Najnovije vijesti iz Hrvatske i Svijeta na 24sata

Učiteljica Maja: Zbog jedinica se više živciram ja nego đaci...

None Foto: Nel Pavletic/PIXSELL 2

Maja Arnautović iz Rijeke kaže: 'Učitelji i roditelji moraju surađivati. Samo tako će djeca uspjeti'. Obožava raditi s učenicima, a za učitelje želi više autonomije i status štićenih osoba

Mama je bila ta koja mi je pokazala ljepotu rada s djecom i mladima, govorila mi da su to čista i neiskvarena bića s kojima je najljepše raditi.

I uistinu, učiteljski poziv za mene je postao mjesto gdje mogu ostvariti kreativnost, dinamiku, interakciju i, ono najvažnije - utjecati na oblikovanje ličnosti mladih ljudi, odnosno uputiti ih na životne vrijednosti, kaže Maja Arnautović (31), učiteljica viših razreda riječke osnovne škole.

Prije nego što je ušla u školu, smatrala je kako je učiteljima odlično jer rade samo pola dana. No kad je počela raditi, shvatila je koliko je velika odgovornost koju ovaj posao nosi.

Mijenjamo se s učenicima

- Od 40-satne tjedne norme, u neposrednom radu s učenicima radi se između 22 i 24 sata, a između 18 i 16 sati predviđeno je za ostale poslove: pripreme, godišnje, izvedbene programe, pisane provjere, ispravke, suradnju s roditeljima i stručnim suradnicima, dežurstva, sjednice, školska natjecanja, priredbe itd. Sigurna sam da svaki mladi učitelj može posvjedočiti da radi i više od osam sati dnevno jer se tek uvodi u posao. Pripreme se stalno dopunjavaju, jer kako se mijenjaju generacije, mijenjamo se i mi kao učitelji - razbija Maja mit o “neradnicima” u školama.

Motivirajuća nastava

U svakom su razredu, dodaje, i barem dva učenika po prilagođenom programu ili redovitom programu uz individualizaciju metoda rada, pa možda i učenik s drugoga govornog područja. Za njih je potrebna posebna priprema, a većina ih nema pomoćnika u nastavi.

- I na kraju, sve to treba uspješno provesti, a da bude zanimljivo, motivirajuće i funkcionalno. Ako predajete u svim razredima, onda možete i sami izračunati koliko je to priprema dnevno. Vjerujte, izazovno je i najvrsnijem učitelju. Nakon nastave ispravljamo provjere znanja, ispravke, ispravke ispravaka, obavljamo administrativne poslove u e-Dnevniku, održavamo informacije, roditeljske sastanke, organiziramo priredbe, pišemo školski list i nastojimo riješiti zadatke u online edukaciji ‘Škole za život’, a za što treba mnogo vremena. Pa sad sami procijenite je li riječ o osam sati, ako ne i više. Uostalom, kao i u svakom poslu, onaj tko hoće dobro raditi, uvijek će si naći posao - opisuje svoj radni dan Maja.

No sve to ima velike pluseve zbog kojih je odabrala rad s djecom.

- Najbolje je kad u razredu osjetim atmosferu truda, želje i pozitive. Kad učenici pitaju što im nije jasno, međusobno si pomažu i imaju razumijevanja jedni za druge, kad kritički pristupaju problemu, kad povezuju gradivo... Poseban je osjećaj vidjeti na kraju 8. razreda da su gotovo sve ruke u zraku tijekom ponavljanja gradiva iz jezika i književnosti. Onda znaš da su se njihov i tvoj trud stvarno isplatili - ističe Maja Arnautović ne skrivajući kako nije sve med i mlijeko, posebno na početku.

Foto: Nel Pavletic/PIXSELL Mladima savjetuje da se vesele i uspjehu i padu

Sadržaji su preopširni

- Treba vremena i strpljenja dok ne zadobijemo povjerenje jedni u druge. Nije uvijek idealno. I mi učitelji griješimo. To je normalno, no bitno je da uvidimo pogrešku i radimo na sebi. S učiteljevim entuzijazmom, dobrom voljom i dogovorenim granicama od kojih ne odstupa, sve s vremenom sjedne na mjesto - ističe ona.

Maji je najgore kad je učenici pitaju zašto uče neko gradivo, a za koje i sama smatra da im neće baš trebati. Ako već govorimo o “Školi za život”, ističe, onda i program, odnosno sadržaj treba prilagoditi.

- Trenutačni program nije loš, samo ga treba reducirati i staviti veliki naglasak na ono što je bitno i primjenjivo na život. Važno je potencirati razvitak kritičkog mišljenja, kreativnosti, inovativnosti, samostalnosti u radu, ali i suradničkog rada te povezivati školski sadržaj sa životom. Zapravo, svaki dobar učitelj je i dosad to razvijao kod učenika, samo što opširnost sadržaja i očekivanih postignuća nisu dopuštali previše slobode i kreativnosti učitelja. Nadajmo se da će s vremenom ‘Škola za život’ to omogućiti. Napredak vidim u autonomiji učitelja, usklađivanju godišnjih planova i kriterija vrednovanja na razini države te zaštiti učitelja kao službene osobe. Svakako tome treba dodati više usavršavanja za rad s učenicima s poteškoćama i veće administrativno rasterećenje. U fokusu moraju biti učenik i nastava. A kako je obrazovanje, uz zdravstvo, stup društva, definitivno i pristojnije plaće - smatra riječka nastavnica.

Upitana da usporedi današnje sa školstvom kad je i sama bila đak, smatra kako su se učitelji prije puno više poštovali.

- Danas su nerijetke situacije u kojima roditelj dolazi u školu i napada učitelja ili traži detaljna objašnjenja kao da je na policijskom ispitivanju. Učiteljeva diploma je dokaz da je osposobljen za rad u školi i ne treba se previše uplitati, nego malo vjerovati i dati mu vremena. Nastavnički posao je izuzetno human i svi mi radimo u najboljoj i najiskrenijoj namjeri. Naravno da i učitelj mora imati razumijevanja za roditelje i njihovu brigu, no trebamo biti svjesni da smo u svemu zajedno te da samo iskrenim i dobronamjernim suradništvom možemo od učenika stvoriti kvalitetne ljude. Različit je i učenički odnos prema radu. Nekad su djeca bila uznemirena zbog jedinice i brzo bi se javila za ispravak.

Moramo ih nagovarati

Danas učitelj mora često podsjećati, nagovarati učenika na ispravak i davati mu više prilika. Često imam dojam da se više ja uzrujavam zbog negativne ocjene nego učenik. Tad roditelj mora biti itekako uključen - smatra Maja koja učenicima savjetuje da daju najbolje od sebe jer će jedino tako napredovati, da se mjere sami sa sobom i ne budu opterećeni ocjenama, nego neka u središtu budu trud i želja pa rezultat sigurno neće izostati.

- I najvažnije, neka se vesele i uživaju u svakom danu, druženju, učenju, usponu i padu, jer će ih sve to ojačati, ali neka ne zaborave biti ljudi - zaključuje ona.

Tema: Hrvatska

Komentari (21)
  • Uvesti malu maturu na razini države,jer nisu sve petice iste u svim školama,a bogme niti u svim županijama....Ukinuti opće upjeh,jer je previše odlikaša zahvaljujući tjelesnom,likovnom,glazbenom i vejeronauku..Učiteljima dati licence,jer se u sustav navuklo poprilićno ljudio koji sa pedagogijom nemaju skoro pa ništa..Vratiti dostojanstvo prosvjetnim radnicima..Dati im status štićene osobe te tako sprijećiti bolesno ambiciozne roditelje da ih maltretiraju ..A takvih ima poprilićan broj...U svjedođbu uvesti opisno ocjenjivanje roditelja..Jer ima onih koji se brinu za svoju djecu a ima i onih koji se ne udostoje niti jednom doći u školu tijekom školske godine.....

    12. 9. 2019,   07:09
  • lijepa je.

    12. 9. 2019,   12:52
  • Svi bi status službenih osoba....ja hoću status milijunaša, dvije prsate ljepotice, poršea, kuću na braču, vilu na hvaru, privatnu plažu, plaću od 150 iljada kuna i nekoliko crnih torba punih eura za slučaj prirodne ili ratne katastrofe da mogu pobjeć za kanadu...

    11. 9. 2019,   22:42