Zimsku opremu na većini važnijih prometnica u kontinentalnoj Hrvatskoj morate imati bez obzira na stanje ceste. Kazna je isključivanje iz prometa i 700 kuna
Novi propis: Zimska oprema je obavezna od 15. 11 do 15. 4
Iznenadno i neočekivano, ovih je dana donesen propis prema kojem se na većini cesta u kontinentalnoj Hrvatskoj mora koristiti zimska oprema između 15. 11. i 15. 4. bez obzira na to jesu li ceste suhe, a uvjeti idealni za vožnju, pad li kiša ili možda snijeg. Podsjetimo, dosad je zimska oprema bila obavezna samo na cestama na kojima bi bili proglašeni zimski uvjeti. Odluka je na snagu stupila odmah, tako da su svi oni koji se voze bez zimske opreme, primjerice, autocestom prema Osijeku ili starom cestom prema Rijeci u prekršaju i policija ih može isključiti iz prometa čak i kad je cesta savršeno suha, a temperatura u “debelom plusu”. O kojim se cestama radi, možete vidjeti na našoj karti, no ovdje je samo dio prometnica koje su obuhvaćene odlukom. Na popisu, koji je na stranici Narodnih novina (http://narodne-novine.nn.hr/) je 40-ak državnih i županijskih cesta i šest autocesta, s ukupno više od 2000 km. Izuzeti su samo krajevi uz Jadran.
Ipak, ovo ne znači da svi moraju stavljati zimske gume kako ne bi bili u prekršaju. Naime, pored zimskih guma na svim kotačima odnosno guma s oznakom M+S, zimskom opremom i dalje se smatraju ljetne gume na svim kotačima te lanci za snijeg pripravni za postavljanje na pogonske kotače. Odluka o obaveznoj zimskoj opremi je dobra, smatra Ivan Dadić, jedan od vodećih prometnih stručnjaka u Hrvatskoj. On ne misli kako bi se zimskom opremom trebale smatrati samo zimske gume, već kako su i lanci dobro rješenje, ali samo pod uvjetom da ih znate brzo, efikasno i pravilno postaviti.
Zimi se u samo nekoliko desetaka kilometara ili minuta vožnje situacija na cesti može drastično pogoršati. Tijekom zime valja očekivati snijeg ili poledicu, pa je ova odluka ispravna. Razina sigurnosti na cestama time bi trebala biti povišena, a i smanjuje se mogućnost prometnih zastoja koje znaju prouzročiti neodgovorni vozači koji na put krenu bez zimske opreme. Kazna od 700 kuna spada među manje koje su u Hrvatskoj propisane za prometne prekršaje. Ipak, vlasnici tvrtki i obrtnici mogu biti kažnjeni i do 15.000 kuna ako narede ili dopuste vožnju vozilom bez odgovarajuće opreme. Isto tako, odgovornoj osobi u tvrtki prijeti do 5000 kuna kazne. Jedina negativna strana ove odluke su gužve kod vulkanizera, koje će već iduće godine osjetno porasti. Naime, definiran određeni datum natjerat će mnoge da vulkanizeru krenu u isto vrijeme.
Odlazak k slovenskim vulkanizerima u pravilu se više ne isplati, ali vrijedi se raspitati o cijenama.
Ne oslanjajte se na ljetne gume i lance
Odluka o obaveznoj zimskoj opremi mogla bi spriječiti mnoge nezgode i sudare, no činjenica da se pod zimskom opremom i dalje smatraju ljetne gume i lanci u prtljažniku donekle zabrinjava. Kakva korist od lanaca u prtljažniku kad automobil iznenada naleti na poledicu? Pri samo 40 km/h tad mu za zaustavljanje treba čak 120 metara, a sa zimskim gumama dvostruko manje. Kad uopće služe lanci? Oni funckioniraju tek kad su montirani na kotače, a mnogi vozači koji ih imaju ih nikad ih nisu ni pokušali montirati, pa je pitanje bi li to uspjeli u snijegu kad bi to bilo zaista potrebno. Osim toga, vožnja s lancima je neudobna i bučna, a i oštećuje ovjes.
Savjeti za kupnju zimskih guma
Ako ste se do sada premišljali o potrebi kupnje zimskih guma, možda je ovaj novi propis dobar poticaj da krenete u akciju. Kako biste što bolje odabrali, informirajte se o testovima i njihovim rezultatima te budite svjesni jednog pravila - skuplja guma je uvijek dobra guma, jeftina guma je u pravilu loša. Zato izbjegavajte nepoznate proizvođače i neprovjerene proizvode koji znaju biti i 30-50% jeftiniji od najboljih. Također, želite li uštedjeti, a živite u Zagrebu, još se za neke gume isplati posjet vulkanizeru u Sloveniji. Gume više nisu toliko jeftinije, nema ni povrata poreza, no ipak se na setu guma i montaži može uštedjeti i nekoliko stotina kuna, ovisno o modelu i dimenziji.
Zimska guma zaista ima nemjerljive prednosti
Švicarski autoklub TCS je usporednim testom ljetne, cjelogodišnje i zimske gume jasno dokazao kolike prednosti zimska guma ima tijekom sezone. Već po kiši i temperaturi od 10 Celzijevih stupnjeva zimska guma je osjetno bolja. Na snijegu je zaustavni put ljetne gume dvostruko duži - kad se auto sa zimskim gumama sigurno zaustavio, onaj s ljetnim je još “jurio” 29 km/h.