Hubble otkrio veliki plavi svijet na kojem pada kiša od stakla

Ne ubije li vas vrućina, ubit će vas kiša: Temperatura je 1000 Celzijusa, a staklena kiša pada brzinom od 7000 km/h. Ovo je prvi egzoplanet kojem su izmjerili boju

Astronomi su u orbiti zvijezde udaljene 63 svjetlosne godine otkrili planet azurno plave boje, i to je prvi put da su uspjeli izmjeriti stvarnu boju nekog planeta izvan Sunčeva sustava.

Kada bi na HD 189733b gledali iz blizine, podsjećao bi na Zemlju, koja se popularno naziva i 'plavi planet'. No ovdje sličnosti prestaju.

Ovaj plavi planet je plinoviti div koji se okreće jako blizu svoje zvijezde, a temperature na njemu su više od 1000 Celzijusa. Hubble i drugi teleskopi već su ga ranije proučavali. No, sada je ovo prvi planet kojem su izmjerili boju.

Za plavu boju vjerojatno je zaslužna staklena kiša, odnosno kiša silikata u atmosferi koji reflektiraju plavo svjetlo. Da, i ta kiša pada ukoso, brzinom od 7000 km/h.

Ovo je jedan od bližih egzoplaneta, a njegova atmosfera puna je izmaglica i naglih izboja isparavanja. Bio je dobar kandidat za ovakva mjerenja jer pripada klasi 'vrućih Jupitera' koji su slični plinovitim divovima u našem sustavu, ali su jako blizu svojih zvijezda.

Kako bi uspjeli razdvojiti boju planeta od njegove bliske zvijezde, znanstvenici su koristili spektrograf na Hubbleu kako bi ga snimali prije, tijekom i nakon prolaska ispred zvijezde.

- Vidjeli smo da je pala razina svjetlosti u plavom dijelu spektra kada je planet prošao iza svoje zvijezde - kaže Tom Evans sa sveučilišta Oxford i dodaje da iz toga zaključuju da je planet plav, jer su sve ostale boje ostale na istim razinama.

Euro 2024., raspored i satnica svih utakmica: Poznati su svi sudionici, kako kupiti ulaznice?
VODIČ ZA PRVENSTVO