Obavijesti

Tech

Komentari 2

Nije prerano ni s 20 godina: Mladi za mirovinu trebaju početi štedjeti već s prvim poslom

Nije prerano ni s 20 godina: Mladi za mirovinu trebaju početi štedjeti već s prvim poslom
1

Hrvatska udruga banaka pripremila je cjelogodišnje programe financijske pismenosti za učenike i nastavnike, te mlade poduzetnike, "Financije za nove generacije". Obuhvatit će čak 17.000 učenika i 500 nastavnika

VIDEO

Svjetski tjedan novca koji se ove godine obilježava od 18. do 24 ožujka, i u Hrvatskoj će biti popraćen brojnim aktivnostima. Hrvatska udruga banaka (HUB) priprema bogati program i radionice koje će potrajati i cijele godine. Tako će u suradnji s Europskom investicijskom bankom (EIB) provoditi program edukacije pod nazivom "Financije za nove generacije“ namijenjen mladim poduzetnicima te profesorima i učenicima srednjih škola.

Veliko istraživanje: Tinejdžeri više štede, najviše žele vlastiti auto i brine ih stalni posao
Veliko istraživanje: Tinejdžeri više štede, najviše žele vlastiti auto i brine ih stalni posao

Program je dizajniran u cilju jačanja financijske pismenosti među mladima te poticanja mladih poduzetnika koji su na početku svoje karijere. Program namijenjen učenicima i nastavnicima kroz dvije godine obuhvatit će oko 500 profesora i 17.000 učenika - 800 izravno kroz radionice koje će provoditi Štedopis pod vodstvom Marine Ralašić, te oko 16.000 kroz edukaciju koju će provesti njihovi profesori uz korištenje digitalnog priručnika "Moj novac, moj posao, moja budućnost“. Digitalni priručnik koji će se izraditi u sklopu programa, prilagođen je učenicima i profesorima u skladu s kurikulumom srednjih škola i programom interdisciplinarnog sadržaja građanskog odgoja. 

Asian woman show victory sign with pig coin bank.

Istovremeno, za mlade poduzetnike održat će se niz vrlo zanimljivih radionica "Ja sam svoj šef" koje će biti organizirane u suradnji s poduzetnicom Kristinom Ercegović i portalom mojnovac.hr. U sklopu 13 modula priznati stručnjaci će osigurati polaznicima radionica pristup vrijednim znanjima i alatima potrebnim za uspjeh u poduzetničkom svijetu.

Sve radionice će biti snimane te objavljene na YouTube kanalu HUB-a kako bi materijali ostali trajno dostupni za sve zainteresirane poduzetnike. 

A o ovim projektima i o tome zašto je važno imati zdrav odnos prema novcu od najranije mladosti, porazgovarali smo s voditeljicom Štedopisa Marinom Ralašić. 

MARINA RALAŠIĆ, Štedopis

Institut za financijsko obrazovanje Zagreb Štedopis je udruga koja poučava mlade kako da upravljati svojim novcem i kako pokrenuti vlastiti posao. Štedopis su 2015. godine osnovali sveučilišni profesori, znanstvenici, novinari i poduzetnici da zajedno kreiraju inovativne programe financijskog obrazovanja s naglaskom na djecu i mlade kako bi buduće generacije bile financijske uspješne i izabrale poduzetništvo za svoj životni poziv. Od osnivanja su objavili više publikacija, te proveli brojna istraživanja i projekte na području financijske pismenosti.

1. U pripremi su novi sadržaji za srednje škole, udžbenik za učenike i priručnik za nastavnike "Moj novac, moj posao, moja budućnost"? Možete li nam ih ukratko predstaviti i koje će teme obuhvatiti?

Novi online udžbenik za učenike i uz njega priručnik za nastavnike srednjih škola "Moj novac, moj posao, moja budućnost" bit će dostupni online na portalu Štedopisa od svibnja ove godine. Sadržaj je podijeljen u 4 cjeline/modula od kojih svaka pokriva važna područja osobnih financija i ekonomije, a svaka je pojedina cjelina podijeljena u četiri lekcija.

Poklonite djeci kasicu i naučite ih štednji i upravljanju novcem
Poklonite djeci kasicu i naučite ih štednji i upravljanju novcem

U prvoj cjelini "Novac“ govori se o značenju i ulozi novca u suvremenom gospodarstvu i svakodnevnom životu, bankovnim računima i platnim karticama, kako se njima odgovorno koristiti te Internet i mobilnim plaćanja. Tinejdžeri će razumjeti pojam kredita i kamata te odgovornog zaduživanja. Druga cjelina "Rad, zanimanje i osobni razvoj“ govori o radu i načinima stjecanja novca, o tome kako odabrati zanimanje, napisati svoj životopis te postaviti svoje životne i profesionalne ciljeve. U trećoj cjelini "Ekonomija, potrošnja i održivi razvoj“ razvija se ekonomska pismenost te se tinejdžere upoznaje s temeljnim ekonomskim konceptima (stvaranje nove vrijednosti), porezima, društveno odgovornoj proizvodnji te djelovanju tržišnih zakonitosti u svakodnevnome životu. Posljednja cjelina "Pametno upravljanje novcem“ uključuje teme poput osobnog proračuna i financijskog planiranja, postavljanja financijskih ciljeva, štednju te stvarnu vrijednosti novca s obzirom na utjecaj inflacije.

Sve su lekcije pisane jednostavno i zanimljivo, uz mnogo praktičnih primjera iz stvarnog života, a na www.stedopis.hr bit će dostupno i mnogo pratećeg sadržaja vezanog uz pojedine teme. Priručnik za nastavnike prati strukturu pojedinih lekcija te olakšava stručno-metodičku pripremu za nastavu iz financijske pismenost.

Mnogo je zainteresiranih nastavnika

2. Nakon uspješnog Natjecanja iz financijske pismenosti, Štedopis planira organizirati niz radionica za učenike srednjih škola i njihove nastavnike. Kada i o čemu će učiti?

Štedopis već deset godina uvodi financijsku pismenost u škole i stvara generaciju financijski pismenih tinejdžera na način da organiziramo i provodimo stručne edukacije za nastavnike i održavamo radionice za učenike.

Ove i prošle godine organizirali smo nacionalno natjecanje iz financijske pismenosti na kojima je sudjelovalo oko 5000 učenika viših razreda osnovnih škola, koji su se za natjecanje pripremali iz naših obrazovnih materijala besplatno dostupnih na našem portalu - udžbenika za osnovne škole "Novac i ja“ te online kvizova. Interes učenika i nastavnika za natjecanje je zaista veliko i nadamo se proširiti ga sljedeće godine i na srednjoškolce.

Što se novih aktivnosti tiče, novi udžbenik i priručnik za nastavnike "Moj novac, moj posao, moja budućnost" imaju za cilj financijsko opismenjavanje srednjoškolaca i stručne edukacije njihovih nastavnika koji su ključni u provođenju financijske pismenosti u školama. Naime, mi nastavnicima dajemo sadržaj, upoznajemo ih sa temama i kako ih provoditi na nastavi, a na njima je da ga dalje primjenjuju u svojim učionicama. Iz iskustva znamo da ima mnogo zainteresiranih nastavnika za područje financijske pismenosti i veseli nas što ćemo ih ovime uključiti a time i povećati financijsku pismenost mladih u narednom periodu.

Ulaganje za početnike

3. Zašto bi mladi već i prije 25. godine trebali razmišljati o štednji za mirovinu?

Ispravno upravljanje novcem je životno važna vještina koja se uči cijeli život jer se mijenjaju životne okolnosti. Mirovina se mladima čini jako dalekom i teško mogu razmišljati o potrebi dugoročne štednje za nešto što će se dogoditi u dalekoj budućnosti - za 30 ili 40 godina. S druge strane, mirovine većine današnjih umirovljenika su vrlo niske, a trenutni je sustav mirovinskog osiguranja dugoročno neodrživ zbog starenja stanovništva i velikog broja umirovljenika u odnosu na broj zaposlenih. Zbog toga će buduće mirovine također biti vrlo niske pa mladi za mirovinu moraju štedjeti već s prvim zaposlenjem. Mogućnosti štednje za mirovinu su različite, a sve se više mladih i prije 25. godine interesira za ulaganja i na radionicama nas pitaju kako i gdje ulagati. Stoga smo pripremili i ovih dana javnosti predstavili novu online knjigu "Ulaganje za početnike“ koju su napisali članovi Udruge CFA Hrvatske, vrsni financijski licencirani stručnjaci i profesionalci.

4. Što pokazuju vaša istraživanja financijske pismenosti tinejdžera? Kako se mijenjaju njihove financijske navike i koliko osvještavanju pridonose edukacije i programi u školama?

Rezultati istraživanja razine financijske pismenosti tinejdžera u Hrvatskoj koje smo proveli s Hrvatskom udrugom banaka (HUB-om) prije godinu dana pokazuju rast u financijskom znanju te blage pozitivne pomake financijskog ponašanja u odnosu na istraživanje provedeno 2020. godine. To potvrđuje da financijska edukacija, ali ne jednodnevna i povremena, već sustavna koju provode nastavnici u svojim razredima kroz cijelu školsku godinu povećava razinu financijske pismenosti mladih.

Igre na sreću mogu izazvati ovisnost. 18+.
Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.

Komentari 2
VIDEO

Naši učenici iz Luxembourga donijeli broncu, 2025. olimpijci iz cijele Europe stižu u Zagreb
ŠKOLSKA NATJECANJA

Naši učenici iz Luxembourga donijeli broncu, 2025. olimpijci iz cijele Europe stižu u Zagreb

Sustav školskih natjecanja u Hrvatskoj jedan je od najboljih u cijeloj Europi, kažu nam profesori mentori. Učenici za prva mjesta osvajaju dodatne bodove kod upisa, ali i izravni upis u srednju školu ili fakultet

Osnovnu školu završava 864 učenika više, Zadar dobiva prvi prirodoslovni gimnazijski smjer
PRIJEMNI U OSAM ŠKOLA

Osnovnu školu završava 864 učenika više, Zadar dobiva prvi prirodoslovni gimnazijski smjer

Prirodoslovna škola u Splitu uvodi smjer meteorološki tehničar, a Obrtničko-tehnička škola u Slavonskom broju umjesto stolara upisivat će drvodjeljske tehničare dizajnere
Lana Žaja: Već razgovaramo o pravima robota, a još nismo riješili ravnopravnost spolova
UMJETNA INTELIGENCIJA U ŠKOLI

Lana Žaja: Već razgovaramo o pravima robota, a još nismo riješili ravnopravnost spolova

Doktorica informacijskih znanosti Lana Žaja objavila je knjigu "Povijest umjetne inteligencije". Razgovarali smo s njom o ženama u STEM-u i primjeni umjetne inteligencije u obrazovanju