošlo 20 dana, ostaje mogućnost da je bolesnik zaražen nakon otpusta iz bolnice - zaključili su iz bolnice.

'Mislili smo: Neš' ti, prošlo je! A sad imamo čak 22 zaražena'

Što se tiče bračkih hotelijera, oni nam kažu nisu dodatno pogođeni pojavom korona virusa na njihovom otoku. U planovima najvećih hotelskih kuća u Bolu i Supetru otvaranje ograničenih hotelskih kapaciteta zakazano je za 1. lipnja, umjesto za Uskrs kako je to uobičajeno. U Bolu bi se trebao otvoriti samo hotel Elaphusa, dok će u Supetru i Velaris i Supetrus otvoriti sve svoje kapacitete. Tri Postirska hotela također su planirala otvaranje iza 1. lipnja.

- Prve goste planirali smo primiti iza 15. lipnja. Za sada su te rezervacije i dalje ‘žive’, nema otkaza. Vidjet ćemo kako će proći ova nova testiranja na otoku, ako budu dovoljna dva tjedna izolacije kao što je uobičajeno, onda se neće osjetiti - kazao nam je direktor hotela Pastura Toni Buljević.

Zatreslo kod Zagreba: 'Osjetila se vibracija i tutnjava. Zaljuljalo se sve. Do  kada više taj strah?'
MAGNITUDA 1.3 PO RICHTERU

Zatreslo kod Zagreba: 'Osjetila se vibracija i tutnjava. Zaljuljalo se sve. Do kada više taj strah?'

Epicentar potresa od 1.3 po Richteru bio četiri kilometra zapadno od Svetog Ivana Zeline

Radnici Varteksa točno u 6 sati počeli štrajk: Nova direktorica im nudi 50 eura da ne štrajkaju
NOVA ŠEFICA

Prosječna neto plaća u Varteksu lani je iznosila 570 eura mjesečno. Nedavno je Dražen Dobiš iz Požege smijenjen iz uprave Varteksa...
Pupovac se oglasio: 'O tome tko će biti dio Vlade, a tko ne, što se nas tiče, odlučujemo mi - SDSS'
KOMENTIRAO PREGOVORE O VEĆINI

Ponižavanje SDSS-a u političkom životu je i ponižavanje Srba u Hrvatskoj. Segregiranje tih zastupnika jeste segregiranje Srba u Hrvatskoj - tvrdi Pupovac.