Obavijesti

Sport

Komentari 2

Najbrži Hrvat: Vozio Moto GP, bio treći na svijetu u kartingu

Najbrži Hrvat: Vozio Moto GP, bio treći na svijetu u kartingu
1

Osim u momčadskim sportovima, Hrvati imaju talente i u individualnim natjecanjima. Ovo je priča o prvom i jedinom Hrvatu koji se natjecao u Moto GP utrci, a uspješan je i u karting natjecanjima

VIDEO

Ivan Višak prvi je Hrvat koji je sudjelovao u Moto GP utrci. Vozio je u klasi 125 kubika, a utrkivao se i s Marcom Marquezom, koji je danas trostruki prvak najjače kategorije Moto GP. Osim što je vjerojatno najbrži hrvatski motociklist, Višak je dva puta osvojio treće mjesto na amaterskom svjetskom prvenstvu u kartingu, a njegove je vožnje pratio poznati Škot, bivši vozač Formule 1 David Coulthard. 

- Prvi sam motor dobio s pet godina. Bila je to Yamaha PW 50 -  maleni motor na kojem je, uz starijeg brata Marka, vozio za ocem. To su bili njegovi prvi kilometri na kojima je stjecao osjećaj i vještinu.

Igre na sreću mogu izazvati ovisnost. 18+.

- Prvu nesreću doživio sam s 12 godina, na stazi Grobnik kod Rijeke. Vozio sam amatersku utrku na motoru od 125 kubika. U jednom od krugova, natjecatelj iza mene pokušao me preteći i krivo je procjenio situaciju pa se zabio u mene. Nisam se ozlijedio, ali u glavi je ostao neki mali strah - prepričao je 'Picek', kako ga od milja zovu prijatelji.

Naravno, nije to strah od brzine. Sitnica koja je mučila Ivana je ta da je prilikom svakog sljedećeg duela na stazi redovito prije zavoja okretao glavu unatrag, kako bi bio siguran da ga nitko neće udariti. Bila je to sasvim logična posljedica za jednog 12-godišnjaka. Apsurdno bi bio reći da je riječ o manjku hrabrosti budući da je momak u tim godinama vozio motor pri brzinama većim od 150 km/h.

Velika potpora roditelja

- Otac mi je od malih nogu bio velika potpora. Kao mali sam se vozio iza njega na svom motoru. On obožava motore i budući da isto volimo brat i ja, u potpunosti se posvetio našim karijerama. Nakon padova psihički mi je pomagao svojim savjetima. Naravno, majka je također odigrala veliku ulogu. Ona me bodrila kroz cijelu karijeru, ali više voli kada zajedno u publici gledamo utrke. Uostalom, koja bi majka bez imalo straha mogla gledati sina koji vozi motor pri brzinama oko 230 km/h - kroz šalu je Ivan opisao hrabrost svoje majke.

Braća Višak u školama su imali dogovorene ispite jer nisu mogli prisustvovati redovnoj nastavi zbog utrka, što diljem Hrvatske, što u inozemstvu. Dok su Ivanovi profesori maksimalno surađivali, Marko je prolazio malo težu torturu, ali se ipak dobro snašao u svemu tome.

Nezgode i ozljede na putu do uspjeha

Do uspjeha je nemoguće doći bez ozlijeda.

- Na Europskom prvenstvu 2007. godine na Grobniku sam doživio nezgodu na treningu. Tada sam bio na Hondi 125 GP i pri brzini od 180 km/h mi je zablokirao zadnji kotač. Pad je bio neizbježan - prisjeća se 23-godišnjak, koji je tada zadobio lakši potres mozga.

- Iste godine, samo četiri mjeseca kasnije, opet Grobnik, opet trening, opet Honda, opet blokada i opet potres mozga. Samo ovaj put je potres mozga bio u težem obliku - rekao je Ivan, koji je tri dana bio u komi zbog pada.

- Pao sam i u prometu, 2012. godine vozio sam se u Križevcima na motoru od tisuću kubika. Bio sam na glavnoj cesti i vozačica koja je automobilom dolazila iz suprotnog smjera oduzela mi je prednost na raskrižju. Srećom, nisam se ozlijedio, ali motor je bio 'totalka', ništa nije ostalo od njega. Koji motor? Honda, naravno - otkrio nam je.

Narednih mjesec dana vozio je skuter, a onda je skoro ponovo postao žrtva tuđe nepažnje. Spletom okolnosti izbjegao je sudar.

- S jučerašnjim danom prošla je točno godina od moje najteže nesreće. Vozio sam na Prvenstvu Hrvatske na Grobniku - prisjetio se.

Prvenstvo Hrvatske natjecanje je koje se održava kroz ukupno sedam utrka. Jedna je u Križevcima, dvije u Požegi i četiri na Grobniku. Upravo je na Grobniku kroz karijeru prolazio najteže dane.

- Na samom startu utrke, prije prvog zavoja motor mi zbog greške nije prebacio iz druge u treću brzinu i digao sam ruku u zrak, što je znak ostalim natjecateljima da se povlačim iz utrke. Nažalost, dečko iza mene to nije primjetio na vrijeme i zabio se u moj zadnji kraj. Bilo je vrlo ružno, utrka je prekinuta iste sekunde, a ja sam završio na operaciji - nerado se prisjetio Višak.

Saznao je da noga nije u dobrom stanju, zadobio je vanjski i unutarnji prijelom desne potkoljenice. Težak je to period bio za Ivana, koji je u prvih mjesec dana bio uvjeren da u životu više neće ni na kompjuterskoj igrici voziti motor, a kamoli se utrkivati. Proveo je mjesec dana u daruvarskim toplicama, bio dva mjeseca na moru i onda- nova ozljeda.

- Oporavak nije išao kako sam zamislio pa sam završio na operaciji u Draškovićevoj, gdje sam proveo dva tjedna. Od tada se strogo držim propisane rehabilitacije i idem na fizikalne terapije. Iako je prošla godina, još uvijek sporije hodam, ali odlučio sam da ću se vratiti utrkivanju. Nadam se da ću 18. lipnja nastupiti na utrci u Križevcima- povjerio nam se Ivan.

- Jesam li mentalno spreman? Ne znam još. Više me brine fizičko stanje. Neću se utrkivati ako ne budem bar 90% spreman. Motori nisu šala, čovjek koji je spreman u potpunosti može imati problema, a kamoli ozlijeđen vozač - objašnjava nam mladi motociklist.

Otac mu je prepustio da sam donese odluku. Liječnik prognozira da će Ivan biti spreman za utrku u Križevcima, ali… Uvijek ima 'ali'. Tu je i mama, koja bi ipak htjela da njen sin utrku pogleda zajedno s njom, na sigurnom među ostalom publikom.

Prvak Hrvatske, vozio i Moto GP, utrkivao se s Marquezom

- Utrke na Prvenstvu Hrvatske započeo sam u klasi 125 SP. Godine 2006. sezonu sam završio na devetom mjestu, a 2007. bio sam četvrti. Odlična je bila 2008. godina, kad sam postao prvak Hrvatske i najmlađi prvak Alpe Adria kupa u klasi 125 SP. Sljedeće godine prešao sam u klasu 125 GP i bio sam viceprvak Alpe Adria kupa - naveo nam je ostvarenja.

Možda kruna njegove karijere bila je pozivnica, tzv. 'Wild card' za utrku na Svjetskom Moto GP prvenstvu na češkoj stazi Brno 2009. godine.

- Tamo sam nastupio kao prvi Hrvat u disciplini cestovne moto utrke, a utrku sam završio kao 28. od 36 vozača koji su startali utrku - rekao nam je Višak, s kojim je u istoj utrci bio Marc Marquez, dečko koji se danas može pohvaliti s tri naslova prvaka u najelitnijoj Moto GP seriji. Bilo je u toj utrci još nekoliko vozača koji se danas utrkuju s Valentinom Rossijem.

Nije potrebno dalje objašnjavati koliko zadovoljan Ivan može biti na svoja dostignuća, s obzirom da kroz karijeru nije imao uvjete ni blizu dobre kao drugi natjecatelji u toj utrci.

- Iste godine išao sam na finale Europskog prvenstva u Španjolsku, na stazu Albacete, a plasirao sam se na 28. mjesto od 40 motociklista. Na IDM prvenstvu u Njemačkoj 2011. godine na Yamahi R6 osvojio sam jedno treće mjesto, a u ukupnom poretku zauzeo sam 19. poziciju. Ukupno se utrkivao 41 natjecatelj. Sljedeće sezone ostao sam u klasi 600 SST, ali zbog financijskih razloga vozio sam samo Prvenstvo Hrvatske. Budući da nisam vozio od početka sezone, završio sam na petom mjestu - požalio se.

Falilo je Ivanu sponzora i u sljedećim sezonama, tako da nije vozio sve utrke na Prvenstvu Hrvatske, ali je redovno završavao među pet najboljih u poretku. U 2014. je bio viceprvak Hrvatske, a sljedeće je godine sezonu završio na trećem mjestu, također u 600 SST klasi.

- Opet, u 2015. nisam vozio utrke Prvenstva Hrvatske, ali napokon je to bila dobra vijest. Dobio sam ponudu za nastup na Europskom prvenstvu za mađarsku momčad R2 MotorSport Team. Usred sezone prekinuli su suradnju s jednim dečkom i zvali su mene. Od četiri utrke koje su preostale u toj sezoni, jednu nisam dovršio zbog pada, a ostale sam završio na 23., 24. i 17. mjestu, a utrke su vozila u prosjeku 34 vozača - izjavio je Višak.

- Iako to nije sami vrh, momčad je bila iznimno zadovoljna mojim rezultatima jer nisam imao gdje trenirati za utrke. Takve staze sam do sada vidio samo na televizoru. Potpisao sam novi ugovor za 2016. godinu, ali ozljeda me udaljila od utrkivanja - prepričao nam je svoj peh 'Picek'.

Svjetski vrh kartinga

Višak je volio voziti karting. U usporedbi s brzinama na motoru, karting mu je bio gušt i zafrkancija. Na stazi u sklopu Zagrebačkog velesajma postavio je rekord kruga, koji je nedostižan bio tri mjeseca. Sljedeće je godine Red Bull organizirao natjecanje u kartingu za amatere bez licence.

- Probio sam se do finala koje se vozilo u zagrebačkoj četvrti Špansko. Tamo sam bio najbrži od 36 natjecatelja te sam se tako plasirao na Svjetsko prvenstvo u Italiji - prisjeća se Ivan.

- Finale smo vozili u Bologni 2012. godine i odvezao sam odličnu utrku. Bio sam treći najbrži karting vozač svijeta. Nakon utrke imao sam čast da me Carlos Sainz, danas vozač Toro Rosso momčadi u Formuli 1, vozi u KTM X Bow vozilu. Da sam bio brži u kvalifikacijama, vozio bi me Sebastian Loeb, ali nije bilo sreće - uz osmijeh nam je ispričao naš najbolji motociklist.

- Nagrada za moj plasman na Svjetskom prvenstvu bila je posjet Milton Keynesu, bazi Red Bull momčadi Formule 1. Tamo sam vozio simulator Formule 1, kojeg je, između ostalog, nerjetko vozio i četverostruki prvak Formule 1 Sebastian Vettel. S obzirom da sam vozio svega pola sata, činjenica da sam bio svega par sekundi udaljen od najbržeg kruga na stazi koju sam odabrao i ne zvuči tako loše - skroman je 'Picek'.

Isto natjecanje održalo se i 2013. godine, a Ivan je opet bio najbrži u Hrvatskoj.

- Finale se vozilo u Prelogu, a sve vozače, osim drugoplasiranog i trećeplasiranog obišao sam za cijeli krug na utrci. Svjetsko finale održalo se na stazi Red Bull Ring u austrijskom Spielbergu, a za to sam se pripremao godinu dana. Kondicija, mršavljenje, sve to puno znači - objašnjava nam.

- Na početku utrke izvrtio sam se u prvom zavoju i pao sam na začelje poretka. Budući da su svi kartinzi identične snage, gotovo je nemoguće napraviti neku bitnu razliku po krugu u odnosu na ostale. Ipak, na neku sam foru opet stigao do trećeg mjesta, koje je za mene s obzirom na prvi zavoj, bilo kao pobjeda - ponosno je rekao.

 

- Najzanimljiviji dio utrke je bio kad sam u jednom zavoju prestigao čak četiri natjecatelja, pa sam tako sa sedme došao na konačnu treću poziciju. Da je bio još krug ili dva, siguran sam da bih bio svjetski prvak jer sam i ovako došao unutar sekunde zaostatka za pobjednikom - izjavio je.

Njegovu vožnju primjetio je i David Coulthard, ikona Formule 1 koji je karijeru završio kao vozač Red Bulla, s kojim je Višak imao prilike razgovarati nakon utrke.

 

Posjetio je jednom prilikom i Vicenzu, grad u Italiji, gdje se okušao na karting stazi. Bio je vrlo blizu rušenja rekorda staze, pa su ga čudno gledali. Nije im bilo jasno odakle izvlači brzinu.

Brat Marko također prvak

Marko Višak stariji je od Ivana, a s 13 godina postao je najmlađi prvak u povijesti natjecanja Prvenstva Hrvatske. Skoro je to postao već s 12 godina, ali ga je samo jedan bod dijelio od tog uspjeha. Inače, osim braće Višak, drugi su natjecatelji bili punoljetni, dok su se križevačka braća borili kao puno mlađi. Za razliku od Ivana, Marko srećom nije imao niti jednu ozljedu u karijeri.

Nije lako bez sponzora

- Utrkivanje je skup sport. Za karting bi mi, osim ova dva super rezultata na Svjetskim prvenstvima, trebali vrlo bogati sponzori da bih došao u neku ozbiljniju seriju utrkivanja na četiri kotača. Za motore mi nije potrebno toliko novca, ali svaki sponzor bi mi dobro došao - realan je Ivan.

Pitali smo ga kako vidi budućnost motociklizma u Hrvatskoj, ima li nade da postanemo nešto više u tom sportu, a on je rekao

- Teško. Sve to ostane samo na entuzijazmu. Ja se time bavim poluprofesionalno, imam samo nekoliko sponzora kojima sam jako zahvalan, ali dobro bi mi došla još pokoja naljepnica na motoru - požalio se.

U jednom trkaćem vikendu Ivan potroši 40 litara benzina i jedan set guma po utrci. Velika su to ulaganja, a na kraju u hrvatskim medijima više pozornosti dobiju razgolićene djevojke nogometaša i kojekakve starlete, dok uspjesi iza kojih stoje godine truda, zalaganja i ozljeda prođu gotovo neprimijećeno.

 - Jedna INA sponzorira našu rukometnu reprezentaciju, a ne sponzoriraju ništa vezano uz utrkivanje u Hrvatskoj. Ima li to veze sa zdravim razumom? Nemam ja ništa protiv rukometa, totalno suprotno. Cijenim naše rukometaše, ali sjetimo se kojom se djelatnošću INA bavi, što proizvodi, a što sponzorira i što ne sponzorira – s pravom se požalio Ivan.

Trebat će Piceku puno više od vještine i sreće da bi se mogao konkretnije progurati u neku ozbiljniju Moto seriju, a za početak je vrlo važno da se oporavi u potpunosti kako bi uopće mogao nastaviti karijeru. Želimo mu brz oporavak i da na utrci u Križevcima bude među kandidatima za pobjedu, a također mu želimo i nove sponzore koji će ga popratiti i omogućiti mu bolje uvjete kako bi uspješnije mogao predtaviti našu domovinu.

 

 

Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.

Komentari 2
VIDEO

Zagreb - Montpellier 27-27: Zagrebaši remizirali u drami, još su u igri za četvrtfinale LP!
LIGA PRVAKA

Zagreb - Montpellier 27-27: Zagrebaši remizirali u drami, još su u igri za četvrtfinale LP!

Zagreb je u dramatičnoj utakmici remizirao s Montpellierom (27-27) u prvoj utakmici osmine finala Lige prvaka u krcatoj zagrebačkoj Areni. Uzvrat je za tjedan dana u Francuskoj

Bivši suigrač napao dinamovca Sučića: 'Sramoto! Nadam se da ćemo se jednom sresti na ulici'
PROMIJENIO REPREZENTACIJU

Bivši suigrač napao dinamovca Sučića: 'Sramoto! Nadam se da ćemo se jednom sresti na ulici'

Petar Sučić ubuduće će igrati za hrvatsku reprezentaciju, a njegova odluka nije baš najbolje sjela njegovom bivšem suigraču iz BiH koji ga je žestoko isprozivao
'Ne bih mogla biti s čovjekom koji malo zarađuje. Pa 10.000 eura mjesečno bi bilo dovoljno'
SUPRUGA IGRAČA UKRAJINE

'Ne bih mogla biti s čovjekom koji malo zarađuje. Pa 10.000 eura mjesečno bi bilo dovoljno'

Ana Zubkova supruga je ukrajinskog reprezentativca Aleksandra Zubkova. Bivši je model, završila je farmaceutsko-biokemijski fakultet, ali posljednjih godina posvetila se obitelji. I fotografiranju za Instagram