Obavijesti

Sport

Komentari 50

Formula 1 na aparatima, nakon 50 godina nema više Brazilaca

Formula 1 na aparatima, nakon 50 godina nema više Brazilaca
1

Gledanost se prepolovila, navijače nervira što se svaki kontakt kažnjava, a pretjecanja je premalo. Od 20 vozača čak 16 je iz Europe, a veliki financijski disparitet ubija sport...

VIDEO

Nekad je Formula 1 praznila ulice. Nedjeljni ručak, a potom u 14 sati utrka. I tako svaki drugi tjedan. Život u krugovima.
Tako je bilo nekad. Danas? Evo, baš ovaj vikend kreće nova sezona, već tradicionalno u Melbourneu, no sumnjamo da previše ljudi to zna. A i većina onih koji znaju vjerojatno će samo kasnije pogledati tko je pobijedio.

Formula 1 je u 2018. na prekretnici, jer sport je na aparatima. Nema pravih rivalstava, dvoboja poput onih Ayrton Senne i Alaina Prosta te Michaela Schumachera i Mike Hakkinena možemo se tek samo prisjećati. Ili ih ponovno proživjeti na YouTubeu.
Prvi put u F1 povijesti u prvenstvu će voziti dva četverostruka prvaka, no Lewisa Hamiltona i Sebastiana Vettela i to njihovo rivalstvo teško je gurnuti u tu priču. U redu, subjektivan dojam, no vozači Mercedesa u protekle četiri sezone pobijedili su na 65 od 79 utrka. Teško je s takvom statistikom pričati o bilo kakvom rivalstvu.

Ecclestone glavni krivac

Gledanost je jako pala, prije 10 godina Formulu 1 godišnje je pratilo više od 600 milijuna TV gledatelja. Prošle godine ta je brojka pala na samo 350 milijuna. Razlog? Bernie Ecclestone. Čak 40 godina vladao je sportom, brinuo se o komercijalnim pravima, od zabave za fanatike i avanturiste napravio je financijski Eldorado, no na krivi način.

Baš ta ogromna lova koja je ušla zaprijetila je Formuli 1 na najgori mogući način. Prijenosa utrka na javnim televizijama više gotovo i nema, moguće ih je pratiti samo preko plaćenih programa. A znate ono: 'Daleko od očiju, daleko od srca'. Ecclestonea je samo zanimalo koliko može izvući, tko će više dati. Eura ili dolara, njemu je bilo svejedno.

Financijski disparitet momčadi je ogroman, a Formula 1 postala je vrlo skup sport. Budžeti su u prosjeku 200 milijuna eura, no istina je da Ferrari, Red Bull i Mercedes imaju na raspolaganju i više od 350 milijuna eura, dok ostali rade s mrvicama. A u automobilizmu vrijedi ona: 'Koliko para, toliko muzike'.

Tko ima novac taj i vozi

Navijače smeta i povlašten odnos nekih momčadi, Ferrari samo za to što će se natjecati dobije gotovo 100 milijuna eura. Prednost koju je teško nadoknaditi. Barem za mnoge momčadi. 'Propeti konjić' dobije od TV prava čak više od Mercedesa, koji četiri godine zaredom ima vozački i konstruktorski naslov.

Skupoća sporta najviše se ipak ogleda u vozačima. Posljednjih 10-ak godina trend je angažiranja 'pay drivera', odnosno vozača koji su svoje mjesto za volanom bolida zaslužili dovođenjem bogatih sponzora, a ne kvalitetom.

Nekad je i tehnologija iz F1 bila dostupnija svima, što je omogućilo razvoj vozača iz cijelog svijeta. Na startu ove sezone od 20 vozača, njih čak 16 je iz Europe, a od četvorice 'stranaca' jedino Australac Daniel Ricciardo spada u krug pilota koji bi se možda mogli popeti na postolje ili pobijediti.

Nakon umirovljenja Felipea Masse prvi put nakon 1969. godine neće biti brazilskog vozača. Nema nikoga da naslijedi Emersona Fittipaldija, Nelsona Piqueta, Ayrtona Sennu, Rubensa Barrichella, Massu... Europski vozači dominiraju u posljednjih gotovo 30 godina. Od Ayrtonova trećeg i posljednjeg naslova 1991. pa sve do danas, samo je još jedan neeuropljanin postao F1 prvak. Bio je to Jacques Villeneuve 1997.

Formula 1 izgubila je na neizvjesnosti, uzbuđenju... Nikako nismo za prizivanje bilo kakvih nesreća, no teško je navijače držati u napetosti dok se svaki, pa i najmanji kontakt kažnjava. O pretjecanjima da i ne govorimo. Premalo ih je, pogotovo što se tiče najboljih vozača. A tu su i staze? Europske se jedva održavaju zbog financijskih teškoća, a sve je više Velikih nagrada na Istoku, koje su Ecclestoneu plaćale veliki novac kako bi ušle u kalendar. Legendarne Imole nema već 10 godina, Monza je jedva pronašla sredstva, prošle sezone nije se vozilo u Njemačkoj, a ni Silverstoneu ne cvjetaju ruže.

Pad prihoda od 10 posto

Ecclestone je napravio još jednu veliku grešku tijekom svoje vladavine. Vozače je učinio nedostupnima i izoliranim od navijača, a i potpuno je zanemario nove fanove. Odbacio je u potpunosti društvene mreže što se danas Formuli 1 obija o glavu.

Novi vlasnici, Liberty Media, kupili su F1 krajem 2016., a prošle sezone krenuli su s nekim promjenama. Momčadi mogu objavljivati na društvenim mrežama što se događa u boksu, a želja je novih vlasnika češće organizirati druženja vozača i navijača. Od ove sezone maknuli su zgodne hostese sa staze jer su shvatili da su im preskupe, a da ne dovode navijače na stazu.

Prošle je godine prvi put u valjda četiri desetljeća pao prihod, pa su momčadi dobile 10 posto manje novca. A Liberty Madia im je naredila da svojim novcem moraju sudjelovati u marketinškoj kampanji. Mislim da ne moramo ni reći koliko je to naljutilo šefove momčadi. Novi vlasnici nemaju puno vremena za okrenuti stvari u svoju korist. Ova 2018. mogla bi biti jasan pokazatelj ima li Formula 1 svijetlu budućnost ili je zlatno doba sporta davno završilo.

Ferrari čeka naslov od 2007.

A što nas čeka u novo sezoni? Hamilton i Vettel se bore za petu titulu s kojom bi se izjednačili s legendarnim Juanom Manuelom Fangiom. Mercedes je na testiranjima napravio najviše krugova i opet će Hamilton i Bottas imati najpouzdaniji i najbolji bolid.

Ferrari je također zadržao istu vozačku posadu, no teško je očekivati da će Kimi Raikkonen biti ozbiljnija prijetnja Hamiltonu. Vettel je jedina prava šansa momčadi iz Maranella. Red Bull Racing s Danielom Ricciardom i Maxom Verstappenom vjerojatno će ove sezone biti puno bliži Mercedesu, no tek treba vidjeti mogu li i u kontinuitetu pobjeđivati.

I nemojte očekivati lijepe bolide, novi sustav zaštite glave vozača ne izgleda najprivlačnije, no funkcija mu ionako nije estetske prirode već sigurnosne. Ferrari nije osvojio vozački naslov od 2007., Williams prvaka čeka od 1997., a McLaren od 2008. Eto, toliko o legendama sporta.

Igre na sreću mogu izazvati ovisnost. 18+.
Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.

Komentari 50
VIDEO

Novi predsjednik Hajduka bio je i kod Knjaza: 'Neću jesti meso dok Hrvatska ne osvoji nešto'
VELIKI NAVIJAČ

Novi predsjednik Hajduka bio je i kod Knjaza: 'Neću jesti meso dok Hrvatska ne osvoji nešto'

Popularni Robert Knjaz radio je emisiju za vrijeme svjetskog prvenstva u Japanu i Južnoj Koreji, a u jednom trenutku nabasao je na potencijalnog predsjednika Hajduka

VIDEO Ovo je da ti se sledi krv u žilama! Japanac srušio rekord i preletio skoro 300 metara...
NEVJEROJATAN SKOK

VIDEO Ovo je da ti se sledi krv u žilama! Japanac srušio rekord i preletio skoro 300 metara...

ISLAND - Japanac Ryoyu Kobayashi na Islandu je postavio neslužbeni svjetski rekord u skijaškim skokovima. Preletio je čak 291 metar na posebno izgrađenoj skakaonici u skijaškom centru Hlidarfjall, a srušio je službeni svjetski rekord za 37,5 metara. U zraku je bio osam sekundi i postigao najveću brzinu od 107,5 kilometara na sat.
Treća tenisačica svijeta: 'Hrvati su me nazivali majmunicom i na mene bacali koru od naranče'
IMALA JE 12 GODINA

Treća tenisačica svijeta: 'Hrvati su me nazivali majmunicom i na mene bacali koru od naranče'

Plakala sam tu noć, ali sljedeći sam dan prešla preko toga. Oni vjerojatno nisu odrasli oko ljudi koji se razlikuju od njih. Ne ljutim se zbog toga, rekla je mlada američka tenisačica