Najnovije vijesti iz Hrvatske i Svijeta na 24sata

Sudbina broda: Bez motora nije mogao protiv uragana stoljeća

None Foto: NOAA, Bourbon Offshore 3

Takvi tegljači građeni su kako bi mogli izdržati najgore nevrijeme. Oni su jedini koji mogu opskrbljivati platforme. Da nisu izgubili motore, ne bi im ništa bilo, rekao nam je vještak Siniša Bacalja

Kompanije mogu davati preporuke da brod stigne na vrijeme. No u opasnostima, kao što je bio ovaj uragan Lorenzo, kapetan je taj koji ima zadnju riječ gdje će i kako ploviti brod, kaže nam iskusni sudski vještak za brodostrojarstvo i brodogradnju Siniša Bacalja

Iza njega je dugih 20 godina plovidbe te je i sam prošao kroz oluje koje su brodove nosile kao da su igračke. 

- Prošao sam takvo što na tankeru koji je bio dug 280 metara. Bili smo pod takvim valovima da je brod pola vremena bio pod morem, a pola iznad njega. Takvo što snažno napreže brod - opisuje Bacalja.

U takvim slučajevima mora ga se postaviti prema vjetru jer je to najsigurnija opcija.

Čim se on okreće na bok, kaže vještak, veća je i mogućnost da će se prevrnuti.

OTAC KAPETANA DINE MIŠKIĆA 'Majci mu je najteže, jadna ona. Govori da osjeća da je sin živ'

- Takvi tegljači su građeni kako bi mogli izdržati najgore nevrijeme. Oni su jedini koji mogu opskrbljivati platforme. Vjerujem u to da nisu izgubili motore, prošli bi uragan i ništa im ne bi bilo - smatra Bacalja.

Nagađanja da je kompanija naredila da se ne smije mijenjati kurs opovrgava. Na to pitanje iz kompanije nisu odgovorili.

Foto: Bourbon Offshore

- Ruske posade su navikle raditi pod teškim drilom. Ako ne ispune neke zahtjeve, prijete im čak zatvorom. Zbog toga se znalo dogoditi da brod potone jer nisu promijenili kurs u opasnosti. Ipak, tu se radi o iskusnom hrvatskom kapetanu koji zna za opasnosti - kaže Bacalja.

JOŠ TRAGAJU ZA 10 LJUDI Kompanija potvrdila: Iz mora je izvučeno tijelo jednog mornara
  • Inače, uragan Lorenzo, koji je potopio brod, i službeno je proglašen najvećim najistočnijim uraganom pete kategorije na sjevernom Atlantiku. Jačinom je prestigao uragan Hugo, koji je ljudima pravio probleme 1989. godine. Njegovi vjetrovi su puhali 260 kilometara na sat. Odnio je zasad jedan život člana posade.
  • Prije kobnog puta, tegljač Bourbon Rhode bio je na suhom vezu prije putovanja prema Južnoj Americi, piše stručni portal FleetMon. Ondje je trebao raditi u transportu ljudi i opreme. Točan razlog izvlačenja na suho nije poznat. Osim godišnjeg pregleda, moguće je da je imao i neki ozbiljniji kvar.
  • S obzirom na to da je većina posade bila iz Ukrajine, iz te zemlje se pojavila informacija da je kompanija Bourbon inzistirala da brod ne kasni. Pretpostavlja se da se zato nije sklonio od oluje.
  • Meteorološka slika bila je čista kad je brod krenuo iz luke na Kanarima. Tropski val, koji je dogurao do najvećeg uragana na Sjevernom Atlantiku, formirao se dva dana kasnije.
  • Kao prvi razlog mogućeg potapanja spominje se tehnički kvar zbog kojeg je brod ostao bez oba pogonska motora. Moguće je da ga strojar iz Rusije nije uspio popraviti na vrijeme i da je plutao sve dok ga nisu potopili valovi.
  • Drugi razlog mogućeg potonuća, spekuliraju pomorci, moglo je biti puknuće oplate broda zbog prevelikih naprezanja. Tako bi voda također mogla prodrijeti do motora i ugasiti ih.
  • Treći razlog mogućeg potonuća bio bi ljudski faktor. U jakom nevremenu posada nije uspjela ili nije dobro zatvorila vodonepropusne poklopce. Da je voda stigla do generatora, ugasila bi i motore.
  • Ostatke broda vjerojatno nikad neće moći izvući na površinu. Ako ga i uspiju točno locirati, dubine su na tome mjestu oceana prevelike. Takva operacija bi bila preskupa za kompaniju. Uz to, brod je potonuo na mjestu koje nije na nekoj glavnoj plovnoj ruti. S obzirom na to, ne predstavlja opasnost za druga plovila koja ondje prolaze.
  • Iako su aktivirani flota brodova te avion i helikopter, vidljivost u Atlantiku je loša. Iz tog razloga su tek dva dana od potonuća u valovima i pjeni spazili splav za spašavanje. Pokazala se boljom od čamca. 
  • Prema posljednjim informacijama, brod je prošao nedaleko od ‘oka’ uragana. Valovi su ondje bili visoki i do 20 metara. Unatoč tome što je brod konstruiran da to izdrži, bez pogona su ga mogli jednostavno okrenuti na bok i potopiti u doslovno jednoj minuti.
  • Oluja stoljeća nije dopustila drugim brodovima da se približe dovoljno blizu mjestu gdje je brod potonuo. I nakon prolaska nevremena, iako su u moru spazili tijelo za koje pretpostavljaju da pripada članu posade, do njega nisu mogli danima kako bi ga izvukli na palubu.

Podsjetimo, potraga za nestalim šibenskim kapetanom Dinom Miškićem, kao i još devetero pomoraca još traje. Njegova obitelj s nestrpljenjem čeka vijesti s drugog kraja svijeta. U oceanu je jučer pronađeno tijelo jednog pomorca, no njegova obitelj ne želi da se otkrije njegov identitet. Kako doznaje Dnevnik Nove TV, nije riječ o 39-godišnjem hrvatskom kapetanu. Tvrtka 'Bourbon Offshore' priopćila je da je tijelo locirao jedan od zrakoplova uključenih u potragu. A jedan od pet brodova uključenih u operaciju sudjelovao je u izvlačenju.

Kapetanov otac javio se na telefon iščekujući nove vijesti, pun zahvalnosti za nastojanja da se potraga ne prekine. Jer splav u kakvoj je završio njegov sin može bez problema sačuvati živu glavu brodolomcu punih deset dana, a očekuje se da bi se moglo preživjeti i mjesec dana. Mario poznaje more, sve što se može očekivati i čemu se čovjek na moru može nadati.

Komentari (9)
  • Oluja svih oluja

    1. 10. 2019,   10:04
  • Nikada ti ljudi nece dobiti istinu koliko je brod bio spreman za takvo putovanje jer sva korespodencija i bilo kakva informacija koja bi mogla nastetiti kompaniji u kompromitaciji njihovog poslovanja je vec izbrisana uz pomoc placenih strucnjaka za takvo podrucje .

    1. 10. 2019,   10:05
  • Brodovi se grade i ispituju da bi izdržali od 15-18 metara valove a sve preko je čista sreća !Ovakva vrst suplajera je dosta stabilna i može izdržat jake fortunale ,ali sitnica vas topi !Dosta da je neka portela ventilacije(klime) propuštala već ste u velikoj nevolji!

    2. 10. 2019,   12:15