Cestarina će se uplaćivati preko aplikacije i za ENC i za sustav za očitanje registracije. Oni koji se budu vodzili bez plaćanja bit će kažnjeni. Očekuje se da će novi sustav koštati 570 milijuna kuna
Uvode skeniranje tablica, a tko ima ENC moći će dobiti popust
Za tri godine postojeći sustav plaćanja cestarine na svim autocestama odlazi u povijest, zajedno s naplatnim kućicama, gotovinskim plaćanjem i zaustavljanjem vozila.
Studijom koju je za Ministarstvo prometa napravila španjolska tvrtka IDOM, predviđa se da od turističke sezone 2022. godine sva teška vozila obavezno koriste ENC uređaje preko kojih se iznos cestarine skida s računa, dok će laka, ostala vozila, imati izbor ugradnje ENC-a, odnosno njegove unaprijeđene verzije DSRC, ili plaćanje cestarine očitavanjem registarskih oznaka (ALPR). U oba će slučaja vozači unaprijed morati uplaćivati iznos cestarine, pa tako i turisti iz inozemstva, prije puta u Hrvatsku, ali će oni koji budu imali ENC imati i popust na cestarinu. Cestarina će se uplaćivati preko aplikacije, i za ENC i za očitavanje registracije, ili će pak kod očitavanja registarskih tablica korisnik moći operateru samo unaprijed dati broj svoje kartice računa s koje će se skinuti iznos cestarine. Oni koji se budu vozili bez plaćanja će biti registrirani i kažnjeni.
U Ministarstvu prometa koje je danas predstavilo nova rješenja naplate ističu kako će novi sustav značajno ubrzati protok vozila, i donijeti uštede. Kod ručne naplate cestarine u sat vremena kroz kućice prođe 200 vozila, s automatima za naplatu 350, s ENC uređajima od 600 do tisuću, a s novim slobodnim protokom preko DSRC-a i očitanja tablica čak tri tisuće vozila. ENC uređaje bit će moguće kupiti i na benzinskim postajama, u supermarketima te kod domaćih i drugih pružatelja usluge naplate cestarine u EU. Postojat će i prodajna mjesta bez osoblja, preko automata.
Mjesečno se očekuju uštede od 13 milijuna kuna u odnosu na trenutačni sustav s naplatnim kućicama, blagajnicima, s transportom gotovine. Radnici s naplatnih kućica, najavljuju u Ministarstvu, bit će preraspodijeljeni na druga radna mjesta, dok će manji dio radnika otići prirodnim odljevom, u mirovinu.
Novi sustav, za koji tek trebaju biti raspisani provedbeni natječaji, predviđa i različite iznose cestarina, ovisno o gužvi na autocestama - u vrijeme najvećih zagušenja cestarina će biti skuplja, i obrnuto. Jednako tako, električna i hibridna vozila cestarinu će plaćati jeftinije od većih zagađivača. Vozila s visokim štetnim emisijama plaćat će najviše.
Radovi na implementaciji novog sustava, koji će koštati 570 milijuna kuna, započet će iduće godine. U prijelaznom će razdoblju prije ljeta 2022. paralelno funkcionirati postojeći, i novi sustav. Povrat investicije zbog ušteda očekuje se 2029.godine.