ZET, podružnica Holdinga, koja je u 3 godine kumulirala velik gubitak i većinu obveza ne plaća na vrijeme, dijelove za autobuse kupuje po puno većim cijenama
ZET u minusu milijardu kuna, a dijelove plaćaju 7 puta skuplje
U posjedu smo dviju narudžbenica koje
"blinkaju" da je krajnik spone prije dvije godine ZET platio 73 kune za
komad, dok je prije nešto više od pola godine to isto platio sedam puta
više – 518 kuna. Prije tri godine gurajuću sponu kupio je za 344
kune, a prošle godine za 1620 kuna, što je gotovo pet puta skuplje. Razlike u
cijeni posljedica su prošlogodišnje odluke u toj javnoprijevozničkoj
podružnici da dijelove kupuju samo od ovlaštenih distributera,
doznajemo od pouzdanog izvora iz ZET-a. Stoga su krajnik spone i
gurajuću sponu ranije kupili od M. B. Auta i Trgometala, a lani su ih
nabavili u tvrtki Man Importer Hrvatska. Zašto se ZET, podružnica koja je financijska omča oko vrata
Holdinga, odlučio na poslovni potez da kupuje skuplje dijelove, nismo
uspjeli doznati jer nam iz Holdinga nisu odgovorili na upit niti se
Dubravko Baričević, voditelj te podružnice, javljao na telefon. Zbunjen je bio Ivica Pranjić, voditelj nabave u Direkciji Holdinga. On
provodi narudžbe koje zahtijevaju podružnice pa mu je teško govoriti o
poslovnim odlukama te ne može objasniti kako je cijena naglo narasla. – Ja sam tu od sredine prošle godine i ne znam kako se prije
nabavljalo. Problematika rezervnih dijelova je velika – kazao je
Pranjić i provjerio konkretne nabave za koje imamo dokumente. – To je nabavljeno preko okvirnog sporazuma za rezervne dijelove iz
2009. koji imamo s M. B. Autom i Manom. A imamo i okvirni sporazum iz
2010. baš za spone i krajnike, u kojemu je pet ponuditelja – kazao je
Pranjić. Cijene spomenutih sponi i krajnika provjerili smo u M. B. Autu i Man Importeru te se pokazalo da su dijelovi poskupjeli od 2008. te da je MAN dao popust pri ZET-ovoj kupnji 2010., no da se moglo višestruko jeftinije proći. U M. B. Autu krajnik spona stoji 140 kuna, dok je u Man Importeru taj dio 690 kuna. Gurajuća spona u prvoj se tvrtki cijeni 615 kuna, dok je u drugoj cijena 1998 kuna. Gubitašu ZET-u stalno prijeti financijski kolaps jer kasni s plaćanjem dobavljačima, a spašava ga što je dio Holdinga i obveze svih podružnica plaćaju se s istog računa. Problem je što mu godišnje Grad uplaćuje oko 300 milijuna kuna subvencija za prijevoz građana koji ne plaćaju prijevoz. Da bi ZET došao na nulu, Grad bi Holdingu trebao uplatiti milijardu i sto milijuna kuna, a ove mu je godine osigurao tek 600 milijuna, požalio se potkraj prošle godine Ivo Čović, šef uprave Holdinga, gradonačelniku Milanu Bandiću. Vozni park ZET-a ima 485 putničkih i školskih autobusa, od čega ih je 214 novih. Zbog odluke gradonačelnika Milana Bandića da većina Zagrepčana ima pravo na subvencionirani prijevoz, ZET je prijašnjih godina od prodaje karata zarađivao nešto manje od 300 milijuna kuna. Od 1. srpnja ukinut je dio kategorija koje će se voziti o trošku Grada, pa se može očekivati nešto viši prihod. ZET godišnje ukupno naplati 433 milijuna, dok mu troškovi iznose 1,453 milijarde kuna. Od Grada je ranije dobivao 700 milijuna, a sada je taj prihod pao na 600 milijuna kuna. Budući da tramvaji još nisu stali, vladajućoj političkoj strukturi nije prioritet, kao što je slučaj s povećanjem cijene vrtića za roditelje, napraviti pritisak na gradonačelnika zbog manjka koji uplaćuje za javni prijevoz.Popust na najskuplje
Vladajući ne brinu za ZET jer tramvaji još nisu stali