Najnovije vijesti iz Hrvatske i Svijeta na 24sata

Superjet - 'leteća krama' koju su zamalo uvalili Slovencima...

None Foto: reuters/Pixsell

Zrakoplov tipa Suhoj Superjet SSJ 100 zapalio se jučer pri slijetanju u moskovskoj zračnoj luci Šeremetjevo, pri čemu je život izgubilo 40 putnika i jedan član posade

Cijena je odlična, 32 milijuna eura. Puno je to novca, naravno, ali i dalje je ruski putnički zrakoplov Suhoj Superjet SSJ100 do 15 posto jeftiniji od konkurencije.

POGLEDAJTE VIDEO:

Tako je na papiru. U praksi? Tih 15 posto manje u konačnici kompanije diljem svijeta košta jako puno. Suhoj Superjet u zraku je od 2011., no leti zapravo jako malo, puno manje od konkurencije.

NESREĆA U MOSKVI Pa jel ovo moguće?! Spašavaju živu glavu, a oni vuku kofere...

Superjet je u Rusiji je 2017. u prosjeku ma dan letio 3,3 sata. Usporedbe radi, u istom razdoblju Airbus 320 i Boeing 737 su u vlasništvu ruskih kompanija u prosjeku letjele i više od 10 sati na dan.

Stvaraju se pukotine u komori za izgaranje...

Suhoj SSJ100 leti malo zbog dva problema, motora i rezervnih dijelova. Superjet ima dva motora SaM146, koja je proizveo Powerjet, zajednička tvrtka ruskog ODK Saturna i francuskog Safrana.

Problemi s motorom javljaju se u takozvanom 'vrućem dijelu' motora u kojem izgara gorivo. Stvaraju se pukotine u komori za izgaranje nakon samo 2000 do 4000 sati leta, a nekad i samo nakon 1000 sati. Motor tada mora ići na veliki servis, premda proizvođač obećava da sve mora raditi besprijekorno i do 8000 sati leta.

Riječ je o grešci u dizajnu, no iako proizvođač o svom trošku popravlja motor, zrakoplovne kompanije same moraju plaćati 'rentu' za zamjenski motor.

PROGUTAO IH PLAMEN Ruski heroj: Član posade umro spašavajući putnike zrakoplova

Zamjenski dijelovi? Baš ih i - nema...

Povrh svega, tu je i problem sa zamjenskim dijelovima. Ili ih nerijetko nema, ili ne dolaze na vrijeme u slučaju kvara.
Slovenska zrakoplovna kompanija Adria Airways u posljednji se trenutak izvukla iz posla s Rusima. Naši susjedi su u studenom dogovorili višegodišnju posudbu 15 Suhoj Superjeta, ali su 2. travnja povukli ponudu zbog rastuće zabrinutosti u stabilno dugogodišnje partnerstvo. 

Meksički Interjet prizemljio je dvije trećine svoje Suhoj Superjet flote jer je više od 10 motora na servisu. Zbog skupog održavanja najavili su da će se riješiti dijela aviona.

I Irski CityJet je u siječnju u svojim hangarima 'parkirao' sedam Suhoja, koje vjerojatno više neće koristiti.

Nesreća u Indoneziji

Zrakoplov koji se zapalio na Šeremetjevu, registracijskih oznaka RA 89098, već je u nekoliko navrata imao ozbiljnih tehničkih problema. Primjerice, prošle godine u veljači pilot na liniji Murmansk - Moskva uspio je spustiti zrakoplov unatoč problemima sa zračnim kočnicama i u Rusiji je jučer pokrenuta peticija da se Superjet 100 povuče iz prometa dok traje istraga.

Trebao je to biti ponos ruskog zrakoplovstva i njihov odgovor Boeingu, no sve se pretvorilo u debakl još 2012. godine u Indoneziji kad je na probnom letu SSJ-100 udario u planinu. Poginulo je 45 putnika.

Od 50 Superjetova, ruski Aeroflot koristi svega osam, a meksički Interjet prizemljio je, rekosmo, dvije trećine svoje flote. Superjet-100 je, tvrde zrakoplovni eksperti, "leteća krama" i bilo je samo pitanje vremena kad će se dogoditi nesreća kao ova u Moskvi. 

 

Komentari (52)
  • Zrakoplov u pitanju star je oko dvije godine. U punom kapacitetu (98 putnika) moguće ga je evakuirati unutar 73 sekunde uz uvjet da se svi drže evakuacijskog plana. Drugim riječima u 55 sekundi iz njega je moguće evakuirati 71 osobu. U avionu je bilo 73 putnika i 5 člana posade. Biznis klasa ima svega 12 sjedala, ostala su ekonomski razred i sjedala posade. A prtljaga se prevozi u osiguranim spremnicima (zatvorenim). Hitna evakuacija ne uključuje posezanje za osobnom prtljagom. A pravila slijetanja u nuždi jesu takva da putnici za vrijeme istog moraju biti vezani u sjedalima i po slijetanju biti spremni na hitnu evakuaciju. Većina žrtava nije stradala od vatre nego od dima. Iz čega vam slijedi da pri uspješno izvedenom prisilnom slijetanju postotak preživjelih ne ovisi samo o tehničkim karakteristikama zrakoplova i oštećenosti istog, nego i o sposobnosti putnika da se pridržavaju plana evakuacije. Kad ćemo već o sigurnosti leta - koji, počinje u trenutku ukrcaja u avion, a završava iskrcavanjem iz istog.

    6. 5. 2019,   16:20
  • Predlažem ovaj zrakoplov kao novi službeni zrakoplov Vlade Republike Hrvatske.

    6. 5. 2019,   17:42
  • Jedan zrakoplov je imao havariju i to na zemlji ne u zraku... tko tu sada zna šta je bilo u ovoga trenu... I odmah je "leteća krama" a reci te mi molim vas koliko se samo Boinga srušilo samo u ovoj 2019??? I nitko ne naziva Boinga "kramom". Napravite direktnu usporedbu stradalih zrakoplova i jednih i drugih pa neka ljudi sami odluče koji su "krame"!+

    6. 5. 2019,   16:48