Najnovije vijesti iz Hrvatske i Svijeta na 24sata

Obnovimo Hrvatsku: Komunikacija, kreiranje svijesti

None Foto: Robert Crc 4

O energetskoj učinkovitosti govori se od 2000-ite godine, a čini se da korisnici još uvijek ne vide prednosti za sebe. Na Build Upon radionici pokušalo se dokučiti koje su barijere povećanju svijesti o učinkovitosti

Glavna tema radionice bila je kako poboljšati međusektorsku komunikaciju u procesu energetske obnove zgrada, koja ne samo da smanjuje troškove, nego omogućuje ugodniji boravak u domu. Govornici su bili iz Centra za praćenje poslovanja energetskog sektora i investicija, Agencije za pravni promet i posredovanje nekretninama, Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, Labin Stana te Regionalne energetske agencije Sjeverozapadne Hrvatske te gosti iz Europe, dr. Christine Lemaitre iz DGNB i Erika Honnay iz GRE Liege.

Preporukom da bi trebali učiti od drugih industrija koje svoje ciljeve komuniciraju kroz snažne, pokretačke emocije, Snježana Turalija iz HSZG otvorila je konferenciju, uz objašnjenje da je cilj Hrvatskog savjeta za zelenu gradnju aktivno djelovanje na europsku politiku uz zalaganje za veću kvalitetu života. Predstavljen je i program Renovate Europe kao kampanja poduzeća koja se bave energetskom učinkovitošću i udruga civilnog društva. Cilj im je smanjiti potrošnju energije 80% do 2050. godine u odnosu na 2005. godinu uz dubinske energetske obnove i obnavljati 3% zgrada godišnje, a paralelno provode i "Stop energy waste" kampanju.

Foto: Robert Crc

Zaključci radionice su sljedeći:

  1. Potrebno je putem raznih vrsta kampanja informirati javnost o višestrukoj koristi energetske obnove. Radionice i brošure jesu prvi korak, no bez strateškog nacionalnog plana omjer uloženog i dobivenih rezultata teško da će biti zadovoljavajuć. Dean Smolar, voditelj Nacionalnog koordinacijskog tijela za energetsku učinkovitost, konstatirao je kako se prati sve, od planiranja pa sve do do izvještaja Vladi u nacionalnim info kampanjama o energetskoj učinkovitosti. Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost provodio je i aktivnosti educiranja o pozitivnim efektima energetske obnove, kao što su manji računi, komfor u stanovanju, rast gospodarstva kroz investicije u građevinskom sektoru, zaštita okoliša i doprinos održivom razvoju, no s obzirom na razinu informiranosti, još je tu puno posla za sve strane.
  2. Informacije trebaju biti jednostavne i prilagođene ciljnim skupinama. Ovaj zaključak objašnjava zašto se primjerice za Vladu rade izvještaji osim za obnovu zgrada i o prometu i sličnim aktivnostima koje onečišćuju, a za građanstvo tribine. Lidija Tošić iz Fonda smatra da su najbitnija ciljna skupina zaposlenici jer je bez motiviranih zaposlenika sav posao medijskih aktivnosti puno teži. Također, nije dovoljna samo jedna poruka kako bi se prenijela ideja, nego se svakoj ciljnoj skupini treba komunicirati zasebna poruka.
  3. Potrebno je navesti primjere dobre prakse i ostvarene uštede. Najviše pozornosti privukao je pozitivan primjer grada Labina u kojem je najveća stopa obnavljanja zgrada. Dolores Sorić iz Fonda grada Labina smatra kaže da je najbitnija suradnja na razini suradnik iz fonda – upravitelj zgrade i upravitelj zgrade – suvlasnik. Pritom ističe kako su barijere obnovi bile nisko znanje i svijest o benefitima obnove zgrada, mala kupovna moć te nepovjerenje u institucije. Tome nije pomogla ni činjenica da je to novi, dodatni posao za upravitelja. Od najnižih razina, pa sve do regionalne i nacionalne, najvažnije je mišljenje stanara i prenošenje dobrih iskustava usmenom predajom. S time se slaže i Marina Malogorski, pomoćnica ravnatelja REGEA-e. Smatra da su primjeri dobre prakse energetske obnove pokretači svijesti, a predstavila je projekt Build2LC, u kojem je za rezultat zaslužna komunikacija, kako u stvaranju, tako i u provedbi projekta. Rezultati su povećano zapošljavanje i gospodarski razvoj.
  4. Treba apelirati na emocije korisnika prostora, pružiti im zadovoljstvo odgovarajućom temperaturom uz optimalan utrošak energije, osjećaj sigurnosti i zdravstvene dobrobiti. Kao ljudska bića težimo osjećaju ugode i uvjetima koji podržavaju taj osjećaj, a visoka energetska učinkovitost je zasigurno jedan od tih uvjeta. "Bitno je apelirati i na emocije predstavnika vlasti", smatra Erika Honnay, direktorica programa RenoWatt iz Belgije, spominjući slučaj kada su umjesto 2 miijuna eura, koliko im je bilo potrebno, dobili 40 milijuna eura. Tražili su investitore i kontaktirali gradonačelnike, pokrenuli su i inspirirali donositelje odluka. Političarima je bilo zanimljivo uključiti se jer su željeli biti dio inovativnog projekta. Bitna je bila i pomoć neprofitinih organizacija, no i sami gradovi su sudjelovali u promociji i na kraju je cilj ostvaren uključivanjem svih interesnih skupina.
  5. Sudionici Build Upon radionice su nakon grupnih konzultacija konstatirali kako je potrebno početi s informiranjem od najranije dobi, kako bi se odrastalo s takvim načinom razmišljanja. Možda je to odgovor na pitanje zašto je Slovenija prva u Europi po primjerici količine recikliranja, dok je Hrvatska na zadnjem mjestu?

Inspirativnim retoričkim pitanjem “Zašto ne bismo danas oblikovali budućnost“ na razmišljanje je potaknula Christine Lemaitre iz DGNB - jer već znamo za probleme i što bismo trebali činiti da se riješe. Lemaitre je istaknula da ima smisla napraviti pravu stvar, jer ako se radi kvalitetno svi su na dobitku. "Zar ne želimo raditi u okruženju u kojem su zgrade građene za kvalitetniji život ljudi, da stanovnici u njima borave i da ujedno spašavamo Zemlju, a ne da samo ispunjavamo check listu", upitala je. Uz zaštitu osnovnih ljudskih prava i potreba, njihov doprinos je zalaganje za certifikacijske sustave. Kaže kako nije novac, nego edukacija i puno ulaganja u posao ono što donosi rezultate. Novi standard za gradnju je prethodno definiranje materijala kako bi se mogao predvidjeti finalni rezultat, a prema jednoj efikasnoj zgradi bi se trebao napraviti standard za ostale.

Foto: Robert Crc

Iako neki sudionici smatraju kako je komunikacija uvjeravanje u svrhu ostvarenja vlastitih ciljeva, a cilj je zaključiti prodaju, potrebno je shvatiti da je komunikacija dvosmjerna. Ključ komunikacije nije samo stjecanje povjerenja, nego dijalogom doći do situacije u kojoj su svi sudionici na dobitku.

Radionicu „Obnovimo Hrvatsku: komunikacija i kreiranje svijesti“ u okviru projekta BUILD UPON i kampanje RENOVATE EUROPE, organizirali su Hrvatski savjet za zelenu gradnju (HSZG) i Hrvatska udruga proizvođača toplinsko-fasadnih sustava (HUPFAS). Sudjelovali su predstavnici javnog sektora, predstavnici jedinica lokalnih samouprava, predstavnici financijskog sektora, građevinskog sektora, predstavnici obrazovnih institucija te medija. 

Pratite daljnje informacije o energetskoj obnovi na Green Livingu

Tema: Green Living

Komentiraj, znaš da želiš!