News

Veliko otkriće: Afrički kvasac je nada za novi lijek protiv raka

Veliko otkriće: Afrički kvasac je nada za novi lijek  protiv raka

Iva Tolić Norrelyke (38) je na stanicama afričkog kvasca otkrila da stanična dioba funkcionira drugačije. To će biti baza za nove lijekove protiv neizlječivih bolesti

Svjetska znanost je postala bogatija za još jedno otkriće koje će postati temelj za posve nove i drugačije lijekove protiv raka, neplodnosti i neurodegenerativnih bolesti. Za to je zaslužna mlada hrvatska znanstvenica, Zagrepčanka Iva Tolić Norrelyke (38).

Svaka stanica u čovjeku se dijeli, što se naziva stanična dioba. Tada se i svaki kromosom dijeli na dvije identične polovice. No ono što znanost donedavna nije znala je da nitasti proteini (mikrotubuli) odgovorni za tu diobu ne rastu izravno prema središtu kromosoma, kako se do sada vjerovalo, nego u vrtnji, ovisnoj samo o temperaturi, trepere oko središta kromosoma dok ih ne uhvate. Do ovog neopisivo značajnog otkrića Iva Tolić Norrelyke došla je na Institutu “Max Planck” u Dresdenu.

Tamo je s Nenadom Pavinom s Fizičkog odsjeka Prirodoslovno-matematičkog fakulteta u Zagrebu promatrala kako mikrotubuli u stanicama afričkog kvasca uspostavljaju kontakt sa središtem kromosoma. Otkriće ih je zapanjilo jer posve mijenja daljni znanstveni tijek i stvara novu bazu za razvoj lijekova. Drugim riječima, otkriće naše mlade znanstvenice bit će iznimno važno za razvoj novih terapija protiv raka. Jednako tako, na osnovu ovog otkrića znanost će moći razvijati i lijekove protiv neplodnosti te neurodegenerativnih bolesti (primjerice Parkinsonove ili Alzheimerove) jer su to stanja u kojima dolazi do promjena u staničnoj diobi i mikrotubulima.

Novi lijekovi za 20-30 godina?

Do sada je u staničnoj biologiji vladala jedna dugogodišnja dogma. Znanstvenici su vjerovali da mikrotubuli, da bi uspostavili kontakt, rastu izravno prema kinetokorima (proteinski kompleks na kromosomima). Stoga znanstvenici nikad nisu ni stvarali terapije za bolesti koje bi djelovale na kretanje mikrotubula. Procjena je da bi novi lijekovi, na temelju ovih otkrića, mogli biti razvijeni za 20-30 godina. To je uobičajeno vrijeme. Sljedeći plan znanstvenice Ive Tolić Norrelyke i njezina tima je prelazak na ljudske stanice.

- Ovo smo otkriće napravili na stanicama kvasca jer su te stanice zgodan model za istraživanje diobe. Sad kad znamo novi mehanizam vezan uz diobu stanica, ispitat ćemo do koje mjere to vrijedi i za ljudske stanice - kaže znanstvenica, kojoj ovo nije prvo revolucionarno otkriće. Prije četiri godine je sa svojim timom istraživala stanice afričkog kvasca te otkrila da su te stanice zapravo “besmrtne”, što bi mogao biti temelj za stvaranje eliksira mladosti.

Cura iz Novog Zagreba trese svjetsku znanost

Iva Tolić Norrelyke odrasla je u novozagrebačkom naselju Travno. Najviše ju je intrigiralo što je to život i kako funkcionira. Zbog toga je studirala molekularnu biologiju. Genijalnost ju je odvela do Instituta “Max Planck” u Dresdenu, gdje radi i živi.

Pogledajte veliko nevrijeme koje ide prema Hrvatskoj!
RADARSKE SLIKE

Pogledajte veliko nevrijeme koje ide prema Hrvatskoj!

DHMZ je ranije objavio upozorenje i žuti alarm za grmljavinsko nevrijeme za sve regije u Hrvatskoj osim za dvije. Sad su to promijenili i samo gospićka regija označena je zelenom