Obavijesti

News

Komentari 19

Tajne Sv. Roka: Vrata u tunelu vode u samu utrobu Velebita

Tajne Sv. Roka: Vrata u tunelu vode u samu utrobu Velebita
12

Najveća kaverna zove se Sveti Rok i duža je od 2 km. Ukupno ima još 48 velikih i nekoliko stotina manjih špilja. Sve špilje su očuvane, a gradnja tunela nije ih oštetila

VIDEO

Nemoj stajati u tunelu, motala mi se po glavi rečenica koju sam mnogo puta čuo od starijih vozača. Tu je i ona da, kad ulaziš u tunel, gasi se ventilacija, zatvaraju prozori ili pali nikad paljeni gumb za cirkulaciju zraka u kabini. No moj prvi izlazak iz automobila u tunelu Sveti Rok potvrdio mi je i opovrgnuo dio priča.

POGLEDAJTE VIDEO:

Pokretanje videa...

02:25

Hrvatske autoceste pustile su nas da se prošetamo ključnim točkama tog prolaza kroz Velebit. Osim zapovjednika vatrogasne postrojbe HAC-a, Mile Ročaka, i v.d. zapovjednika postaje Sveti Rok, Josipa Utkovića, bilo je tu 67 kamera koje su pratile svaki naš korak. Između drugog i trećega kilometra tunela nalaze se vrata na kojima ne postoje oznake. Ona skrivaju jednu od pet najvećih kaverni koju su otkrili tijekom bušenja.

Igre na sreću mogu izazvati ovisnost. 18+.

- Te su nam špilje pomogle prilikom odvodnje vode dok smo bušili tunel. Našli smo i dokumentirali 48 velikih i nekoliko stotina manjih kaverni - rekao nam je dr. sc. Mladen Garašić, umirovljeni profesor Sveučilišta u Zagrebu te jedan od najistaknutijih hidrogeologa i speleologa u svijetu.

Kaverna koju smo posjetili duboka je oko 150 metara te kroz nju prolazi voda. Najduža otkrivena špilja u tunelu Sveti Rok duža je od dva kilometra, navodi profesor Garašić.

Navucite reflektirajuće prsluke. To je prvo što nam je rekao zapovjednik Ročak prije nego što smo se približili tunelu. S njim smo se našli pred sjevernom vatrogasnom postajom tunela, koja se nalazi na ličkoj strani.

- Na tunel se pazi 24 sata dnevno. Tu radi 26 vatrogasaca po smjenama i do vas će doći u najkraćem roku. Osim vatrogasnih kamiona, tu nam je motocikl, koji koristimo za većih gužvi i bio nam je koristan dok je promet u tunelu još bio dvosmjeran - kaže Ročak.

U postrojbi je od njezina osnutka, u lipnju 2003., dok je jezgra vatrogastva s autocesta bila upravo kraj Svetog Roka. Krenuli su sa 17 ljudi, a završili s 216 raspoređenih diljem autoceste. Prva postaja našeg razgledavanja bilo je ugibalište s desne strane. Inače, kako je pojasnio Ročak, u desnoj tunelskoj cijevi zaustavna mjesta su s obje strane zbog prometa koji je nekad bio dvosmjeran.

U novijoj, lijevoj cijevi, one su samo s desne strane. Izlazak iz auta bio je poprilično bučan. Tegljači, automobili, autobusi šibali su jedan za drugim. No dulji boravak štetio bi ušima. Zrak u tunelu prilično je svjež. Klasični dim automobila brzo su otpuhali ventilatori, no taj povjetarac ipak ne bih zamijenio za onaj morski.

Spas u hodnicima

- Ovdje stalno puše oko četiri metra u sekundi, i to u onu stranu kamo ide promet. Ventilatori na stropu, osim za provjetravanje, služe za usporavanje vjetra kad je požar - pojašnjava Ročak.

Uz držanje ruba odveo nas je do SOS kućice, identične onoj u kojoj je jedna obitelj nedavno zatražila pomoć. Zbog teških vrata buka je unutra znatno manja. Za poziv operateru treba vam pritisak prstom na gumb. Vatrodojava će se upaliti i ako podignete bilo koji od dva vatrogasna aparata ili ako ručno stisnete tipkalo za dojavu požara. U tunelu je i sistem koji će oglasiti uzbunu ako osjeti promjenu temperature od 20 posto, a ručno je može upaliti i operater centra za održavanje autocesta i kontrolu prometa (COPK). Vatrogasci HAC-a, kaže Ročak, tako godišnje odrade 1600 intervencija. No osjećaj stajanja u tunelu nimalo nije ugodan. Iako cijelo vrijeme stoje upaljeni znakovi s ograničenjem brzine, za neke je vozače to očito samo ukras. Sigurnost smo zato našli u jednom od 15 pješačkih hodnika koji spajaju dvije tunelske cijevi. Svaki od njih je identičan, 20 metara dug i u njega stane oko 70 ljudi. Unutra je postavljen razglas kojim dolaze poruke spasilaca. Poruku uvijek najave zvukom sličnim onima iz trgovačkih centara. U slučaju nezgode ili požara to postaje put prema drugoj cijevi, koja postaje evakuacijska. Prolazi također moraju minimalno 90 minuta braniti prostor od požara. Tunel ima hidrantsku mrežu i na svakih 100 metara je po jedan hidrant. Unutra su oprema, cijevi, mlaznice i 100 litara pjenila. Ako vatrogasci stignu onamo bez vozila ili iz drugog smjera, bez problema mogu početi gasiti požar.

- Tako je i kod posljednje intervencije bilo lakše ući i početi gasiti s hidranta. Nije trebala oprema s vozila, te je ekipa iz južne postaje brzo došla vozilom pa pješice do požara - pojasnio je Ročak i pokazao na brojeve na hidrantu. Pomnožite li oznaku sa 100, dobit ćete kilometražu tunela na kojoj se nalazite. Osim ljudi, u tunelu se mogu evakuirati vozila. Za to su predvidjeli nekoliko velikih prolaza koji izgledom nalikuju na vrata u atomskim skloništima.

Samo slušajte radio

- Otvorite vrata - daje znak Ročak kolegama iz COPK i, kao u zapovjedi ‘sezame, otvori se’, pale se rotirke i metalna vrata poslušno se miču. U razgledavanju je zapovjednik Ročak iskoristio još jednu mogućnost, a to je slanje poruke preko radijskih kanala. U tunelu se mogu slušati jedino Prvi i Drugi program Hrvatskog radija. Operateri mogu “upasti” u signal i prenijeti poruku.

- Svim putnicima djelatnici Hrvatskih autocesta žele sretan put! - izgovorio je operater.

Obilazak smo nastavili posjetom južnoj vatrogasnoj postaji. Ondje su nas dočekali vatrogasci Josip Šimić i Ivica Kasipović, koji su sudjelovali u posljednjoj intervenciji sa zapaljenim autom. Šimić je ondje bio s kolegom Tomislavom Zorićem kad su iz COPK javili da imaju nesreću i uputili ih prema ljudima. Momci su krenuli, a 40-ak sekundi poslije iz auta je buknulo

- Dim je bio jako gust pa se požar vidio tek kad smo prišli na 10 metara od njega. Ugasili smo ga opremom iz hidranta - kazao je Šimić. U isto vrijeme Kasipović i kolega Vice Peričić sa sjevera evakuirali su ostatak ljudi koje su zatekli u vozilima.

- Najgore je ostati u autu i ne slušati upute. Nemojte se okretati i voziti nazad jer mi sigurno dolazimo – kazao je Kasipović.

Na pritisak gumba zatvaraju tunel za promet


Uz vatrogasnu postaju Sveti Rok nalazi se i Centar za održavanje autocesta i kontrolu prometa. U njoj operateri na videozidu od 10 metara kvadratnih prate sliku s kamera i zovu pomoć. Na samo pritisak gumba mogu zatvoriti tunel u slučaju opasnosti.     

 

Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.

Komentari 19
VIDEO

Penava: 'Znam s kim nećemo razgovarati'; Grmoja: 'Nećemo Milanovića za premijera'
UŽIVO: REZULTATI IZBORA

Penava: 'Znam s kim nećemo razgovarati'; Grmoja: 'Nećemo Milanovića za premijera'

Izbori su iza nas, obrađeni su svi glasovi, a sada kreće političko nadmudrivanje. Tko će s kime koalirati i stvoriti većinu...

Marija Selak skinula štikle, Bulj pokidao narukvicu, Petrov pao u drugi plan - više neće biti šef
IZBORNA NOĆ U MOSTU

Marija Selak skinula štikle, Bulj pokidao narukvicu, Petrov pao u drugi plan - više neće biti šef

Božo Petrov došao je nešto prije 19 sati, ali je netragom nestao, pričalo se da je otišao kući oko 22 sata. Ipak, zvali su ga nazad. Ubrzo više neće biti predsjednik i Most traži novog šefa stranke
Domovinski pokret u rukama drži ključeve nove Vlade, ali...
KOMENTAR BORISA RAŠETE

Domovinski pokret u rukama drži ključeve nove Vlade, ali...

Plus+ Birači nisu previše kaznili HDZ ni za brojne afere, niti za Lex AP, ni za Turudića. Naprotiv, uz ovako visoku izlaznost njihova politika dobila je legitimaciju. A za nastavak vladavine trebat će im solidna trgovačka vještina