Najnovije vijesti iz Hrvatske i Svijeta na 24sata

Što je uzrok? Kočnice i mogu otkazati, ali tempomat - teško

None Foto:

Je li moguće da je za strašnu nesreću kod Novske, gdje se kamion zaletio na putnike koji su upravo izašli iz autobusa i usmrtio dvoje djece, kriv kvar na tempomatu, kao što govore prve neslužbene informacije?

Pod kojim je okolnostima točno kamion jutros u 9.40 sati u punoj brzini protutnjao odmorištem na autocesti A3 kod Novske i naletio na putnike koji su taman izašli iz autobusa, i dalje je nejasno. 

Na odmorištu sjever kamion izvan kontrole uletio je na parking, projurio prema svemu sudeći bez kočenja i pritom je smrtno stradalo dvoje djece, ozlijeđene su i dvije mlađe žene.

Riječ je o učenicima sedmih i osmih razreda iz osnovne škole u Dalju koji su putovali u Zadar na ekskurziju. 

Prema neslužbenim informacijama, vozač se vatrogascima žalio da nije mogao zakočiti - navodno je problem bio u tempomatu koji se zablokirao. 

Pritisak kočnice isključuje tempomat

Tempomati, odnosno uređaji koji služe za održavanje određene brzine vozila bez da vozač pritišće papučicu gasa prisutni su u mnogim novijim automobilima, no u kamionima su oni uglavnom dio standardne opreme. Vozači kamion ih konstantno koriste kako bi se manje zamarali tijekom puta.

Noviji kamioni često su opremljeni i takozvanim adaptivnim tempomatom koji uz pomoć radara i kamera automatski prilagođava brzinu okolnom prometu te kamion automatski usporava i ubrzava s obzirom na promet ispred njega. Svi tempomati su računalno upravljani i zbog kvara računala teoretski se mogu 'zaglaviti' na određenoj brzini no pritisak kočnice bi ih automatski trebao isključiti.

Ako se to ne dogodi vozač bi mijenjanjem brzina, uključivanjem retardera (motorne kočnice) i kočenjem trebao bez problema moći zaustaviti kamion iako se njegov pokvareni tempomat 'trudi' održati zadanu brzinu.

DETALJI TRAGEDIJE NA AUTOCESTI Priveli vozača: Bilo je u redu, a onda sam htio stisnuti kočnicu

I dok je 'zaglavljivanje' tempomata gotovo nemoguće i u povijesti zabilježeno nekoliko puta, otkazivanje kočnica na kamionu mnogo je češća (iako još uvijek vrlo rijetka) pojava.

Kočnice na kamionu su zračne i ako nestane pritiska u sustavu mogu potpuno otkazati, no vozač bi na to trebao biti upozoren signalnom lampicom na ploči s instrumentima. Kada kočnice otkažu vozač ima još mnogo opcija za zaustavljanje kamiona.

Naime, većina kočenja na kamionu izvodi se retarderom (motornom kočnicom), te prebacivanjem u niže stupnjeve prijenosa. Papučica kočnice, odnosno klasična zračna kočnica zapravo služi za ono finalno usporavanje prilikom zaustavljanja ili za kočenje u nuždi. Kočnice na kamionu koji je skrivio tragičnu nezgodu mogle su otkazati neposredno prije skretanja, što je jedno moguće objašnjenje tragedije.

UŽAS KOD NOVSKE: DVOJE MRTVIH 'Taman su izašli iz busa kad je naletio kamion. Bilo je strašno'

- Bilo je strašno! Uopće nije usporio - rekli su očevici.

Vozač je kamionom prema svemu sudeći u punoj brzini skrenuo na odmorište odmah nakon što su na njega stali nekoliko auta, minibus i autobus. No iz neutvrđenih razloga nije usporio niti najmanje, udario je u minibus i nekoliko automobila, teško ozlijedio nekoliko putnika, izletio s parkinga i zaustavio se na travnjaku.

Komentari (126)
  • Osobno sam vozač šlepera i da se meni nešto tako dogodi ni u snu nebi skrenuo na odmaralište nego bolje strugo po ogradi na zaustavnoj traci ili sam prevrnuo kamion pa bolje ja ozljeđen nego nedužni....

    7. 6. 2019,   13:15
  • Teorija da je zaspa isto nema smisla, kako je u snu moga tocno skrenit na odmaraliste? Nema smisla.

    7. 6. 2019,   12:44
  • Znaci ako ti orkazu kocnice ulijeces medju ljude da se zaustavis? Ma bravo.

    7. 6. 2019,   12:57