Najnovije vijesti iz Hrvatske i Svijeta na 24sata

Mediteranska hrana i čaša vina na dan snižavaju loš kolesterol

None Foto: Thinkstock

PRVI KORACI Kod povišenih masnoća u krvi treba prestati pušiti, skinuti višak kilograma, voditi aktivan život te se pridržavati propisane dijete...

Kolesterol je osnovni sastojak spolnih hormona, bez kojega tijelo ne bi proizvodilo testosteron ni estrogen, ne bi bilo žučnih soli koje pomažu u probavi masnoća, ne bi bilo ovojnica stanica (pa bi infekcije direktno ulazile iz okoline). No višak kolesterola je štetan jer predstavlja jedan od glavnih rizika koronarnih i cerebrovaskularnih bolesti, kaže dr. Dražen Šebetić, specijalist interne medicine i kardiologije iz Poliklinike Šebetić. 

Kolesterol unosimo hranom, a nakon apsorpcije hranjivih sastojaka u crijevima dvije su mogućnosti: da se mala količina kolesterola spoji s većom količinom bjelančevina i putuje kroz krv do stanica koje će ga iskoristiti ili da se manja količina bjelančevina spoji s većom količinom kolesterola i završi kao plak na krvnim žilama. 

U prvom slučaju riječ je o dobrom HDL-kolesterolu, dok kolesterol koji se skuplja na stijenkama žila ima oznaku LDL. Problemi nastaju kad je razina LDL-kolesterola previsoka u odnosu na HDL-kolesterol. 

- Smatra se da razina ukupnog kolesterola treba biti niža od 5 mmol/L, razina HDL kolesterola viša od 1 mmol/L za muškarce i 1,2 mmol/L za žene te razina LDL kolesterola niža od 3 mmol/L, iako se te vrijednosti promatraju i u odnosu prema drugim bolestima - kaže dr. Šebetić. 

Kod liječenja najprije se kreće od promjena životnih navika pa tek onda, ako je potrebno, s lijekovima.

- Povećana razina lošeg kolesterola u krvi - hiperlipidemija - liječi se, prije svega, dijetom i promjenom životnih navika. To podrazumijeva prelazak na zdraviju prehranu i uvođenje vježbanja. Svakako treba skinuti višak kilograma, prestati pušiti i smanjiti unos alkohola - dodaje liječnik. 

Tek ako nakon dva mjeseca striktne dijete i fizičkih aktivnosti pacijent ne postigne željenu vrijednost ukupnog kolesterola ili LDL-kolesterola, u liječenje se uključuju i lijekovi: statini, fibrati, rezini ili niacin. Lijekovi se koriste isključivo kad specijalist procijeni da drugačije nije moguće smanjiti razinu kolesterola. Ponekad je teže “pogoditi” dozu lijeka, a to mogu pratiti nadutost i slični poremećaji probave, pa je suradnja pacijenta s liječnikom kod utvrđivanja doze izuzetno važna. 

Pacijenti koji imaju razvijenu kardiovaskularnu bolest (na primjer koronarnu bolest) lijek će trebati uzimati do kraja života, dok kod onih koji preventivno liječe hiperlipidemiju sve ovisi o tome koliko su uspješni u promjeni životnih i prehrambenih navika. Osim omega 3 masnih kiselina, koje smanjuju razine triglicerida u krvi i sprečavaju upalne procese na žilama, od jedan do dva decilitra crnog vina može dovesti do pozitivnog antioksidativnog i antiupalnog učinka te podići razinu korisnog HDL-kolesterola. No trebate biti umjereni: kontinurano uzimanje većih količina alkohola djelovat će negativno jer alkohol potiče porast razine triglicerida, ubrzava aterosklerozu i povećava rizik od kardiovaskularnih bolesti, kaže dr. Šebetić.

Kod uvođenja promjena u prehrani najbolje je pridržavati se zdrave mediteranske dijete.

- Prehrana bi se trebala bazirati na što više voća i povrća te cjelovitih žitarica: kruhu i pecivima od integralnog brašna, smeđoj riži te posebno zobi, ječmu i heljdi, koji vežu masnoće i pridonose njihovu izbacivanju iz tijela - savjetuje nutricinostica Mirna Trumbetaš.

Izbacite iz prehrane:

  • Ograničite crveno i masno meso (to se odnosi i na tamno pileće i pureće meso), punomasno mlijeko i mliječne proizvode, jaja, biljna ulja i maslace (kakao maslac).  
  • Trans masti – povećavaju razinu LDL kolesterola i triglicerida, a smanjuju razine HDL kolesterola (salame, paštete, hrenovke, gotova jela).
  • Bijeli kruh, peciva i lisnata tijesta – sadrže premalo vlakana i puno nezdravih masnoća
  • Majonezu i preljeve za salatu – zbog visokog udjela masnoća.

Topiva vlakna izbacuju masnoće iz organizma

Zob obiluje topivim vlaknima i idealna je za doručak: u zobenu kašu dodajte pola banane, žličicu lanenih sjemenki i dva do tri sjeckana oraha, što je gotovo polovica dnevne potrebne količine vlakana. Sjajan izbor su i ječam i heljda - spremajte ih kao prilog ili dodatak salati. Kombinirajte ih s malo bijele piletine, paprikom, mrkvom i celerom.

Top 10 namirnica za skidanje loših masnoća u krvi 

  • Jabuke, grožđe, agrumi i jagode - to je voće bogato pektinom, vrstom topivih vlakana koja direktno smanjuju razinu LDL. No jabuke nemojte guliti i jedite grožđe s korom.
  • Soja - jednako kao tofu i sojino mlijeko, vrlo su moćni u snižavanju kolesterola. Analize pokazuju da 25 grama proteina soje dnevno (na primjer 2,5 šalice sojina mlijeka) može sniziti LDL za pet do šest posto.
  • Masna riba - dva ili tri puta tjedno može smanjiti LDL na dva načina: prvo ne jedete meso, koje sadrži zasićene masti koje jačaju LDL-kolesterol, a onda i unosite u organizam omega 3 kiseline, koje utječu na smanjenje triglicerida u krvi i štite srce.
  • Psyllium ljuskice - česti su sastojak dodataka prehrani koji se koristi za bolju probavu, a pomažu smanjenju razine lošeg kolesterola. Dvije žličice tih ljuskica dnevno osiguravaju oko 4 grama topivih vlakana.
  • Nemasno mlijeko - birajte mlijeko s 1 posto masnoće i mliječne proizvode sa smanjenim udjelom masti. 
  • Češnjak - neutralizira razinu masnoća u krvi. Možete ga koristiti u varivima, kuhanog, no za bolji efekt, nastojte ga pojesti i sirovog – u salatama, u kravljem siru ili kao dodatak u zdravom sendviču. 
  • Artičoka - spada u grupu koleretičnih biljaka koje potiču izlučivanje žuči i time povećavaju razgradnju kolesterola. Artičoka direktno utječe na metabolizam lipida u stanicama jetre te sprječava njihovo oštećenje. Najdjelotvornija je kad je svježa, a djelovanje se povećava u kombinaciji s omega-3 kiselinama, dakle – ribom. 
  • Grah - posebno je bogat topivim vlaknima, a povećat će i osjećaj sitosti dulje vrijeme nakon obroka, pa pomaže u kontroli tjelesne težine.
  • Zdrava ulja - izbjegavajte biljna ulja, a što više koristite repičino, maslinovo i laneno ulje. 
  • Patlidžan i bamija - također su bogati topivim vlaknima, a imaju nisku kalorijsku vrijednost
Komentari (10)
  • Prvi korak je imati financije koje mogu priuštiti zdravu prehranu. Do tada se jede ono što ima, ako ima. Po meni, najvažniji dio svega navedenog je rad i samo rad, biti aktivan što više u toku dana i dijela večeri kad klinci odu na spavanje. Inače, odličan članak napokon.

    30. 10. 2015,   09:14
  • Meni ova "mediteranska" na fotki izgleda čisto primamljivo :)

    30. 10. 2015,   18:05
  • lijek protiv kolesterola je maslinov ulje, razni čajevi

    30. 10. 2015,   14:29