Najnovije vijesti iz Hrvatske i Svijeta na 24sata

Već jedno jaje na dan povećava rizik od moždanog i infarkta?

Jaja je najbolje jesti tvrdo kuhana, na salatu, s povrćem, a ako ih pržite bolje ih je ispeći 'na oko' nego raditi kajganu, jer tako upiju manje ulja, kaže nutricionistica Sandra Marić Bulat

Jaja spadaju u izuzetno korisne namirnice, ali s njima ne treba pretjerivati i treba voditi računa s kojim se namirnicama kombiniraju. Žumanjak jednog većeg jajeta može sadržavati 180 do 250 miligrama kolesterola, dok je dnevni preporučeni unos za zdravu osobu oko 300 miligrama. Dakle, s omletom od dva jaja možete već i prekoračiti dopuštene količine, što ne mora biti problem ako je riječ o zdravoj osobi, no s vremenom može utjecati na povećanje razine kolesterola, a onda i povećati rizik od kardiovaskularnih bolesti, kaže nutricionistica Sandra Marić Bulat, komentirajući nedavno objavljenu studiju u okviru koje su znanstvenici Sveučilišta Northwestern oko 30.000 ljudi anketirali o tome koliko jaja tjedno jedu, te usporedili podatke s njihovim zdravstvenim kartonima.

Foto: Slavko Midzor/PIXSELL

Na temelju toga znanstvenici su, naime, zaključili da oni koji jedu jedno jaje na dan imaju veći rizik od srčanih bolesti od onih koji jaja ne jedu, i to za 19 posto, dok je rizik prerane smrti zbog moždanog udara 17 posto. Studija je pokazala i da ispitanici koji jedu dva jaja na dan imaju veće izglede za raniju smrt za 34 posto, dok je 27 posto veći rizik od toga da će umrijeti uslijed srčanog ili moždanog udara.

- Postoje brojne studije koje daju slične, ali i oprečne rezultate (pa tako ima i onih koje su dovele do zaključka da umjerena konzumacija jaja ne dovodi do porasta tih rizika), i ne treba se povoditi baš za svakom, pogotovo što neke i nisu utemeljene na kvalitetnim istraživačkim metodama - kaže Marić Bulat. Tako i sami istraživači iz Northwesterna priznaju da njihova studija ima manu: temelji se na anketi u kojoj su ljudi trebali reći koliko jaja su jeli tjedno, što ne mora biti pouzdano.

Dijelom zato što se ljudi možda ne sjećaju točno, a dijelom i zato što često ne uzimaju u obzir i to da jaja ne jedu samo u omletu, nego i u tjestenini, palačinkama, kolačima, ili u mljevenom mesu, da bi pljeskavice bile čvršće, na primjer.

Foto: Dreamstime

Također, ne zna se ništa o drugim njihovim navikama, o tome kako se inače hrane, vježbaju li, imaju li obiteljsku anamnezu koja se može povezati s kardiovaskularnim bolestima te koriste li neke lijekove za prevenciju kardiovaskularnih bolesti, pa zapravo nema dovoljno parametara za čvrsti zaključak da su kod njih baš jaja odgovorna za zdravstvene probleme i smrt, piše Daily Mail o objavljenoj studiji.  

- Jaja imaju vrlo značajnu vrijednost u prehrani: veliki su izvor vitamina A, koji je dobar za kožu, zatim vitamina skupine B i kolina, koji podržavaju zdravlje mozga i mišića, te potiču metabolizam, dok D vitamin iz jaja pomaže u prevenciji osteoporoze - kaže Sandra Marić Bulat. Dodaje da su zasićene masnoće iz žumanjka važne za proizvodnju hormona, dok antioksidansi lutein i zeaksantin koje sadrže štite oči, odnosno poboljšavaju vid. U jajima se nalaze i esencijalne aminokiseline koje su odgovorne za ublažavanje tjeskobe, smanjenje razine stresa u tijelu i bolje raspoloženje.

No kako sadrže visoki udio kolesterola, da ne biste pretjerali s njegovim unosom, treba voditi računa o kombiniranju namirnica i o tome da ih pripremamo sa što manje masnoća. 

 - Kako jaja imaju vrlo visoku razinu proteina, ona mogu biti odlična zamjena za meso, jer su lakše probavljiva te sadrže manje masnoća i kolesterola od mesa. Najbolje ih je jesti tvrdo kuhana, na salatu, s povrćem ili kuhanom lećom, na primjer. Ako ih pržite, izbjegavajte omlet, jer će 'popiti' previše ulja, bolje je ispeći ga 'na oko' - savjetuje nutricionistica. Dodaje kako ih treba pržiti na što manje ulja, po mogućnosti na maslinovom, ili kokosovom ulju, te izbjegavati dodavanje slanine, ili ribanog sira.

- Umjesto omleta sa slaninom, ispecite jaja s povrćem. Dobar izbor je nasjeckana svježa paprika, koju ste malo prepekli, pa prelili jajem, ili poriluk narezan na kolute, ili tikvice, a poseban su specijalitet jaja sa šparogama - kaže sugovornica. Dodaje kako su jaja odlično vezivno sredstvo u varivima, pa umjesto zaprške u povrtno varivo možete umiješati jedno razmućeno jaje

- Na taj način povećava se nutritivna vrijednost obroka i smanjuje potreba za mesom, pa i o tome treba voditi računa. Kod određivanja broja jaja tjedno, ne treba robovati matematici, već pametno planirati obroke - zaključuje Marić Bulat. 

Komentari (70)
  • Gluposti! Generacije odrasle na jajima a mi od silne "zdrave"hrane sve bolesniji

    18. 3. 2019,   19:09
  • Laž!

    18. 3. 2019,   18:43
  • Jaja(pogotovo domaća)su zdrava.Obiluju proteinima i omega 3.U ničem ne treba pretjerivati pa tako ni sa jajima.Ali 2-3 jaja na dan me sigurno neće ubiti.

    18. 3. 2019,   19:14